Up a level |
Asperska, Julia; Hölling, Hanna Barbara (2023). Two Questions: Julia Asperska, in conversation with Hanna Hölling [Movie]. In: Two Questions. Bern: SNSF Performance: Conservation, Materiality, Knowledge
Baier, Uta; Sebastian, Dobrusskin (2022). "Bisher bin ich noch auf keine Fälschung hereingefallen – oder ich habe es nicht gemerkt" Restauro – Zeitschrift für Kunsttechniken, Restaurierung und Museumsfragen(5), pp. 52-53. Georg D. W. Callwey, München
Dobrusskin, Sebastian (1998). Fotografische Farbstoffrasterverfahren: Prinzip, Technologie und Identifizierung In: Farbfehler – gegen das Verschwinden der Farbfotografien. Sonderheft des Rundbrief Fotografie – Sammeln, Bewahren, Erschliessen, Vermitteln: Vol. 1 (pp. 53-87). Esslingen: Museumsverband Baden-Württemberg, c/o Stadtmuseum Esslingen
Dobrusskin, Sebastian (1988). Abnahme von Kugelschreiberfarbstoff – ein Fallbericht Restauro – Zeitschrift für Kunsttechniken, Restaurierung und Museumsfragen, 4(94), pp. 292-296. Georg D. W. Callwey, München
Dobrusskin, Sebastian (1994). Autochrome im Photomuseum Bad Ischl In: Erhaltung von Photographischem Material (pp. 41-46). Stuttgart: Staatliche Akademie der Bildenden Künste, Studiengang Restaurierung und Konservierung von Graphik, Archiv- und Bibliotheksgut, Stuttgart; Akademie Schloss Solitude, Stuttgart
Dobrusskin, Sebastian (2003). Printing for Infinity In: 2003 International Conference on Digital Production Printing and Industrial Applications 2 (pp. 139-140). Barcelona: The Society for Imaging Science and Technology
(2023). Rundbrief Fotografie: Analoge und digitale Bildmedien in Archiven und Sammlungen, 30(3). Deutscher Kunstverlag
(2023). Rundbrief Fotografie: Analoge und digitale Bildmedien in Archiven und Sammlungen, 30(4). Deutscher Kunstverlag 10.1515/rbf-2023-4002
Dobrusskin, Sebastian; Hesse, Wolfgang; Jürgens, Martin; Pollmeier, Klaus; Schmidt, Marjen (2001). Faustregeln für die Fotoarchivierung: ein Leitfaden [Textbook] . Sonderheft des Rundbrief Fotografie – Sammeln, Bewahren, Erschliessen, Vermitteln: Vol. 1. Esslingen: Museumsverband Baden-Württemberg, c/o Stadtmuseum Esslingen
Dobrusskin, Sebastian; Hesse, Wolfgang; Jürgens, Martin; Pollmeier, Martin; Schmidt, Marjen (2003). Fundamentals of Photograph Archiving [Textbook] . Sonderheft des Rundbrief Fotografie – Sammeln, Bewahren, Erschliessen, Vermitteln: Vol. 1. Esslingen: Museumsverband Baden-Württemberg, c/o Stadtmuseum Esslingen
Bildarchiv Foto Marburg, Deutsches Dokumentationszentrum für Kunstgeschichte; Bracht, Christian; Locher, Hubert (eds.) (2024). Rundbrief Fotografie: Analoge und digitale Bildmedien in Archiven und Sammlungen, 31(1). Deutscher Kunstverlag 10.1515/rbf-2024-1018
Dobrusskin, Sebastian; Singer, Hannah; Banik, Gerhard (1991). Humidification with Moisture Permeable Materials In: 7th International Congress of Restorers of Graphic Art (pp. 143-148). Uppsala: IADA
Flamm, Verena; Hofmann, Christa; Dobrusskin, Sebastian; Banik, Gerhard (1990). Conservation of Tracing Papers In: 9th Triennial Meeting, Dresden, German Democratic Republic, 26-31 August 1990 2 (pp. 463-467). ICOM Committee for Conservation, Los Angeles
Helio, Eléonore; Ekeba, MIchel; Hölling, Hanna Barbara; Magnin, Emilie; Badcock, Jacob; Maly, Valerian (2023). Performing the ‘Mask:’ Kongo Astronauts (Eléonore Hellio and Michel Ekeba) on Postcolonial Entanglements In: Hölling, Hanna Barbara; Pelta Feldman, Jules; Magnin, Emilie (eds.) Performance: The Ethics and the Politics of Conservation and Care: Volume 1 (pp. 200-216). London and New York: Taylor & Francis
Hendriks, Klaus B.; Dobrusskin, Sebastian (1990). The conservation of painted photographs In: 9th Triennial Meeting, Dresden, German Democratic Republic, 26-31 August 1990 1 (pp. 249-254). ICOM Committee for Conservation, Los Angeles
Herbst, Kristina; Dobrusskin, Sebastian (2016). pARTicip – Kunstgenuss per App Restauro – Zeitschrift für Kunsttechniken, Restaurierung und Museumsfragen, 2016(6), p. 12. Georg D. W. Callwey, München
Hesse, Wolfgang; Schmidt, Marjen; Dobrusskin, Sebastian; Pollmeier, Klaus (1997). Faustregeln für die Fotoarchivierung: ein Leitfaden [Textbook] . Sonderheft des Rundbrief Fotografie – Sammeln, Bewahren, Erschliessen, Vermitteln: Vol. 1. Esslingen: Museumsverband Baden-Württemberg, c/o Stadtmuseum Esslingen
Hölling, Hanna Barbara (2017). Paik's Virtual Archive: Time, Change and Materiality in Media Art Berkley: University of California Press
Hölling, Hanna Barbara (2023). Conserving Active Matter: Activating Conservation? Review of Conserving Active Matter, edited by Peter N. Miller and Soon Kai Poh (Bard Graduate Centre, 2022, distributed by the University of Chicago Press) Zeitschrift für Kunstgeschichte, 86(3), pp. 426-432. De Gruyter 10.1515/zkg-2023-3008
Hölling, Hanna Barbara (2023). Notation and Eternity in Symphonie No. 5 and Liberation Sonata for Fish In: Museum Ostwall, im Dortmunder U; Frieling, Rudolf (eds.) Nam June Paik: I Expose the Music (pp. 109-114). Leipzig: Spector Books
Hölling, Hanna Barbara (2023). Notation und Ewigkeit in Symphonie No. 5 and Liberation Sonata for Fish In: Museum Ostwall, im Dortmunder U; Frieling, Rudolf (eds.) Nam June Paik: I Expose the Music (pp. 109-114). Leipzig: Spector Books
Hölling, Hanna Barbara (2013). Re:Paik: On Time, Changeability and Identity in Multimedia Installations (Dissertation, University of Amsterdam, Humanities)
Hölling, Hanna Barbara (2017). Reflections on the Impossibility of Material Continuation The Moving Image: The Journal of the Association of Moving Image Archivists, 17(1), pp. 163-166. University of Minnesota Press 10.5749/movingimage.17.1.0163
Hölling, Hanna Barbara (2017). The Technique of Conservation: On Realms of Theory and Cultures of Practice Journal of the Institute of Conservation, 40(2), pp. 87-96. Taylor & Francis 10.1080/19455224.2017.1322114
Hölling, Hanna Barbara (8 September 2017). Time and Conservation In: ICOM Committee for Conservation 18th Triennial Meeting: Theory and History of Conversation (pp. 1-9). Paris: International Council of Museums ICOM
Hölling, Hanna Barbara (2005). Zur Konservierung des Environments The Portable War Memorial von Edward Kienholz Kölner Museums-Bulletin: Berichte und Forschung aus den Museen der Stadt Köln(3), pp. 39-48. Museumsdienst Köln
Hölling, Hanna Barbara (2016). Transitional Media: Duration, Recursion, and the Paradigm of Conservation Studies in Conservation, 61(sup2), pp. 79-83. Taylor & Francis 10.1080/00393630.2016.1181929
Hölling, Hanna Barbara (2017). Lost to museums? Changing media, their worlds, and performance Museum History Journal, 10(1), pp. 97-111. Routledge 10.1080/19369816.2017.1257873
Hölling, Hanna Barbara (2014). The Explicit Material: On the Intersections of Conservation, Art History and Human Sciences Simulacrum(1), pp. 22-27. Stichting Simulacrum
Hölling, Hanna Barbara (2023). Urmimala Sarkar Munsi: On Dance and Preservation in India Performance: Conservation, Materiality, Knowledge - Writing, pp. 1-8. SNSF Performance, Conservation, Materiality, Knowledge / Berner Fachhochschule, Hochschule der Künste. performanceconservationmaterialityknowledge.com
Hölling, Hanna Barbara (2015). Die Wandelbarkeit von Objekten und Konzepten: Zur Erhaltung von computerbasierten Medien am Beispiel von I/Eye In: Heuken, Simone (ed.) Die Vergänglichkeit des Materials (pp. 129-149). Köln: Verband Deutscher Restauratoren VDR
Hölling, Hanna Barbara (2021). Introduction: Object—Event—Performance In: Hölling, Hanna Barbara (ed.) Object—Event— Performance: Art, Materiality, Continuity since the 1960s. Cultural Histories of the Material World (pp. 1-40). New York: Bard Graduate Center / Chicago University Press
Hölling, Hanna Barbara (2013). Seeking the authentic moment: De- and re-materialisations in Paik’s video and multimedia installations AICCM Bulletin, 34(1), pp. 85-92. Taylor & Francis 10.1179/bac.2013.34.1.010
Hölling, Hanna Barbara (2015). The Aesthetics of Change: On the Relative Durations of the Impermanent In: Hermens, Emma; Robertson, Frances (eds.) Authenticity in Transition (pp. 13-24). London: Archetype Publications
Hölling, Hanna Barbara (2013). On the Identity of Nam June Paik’s Changeable Multimedia Installations in the Context of Their Conservation In: Park, Manu; Kim, Seong Eun; Park, Sang Ae (eds.) Hanna Hoelling, Bernhard Serexhe, Glenn Wharton: Nam June Paik Art Center Interviews (pp. 90-118). Seoul: Nam June Paik Art Center
Hölling, Hanna Barbara (2010). Konservierung In: Hedinger, Johannes M.; Gossolt, Marcus (eds.) Lexikon zur zeitgenössischen Kunst von Com&Com (pp. 83-84). Zürich: Niggli Publishers
Hölling, Hanna Barbara (2023). Can We Talk Post-Preservation? A Letter to Paik Nam June In: London, Barbara (ed.) My Paik Nam June: Memories, Conservation, and the Spread of Discourse (pp. 83-96). Seoul: National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea
Hölling, Hanna Barbara (2024). Veränderlichkeit kuratieren und konservieren In: Ciuccio, Simona; Weilenmann, Katrin; Ammann, Katharina (eds.) Aargauer Kunsthaus: Mit Gegenwartskunst umgehen - der neue Sammlungskatalog (pp. 162-175). Zürich: Scheidegger & Spiess
Hölling, Hanna Barbara; Feldman, Julia Pelta; Ribeiro, Felipe; Diagne, Mariama; Lasica, Shelley (24 May 2022). The Afterlives of Performance - Keynote. With response by Jules Pelta Feldman, followed by a panel discussion with Mariama Diagne, Shelley Lasica and Felipe Ribeiro In: New School, Something Great. Berlin: New School, Something Great
Hölling, Hanna Barbara; Pelta Feldman, Jules; Magnin, Emilie (2023). Introduction: Caring for Performance In: Performance: The Ethics and the Politics of Conservation and Care: Volume 1. Routledge Advances in Theatre & Performance Studies (pp. 1-20). London and New York: Taylor & Francis 10.4324/9781003309987-1
Hölling, Hanna Barbara; Schilling, Lara; Adang, Lisa; Ahn, Cabelle; Hill, Linden; Gardner, Andrew (2015). Revisions: Digital Interactive [Performance or Exhibition]. New York: Brad Graduate Center
Krase, Andreas; Dobrusskin, Sebastian; Koch, Mogens S.; Oggenfuss, Daniel; Pollmeier, Klaus; Spalinger Zumbühl, Barbara (February 2003). Timeline of Photography TU-Dresden
Lichtblau, Dirk; Dobrusskin, Sebastian; Blüher, Agnes (2009). Das SurveNIR-System zur Bewertung des Zustands und des Alterungsverhaltens von Papier Bern: Eigenverlag
Mayer, Ingo; Hinterleitner, Christina (2018). Décontaminer les biens culturels spirit biel/bienne, 1, pp. 18-19. BFH
Mayer, Ingo; Hunger, K.; Hubert, V.; Petrak, G.; Lehmann, E. (2009). Destructive and non-destructive methods for the evaluation of chlorinated pesticides concentration and emissions from wooden art objects In: COST Action IE0601 “Wood Science for Conservation of Cultural Heritage”- International Conference on Wooden Cultural Heritage: Evaluation of Deterioration and Management of Change. Hamburg, Germany. 7-10 Oct 2009.
Morgan, Kelli; Hölling, Hanna Barbara; Pelta Feldman, Jules; Magnin, Emilie (2023). Peeling the Paint off the Walls: Kelli Morgan on Black Performance and Racial Justice in Western Institutions In: Hölling, Hanna Barbara; Pelta Feldman, Jules; Magnin, Emilie (eds.) Performance: The Ethics and the Politics of Conservation and Care: Volume 1. Routledge Advances in Theatre & Performance Studies (pp. 188-199). London and New York: Taylor & Francis
Pollmeier, Klaus; Dobrusskin, Sebastian; Koch, Mogens S.; Oggenfuss, Daniel; Spalinger Zumbühl, Barbara (1998). Glossar zu den Lehrtafeln von Hermann Krones Historischem Lehrmuseum für Photographie In: Hermann Krone. Historische Lehrmuseum für Photographie – Eperiment. Kunst. Massenmedium. (pp. 321-359). Dresden: Verlag der Kunst
Schneider, Alexandra; Strauven, Wanda; Hölling, Hanna Barbara (2013). Transcending obsolescence in technological ruins? Questions of conservation and presentation in Nam June Paik’s Something Pacific and Rembrandt Automatic NECSUS. European Journal of Media Studies, 2(2), pp. 465-482. Amsterdam University Press 10.5117/NECSUS2013.2.HOLL
Segieth, Floria; Zumbühl, Stefan; Dobrusskin, Sebastian (2013). Möglichkeiten und Grenzen der Beurteilung gefälschter Kunst – ein Situationsbericht (nicht nur) aus der Schweiz Kriminalistik – Unabhängige Zeitschrift für die kriminalistische Wissenschaft und Praxis, 67(1), pp. 55-62. C.F. Müller GmbH
Shadreck, Chirikure; Hölling, Hanna Barbara (2023). Innovation and Preservation: Shadreck Chirikure on the Performance of Heritage In: Hölling, Hanna Barbara; Pelta Feldman, Jules; Magnin, Emilie (eds.) Performance: The Ethics and the Politics of Conservation and Care: Volume 1 (pp. 113-120). London and New York: Taylor & Francis
Singer, Hannah; Dobrusskin, Sebastian; Banik, Gerhard (1991). Behandlung wasserempfindlicher Objekte mit GORE-TEX – Anwendungen, Möglichkeiten und Grenzen Restauro – Zeitschrift für Kunsttechniken, Restaurierung und Museumsfragen, 2(97), pp. 102-111. Georg D. W. Callwey, München
Smith, Cauleen; Hölling, Hanna Barbara; Pelta Feldman, Jules (2023). Potential Afterlives: Cauleen Smith on the Relation of Film and Performance In: Hölling, Hanna Barbara; Pelta Feldman, Jules; Magnin, Emilie (eds.) Performance: The Ethics and the Politics of Care, Volume I (pp. 293-304). London and New York: Taylor & Francis
(2020). Rundbrief Fotografie – Analoge und digitale Bildmedien in Archiven und Sammlungen, 27(4). Deutsches Dokumentationszentrum für Kunstgeschichte, Bildarchiv Foto Marburg
Wharton, Glenn; Hölling, Hanna Barbara (2022). Two Questions: Glenn Wharton, in conversation with Hanna Hölling [Movie]. In: Two Questions. Bern: SNSF Performance: Conservation, Materiality, Knowledge