Pfister, Eugen

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Journal Article

Pfister, Eugen; Winnerling, Tobias (2021). "Careless, like a child with fire, so was I with time." Magic: The Gathering™ und die Faszination imaginierter Geschichtlichkeit Boardgame Historian

Pfister, Eugen; Zimmermann, Felix (2021). "No One is Ever Ready for Something Like This." – On the Dialectic of the Holocaust in First-Person Shooters as Exemplified by Wolfenstein: The New Order International Public History, 4(1), pp. 35-46. Walter de Gruyter GmbH 10.1515/iph-2021-2020

Pfister, Eugen; Unterhuber, Tobias (2021). Einleitung: "The revolution will (not) be gamified – Marx und das Computerspiel" Paidia - Zeitschrift für Computerspielforschung Ludwig-Maximilians-Universität München. Institut für Deutsche Philologie

Pfister, Eugen; Winnerling, Tobias; Zimmermann, Felix (2020). Democracy Dies playfully. Three Questions – Introductory Thoughts on the Papers Assembled and Beyond Gamevironments (Special Issue: Democracy Dies Playfully. (Anti-)Democratic Ideas in and Around Video Games)(13), pp. 1-34. Universität Bremen

Pfister, Eugen; Winnerling, Tobias (2020). Digitale Spiele Docupedia-Zeitgeschichte http://dx.doi.org/10.14765/zzf.dok-1718

Pfister, Eugen; Tschiggerl, Martin (2020). “The Führer’s facial hair and name can also be reinstated in the virtual world” Taboos, Authenticity and the Second World War in digital game GAME - The Italian Journal of Game Studies(09), pp. 51-70.

Pfister, Eugen (2019). Kingdom Come: Deliverance. A Bohemian Forest Simulator Gamevironments, 11, pp. 142-148.

Pfister, Eugen (2019). Press X to Unify Europe: Digitale Spiele und ihr Potenzial für eine kollektive europäische Identität. ÖGfE Policy Paper

Pfister, Eugen (2019). „Das Beste, was wir von der Geschichte der Computerspiele haben, ist der Enthusiasmus, den sie erregt“ – Eine kurze Bestandsaufnahme aktueller Publikationen zur Computerspielhistoriografie" Neue Politische Literatur, 63(3), pp. 385-394. Springer

Pfister, Eugen (2018). "In a world without gold, we might have been heroes!" Cultural Imaginations of Piracy in Video Games Forum for Inter-American Research FIAR, 11(2), pp. 30-43.

Newspaper or Magazine Article

Pfister, Eugen (2018). Of Monsters and Men. Shoah in Digital Games Public History Weekly: The International Blogjournal, 2018(23) 10.1515/phw-2018-12271

Pfister, Eugen (2018). Der Holocaust in Games. Ein ganz gewöhnlicher Krieg? Spiegel online

Pfister, Eugen (2018). gewöhnlicher WASD Magazin, 13, pp. 94-103.

Book Section

Görgen, Arno; Pfister, Eugen (2022). Codierte Chroniken? Erste Betrachtungen zur Beziehung zwischen Digitalen Spielen und Geschichte In: Schwarzenegger, Christian; Koenen, Erik; Pentzold, Christian; Birkner, Thomas; Katzenbach, Christian (eds.) Digitale Kommunikation und Kommunikationsgeschichte: Perspektiven, Potentiale, Problemfelder. Digital Communication Research: Vol. 10 (pp. 375-400). Berlin: SSOAR 10.48541/dcr.v10.14

Pfister, Eugen (2021). "We’re not murderers. We just survive." The Ideological Function of Game Mechanics in Zombie Games In: Suter, Beat; Bauer, René; Kocher, Mela (eds.) Narrative Mechanics Strategies and Meanings in Games and Real Life (pp. 231-246). Bielefeld: Transcript

Pfister, Eugen (2021). Spiel ohne Juden. Zur Darstellung des Holocaust in Digitalen Spielen. In: Stumpf, Markus; Petschar, Hans; Rathkolb, Oliver (eds.) Nationalsozialismus digital. Die Verantwortung von Bibliotheken, Archiven und Museen sowie Forschungseinrichtungen und Medien im Umgang mit der NS-Zeit im Netz. (pp. 157-176). Wien: V&R unipress

Pfister, Eugen (2021). The Austrian games industry and the free-market economy 1991-2006. A political history of ideas In: Denk, Natalie; Serada, Alesha; Pfeiffer, Alexander; Wernbacher, Thomas (eds.) A Ludic Society (pp. 111-132). Krems: Edition Donau-Universität Krems

Pfister, Eugen; Görgen, Arno (2021). Wahnsinn mit Methode – "Mad Science at Play!" Zur räumlich-strukturellen Externalisierung des Verrückten Wissenschaftlers im Digitalen Spiel In: Hoffstadt, Christian; Müller, Sabine (eds.) Bösewichte/Villains – Bad Asses von Antike bis zur Moderne (pp. 51-70). Freiburg: lehmanns media

Pfister, Eugen (2021). Commander Kurz. A Short Essay on Videoludic Heroes and Political Strongmen In: Suter, Beat; Bauer, René; Kocher, Mela (eds.) Narrative Mechanics Strategies and Meanings in Games and Real Life (pp. 351-354). Bielefeld: Transcript

Pfister, Eugen (2021). Überlegungen zum Holocaust im digitalen Spiel In: Erinnern mit Games. Digitale Spiele als Chance für die Erinnerungskultur (pp. 44-47). Berlin: Stiftung Digitale Spielkultur

Pfister, Eugen (2020). »Doctor nod mad. Doctor insane.« Eine kurze Kulturgeschichte der Figur des mad scientist im digitalen Spiel In: Görgen, Arno; Inderst, Rudolf (eds.) Wissenschaft und Technologie in digitalen Spielen (pp. 207-228). Marburg: Büchner-Verlag

Pfister, Eugen; Görgen, Arno (2020). Politische Transferprozesse in Digitalen Spielen. Eine Begriffsgeschichte In: Görgen, Arno; Simond, Stefan Heinrich (eds.) Krankheit in Digitalen Spielen. Interdisziplinäre Betrachtungen. Medical Humanities: Vol. 6 (pp. 51-74). Bielefeld: transcript Verlag 10.14361/9783839453285-004

Pfister, Eugen (2020). ‘MmmRRRrr UrrRrRRrr!!’: Translating political anxieties into zombie language in digital games In: Italiano, Federico (ed.) The Dark Side of Translation (pp. 161-175). London: Routledge

Pfister, Eugen; Zimmermann, Felix (2020). Erinnerungskultur In: Falk, Felix; Zimmermann, Olaf (eds.) Handbuch Gameskultur: über die Kulturwelten von Games (pp. 110-115). Berlin: Deutscher Kulturrat

Pfister, Eugen (2020). Why History in Digital Games matters. Historical Authenticity as a Language for Ideological Myths In: Lorber, Martin; Zimmermann, Felix (eds.) History in Games. Contingencies of an Authentic Past (pp. 47-72). Bielefeld: Transcript 10.14361/9783839454206-004

Pfister, Eugen (2019). 'Man spielt nicht mit Hakenkreuzen!' Imaginations of the Holocaust and Crimes Against Humanity During World War II in Digital Games In: Historia Ludens: The Playing Historian (pp. 267-284). London: Routledge

Pfister, Eugen (2019). Zombies Ate Democracy: The myth of a systemic political failure in video games In: "The Playful Undead and Video Games Critical Analyses of Zombies and Gameplay" (pp. 216-231). London: Routledge

Pfister, Eugen (2018). Narrative und Mythen in digitalen Spielen In: Börner, Ingo; Straub, Wolfgang; Zolles, Christian (eds.) Germanistik Digital. Digital Humanities in der Sprach- und Literaturwissenschaft (pp. 62-77). Wien: facultas

Pfister, Eugen (2018). Der politische Mythos als diskursive Aussage im digitalen Spiel. Ein Beitrag aus der Perspektive der Politikgeschichte In: Junge, Thorsten; Clausen, Dennis (eds.) Digitale Spiele im Diskurs. Hagen: medien-im-diskurs.de

Köstlbauer, Josef; Pfister, Eugen (2018). Vom Nutzen und Nachteil einer Historie digitaler Spiele In: Hust, Christoph (ed.) Digitale Spiele. Interdisziplinäre Perspektiven zu Diskursfeldern, Inszenierung und Musik (pp. 89-106). Bielefeld: Transcript

Book

Köstlbauer, Josef; Pfister, Eugen; Winnerling, Tobias; Zimmermann, Felix (2018). Weltmaschinen. Digitale Spiele als globalgeschichtliches Phänomen Wien: Mandelbaum

Conference or Workshop Item

Pfister, Eugen (24 June 2021). "Potentiale Digitaler Spiele für die Erinnerungskultur" - Keynote In: Fachkonferenz "Erinnern mit Games" der Stiftung Digitale Spielekultur. Berlin. 24.06.2021.

Pfister, Eugen (19 May 2021). Why History in Digital Games Matters // Historical Authenticity as a Language for Ideological Myths In: Vortrag am The Birmingham Centre for Media and Cultural Research (BCMCR). Birmingham, UK. 19.05.2021.

Pfister, Eugen; Winnerling, Tobias; Rochat, Yannick; Fritsch, Melanie (30 April 2021). DACH Game History: Preservation of Cultural Heritage In: Subotron Online Academy.

Pfister, Eugen; Fritsch, Melanie; Rochat, Yannick; Winnerling, Tobias (30 April 2021). SUBOTRON online arcademy, DACH Game History: Preservation of Cultural Heritage In: DACH Game History: Preservation of Cultural Heritage. online. 30.April 2021.

Pfister, Eugen (22 November 2020). The Austrian games industry and the free market economy 1991-2006. A political history of ideas (Keynote Speech) In: FROG Konferenz. Wien. 22.11.2020.

Pfister, Eugen (21 October 2020). Der Kalte Krieg im digitalen Spiel In: Forschungskolloqium zur Geschichte nach 1800. Historisches Institut der Universität Bern. 21.10.2020.

Pfister, Eugen (28 August 2020). Erinnern mit Games In: Gamescom Conference 2020. 28.08.2020.

Pfister, Eugen (30 June 2020). Which Button do I have to Press if I Want To Play Europe? Imaginationen der europäischen Integration im digitalen Spiel In: Digitales Forschungskolloquium an der Universität Regensburg. 30.06.2020.

Pfister, Eugen (June 2020). Narrative und Mythen in Computerspielen In: Ringvorlesung: Germanistik digital. Universität Wien.

Görgen, Arno; Pfister, Eugen (28 March 2020). Space Invaders: Biologistische Verräumlichungen des Monströsen In: Horror, Medien, Räume. Erlangen. 26.03. - 28.03.2020.

Pfister, Eugen (20 November 2019). Playing „History as it really was“ – The Myth of Historical Accuracy in video games and its ideological functions In: 10. Clash of Realities Conference / Gamelab. TH Köln. 20.11.2019.

Pfister, Eugen (9 November 2019). “We’re not murderers. We just survive.” The Narration and Mechanics of Societal Collapse in Zombie Games In: Gamez and Rulez Conference / Gamelab. Zürcher Hochschule der Künste ZHdK. 09.11.2019.

Görgen, Arno; Pfister, Eugen; Berger, Guido; Bopp, Julia A.; Galliker, Helen (8 November 2019). Was haben Games mit Politik zu tun? In: Was haben Games mit Politik zu tun?. Polit-Forum Bern, Marktgasse 26. 08.11.2019.

Pfister, Eugen; Görgen, Arno (6 November 2019). “HORROR — GAME — POLITICS — THE VISUAL RHETORIC OF POLITICAL MYTHS IN DIGITAL HORROR GAMES” In: Design Research Methods Festival. Hochschule der Künste Bern. 06.11.2019.

Pfister, Eugen (8 October 2019). “Wir spielen, was wir sind. Wir werden, was wir spielen” Zur politischen Kommunikation Digitaler Spiele In: “Wir spielen, was wir sind. Wir werden, was wir spielen” Zur politischen Kommunikation Digitaler Spiele. Landesbibliothek Dr. F. Teßmann Bozen. 08.10.2019.

Pfister, Eugen (20 September 2019). “Vermittlungsarbeit mit Computerspielen? Am Beispiel von „Through the Darkest of Times” - Workshop In: 11. Dialogforum. Mauthausen. 20.09.19.

Pfister, Eugen (20 September 2019). „So you want to be a pirate, eh?“ – Vom kriegerischen Wegbereiter der Karibik zum Adventure-Capitalist. Der Pirat in Digitalen Spielen In: Frühneuzeittage. Rostock. 20.09.19.

Pfister, Eugen (18 September 2019). Holocaust in Digitalen Spielen In: 10. Dialogforum. Mauthausen. 18.09.2018.

Pfister, Eugen (1 July 2019). “Wissenschaftscafé – Gaming macht schlau” In: Podiumsdiskussion im Berner Generationenhaus. Bern. 01.07.2019.

Pfister, Eugen; Zurschmitten, Christof (21 March 2019). “Computerspiele als Reflexion von Räumen, Zeiten und Gesellschaften” In: Vortrag an der Pädagogischen Hochschule. Bern. 21.03.2019.

Pfister, Eugen (5 April 2018). “Was heißt und zu welchem Ende analysiert man historische Diskurse in Social Media?” In: Zeitgeschichtetag 2018 – Geschichte wird gemacht. Universität Wien. 05.04.2018.

Audiovisual Material & Event

Strobel, Benjamin (ed.) (2022). Das Politische im Horrorspiel: Behind the Screens, Podcast E059 [Audio]. In: Strobel, Benjamin (ed.) Behind the Screens (59). Kiel: Behind the Screens / Benjamin Strobel

Görgen, Arno (2022). Hallo Wien! [Audio]. In: NU ABER! Der Podcast der Grünen in Neu-Ulm (57). Neu-Ulm: Bündnis90/Die Grünen Kreisverband Neu-Ulm

Other

Pfister, Eugen (25 October 2021). "Grusel in der Musik: Zombies im Pop". Interview mit Laura Aha in Deutschlandfunk Kultur (Radio)

Pfister, Eugen (12 October 2021). "Game Studies: Forschung, die von Idealismus lebt". Interview mit Sophie Neu in der Wiener Zeitung (online)

Pfister, Eugen (8 September 2021). "Erinnerungskultur in Games: Svoboda 1945". Interview mit Daniel Finkernagel in WDR3 Mosaik (Radio)

Pfister, Eugen (4 September 2021). "Ok Cool trifft. Eugen Pfister". Interview mit Dom Schott im Podcast "OK COOL" (Podcast)

Pfister, Eugen (1 July 2021). "Was Horror Games über unsere Gesellschaft verraten – MAKRO MIKRO #33". Interview mit Julia Grillmayr in MAKRO MIKRO (Podcast)

Pfister, Eugen (2 May 2021). "Horror ist politisch". Interview mit Björn Bischoff in den Nürnberger Nachrichten (online und print)

Pfister, Eugen (3 February 2021). "Wie Videospiele den Holocaust verschweigen". Interview mit Muzayen Al-Youssef im Standard (online und print)

Pfister, Eugen (29 July 2020). Blogbeitrag "Corona Erinnern"

Pfister, Eugen (12 May 2020). Blogbeitrag "Nobody expects the Spanish flu! – Die von der Populärkultur vergessene Epidemie"

Pfister, Eugen (15 April 2020). Blogbeitrag "Aus Horror-Spielen lernen"

Pfister, Eugen; Strobel, Benjamin (15 November 2019). “Myths and Monsters in Horror Games” Workshop at the Play Festival Hamburg

Pfister, Eugen (29 May 2019). Press X to Unify Europe: Digitale Spiele und ihr Potenzial für eine kollektive europäische Identität..” ÖGFE Policy Paper In: Österreichische Gesellschaft für Europapolitik (ÖGfE).

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