Items where Subject is "M Music and Books on Music > M Music"

Up a level
Export as [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0
Group by: Creators | Item Type
Number of items at this level: 250.

Journal Article

Bacciagaluppi, Claudio (2018). Pedagogia e cultura die Conservatori nell'ottocento. Un convegno all'Università delle Arti di Berna Musica +. Formazione e ricerca a + voci(53), pp. 17-20.

Bärtsch, Manuel (2016). Wer hat das schönste Paradigma? Interpretationsforschung unter der Lupe Dissonance, 135, pp. 2-8.

Gartmann, Thomas (2018). Rezension: Le théâtre musical de Luciano Berio. I: De Passaggio à La vera storia; II: De Un re in ascolto à Cronaca del Luogo, a cura di Giordano Ferrari, Paris, L'Harmattan Rivista italiana di Musicologia(53), pp. 239-246.

Gartmann, Thomas (1988). Musikwissenschaft gegen Musik? Österreichische Musikzeitschrift, 43(11) Hollitzer 10.7767/omz.1988.43.11.619

Gartmann, Thomas (2020). Von der Fuge in Rot bis zur Zwitschermaschine Zwitschermaschine, 9, pp. 65-66. Zentrum Paul Klee 10.5281/zenodo.3989029

Gartmann, Thomas; Pfleger, Tobias; Gurtner, Andrea (2019). Wie funktionieren, kommunizieren und interagieren Spezialisten-Teams? Drei Fallstudien zur Hochleistung International Review of the Aesthetics and Sociology of Music (IRASM), 1-2(50), pp. 337-364. Croatian Musicological Society

Giovani, Giulia (2015). La collezione di cantate e serenate di Giuseppe Sigismondo (1739-1826). Dall’Archivio della Pietà dei Turchini alla Biblioteca del Conservatorio “San Pietro a Majella” di Napoli Philomusica on-line, 14(1), pp. 243-272. 10.6092/1826-9001/14.1759

Hirsch, Thilo; Kirnbauer, Martin (2016). Eine Viola da gamba von Ventura Linarol in Nizza? Glareana, 2016(56/1), pp. 11-13.

Kappeler, Annette (2017). Ariane Ludwig, Opernbesuche in der Literatur Arbitrium. Zeitschrift für Rezensionen zur germanistischen Literaturwissenschaft, 35(3), pp. 379-381. De Gruyter 10.1515/arb-2017-0053

Kappeler, Annette (2020). Le vide sur scène. Discours de pouvoir dans la tragédie en musique « Zoroastre » (In Press). Littératures classiques

Meidhof, Nathalie (2019). Konservatoriumsausbildung von 1795 bis 1945 / Musical Education at Conservatories from 1795 to 1945, Sophie Drinker Institut Bremen, 15.–17. Februar 2019 (Kongress-Review) Die Tonkunst, 13(3), pp. 355-357. Georg Olms Verlag

Melzer, Tine (2019). Wie die Digitalsierung auch unsere Sprache verändert. SocietyByte BFH-Zentrum Digital Society

Miucci, Leonardo (2019). Beethoven’s pianoforte damper pedalling: a case of double notational style Early Music, 47(3), pp. 371-392. Oxford University Press 10.1093/em/caz045

Myers, Arnold (2018). Rezension zu: Romantic Brass, Symposium 2 Historic Brass Society Journal, 30, pp. 129-132. Historic Brass Society, new York

Schroedter, Stephanie (2014). Ballet, Opera and Social Dance. Facets of a vivid exchange. Choreologica. The Journal of European Association of Dance Historians (EADH), 7(1), pp. 51-74. European Association of Dance Historians

Walton, Christopher (2019). Not Richard and Famous. The Wagner Journal, 13(2), pp. 83-85.

Walton, Christopher (2019). Leonore, Isolde, Lulu: the strange afterlife of Beethoven's 'Immortal Beloved' The Musical Times, 160(1947), pp. 43-53.

Walton, Christopher (2019). Solothurn, Giovanna D'Arco. Opera, 71(2), p. 208.

Walton, Christopher (2019). Meiningen, Das Schloss Dürande Opera, 72, pp. 1412-1413.

Walton, Christopher (2019). The La traviata Affair: Opera in the Age of Apartheid. Opera, 70(9), pp. 1209-1210.

Zemp, Armin; Hannema, Gwenael; Van Damme, Bart; von Steiger, Adrian; Skamletz, Martin; Egger, Rainer (2019). Determination of Vibro-Acoustic Properties of Brass Instruments Historic Brass Society Journal, 31(2019), pp. 77-91. 10.2153/0120190011004

von Steiger, Adrian (2017). Eine Arche Noah der Musik. Eine klingende Instrumentensammlung in Bern. Neue Zeitschrift für Musik, pp. 26-27.

von Steiger, Adrian; Allenbach, Daniel; Elsener, Bernhard; Ledergerber, Martin; Lombardo, Tiziana; Mannes, David; Mürner, Martin; Skamletz, Martin; Wörle, Marie (2015). To play versus to display - Historische Blasinstrumente aus Messing im Spannungsfeld zwischen Konservierung und Nutzung. Glareana, 2, pp. 4-18.

von Steiger, Adrian; Allenbach, Daniel; Elsener, Bernhard; Ledergerber, Martin; Mannes, David (2018). New Insights into the Conservation of Brass Instruments: Brass Instruments between Preventive Conservation and Use in Historically Informed Performance. Historic Brass Society Journal(30), pp. 85-101.

Newspaper or Magazine Article

Allenbach, Daniel (2016). Zeit, nochmals anzufangen: Musikunterricht 50 plus Vox Humana, pp. 54-55.

Cittadin, Nicola (2019). Un instrument retrouvé, l'orgue Philharmonique de la Villa Kraft La Tribune de l'Orgue. Revue trimestrielle Suisse Romande., 71(1), p. 16. La Tribune de l'orgue

Gartmann, Thomas (December 2018). Ethische Herausforderungen bei der Digitalisierung von Tonaufnahmen SocietyByte BFH-Zentrum Digital Society

Kilchenmann, Marc (January 2020). Revolutionär wider Willen. Nachruf auf Ben Johnston (1926–2019) Neue Zeitschrift für Musik, 2020(1), pp. 46-47. Schott

Kühn, Tobias (2019). Un vent frais souffle sur le Musée sonore Unisono, pp. 31-33.

Moor, Christoph (19 March 2019). Richard Wagner und seine Nachfolger in der zentraleuropäischen Dirigiertradition. www.musikforschung.de

Mühlemann, Marianne (24 October 2019). Noch mehr Wind Der Bund Der Bund, c/o Tamedia Espace AG

Pergoletti, Lula (2019). Futuristische Brise Berner Kulturagenda

Ralli, Eleni (February 2020). Harry Partch's Enigmatic Musical Notation HKB-Zeitung, No1/20, p. 12. Fachhochschule der Künste Bern

Six, Andrea; von Steiger, Adrian (2019). Nachbau von historischen Posaunen. Romantische Replikate Empa Quarterly(66)

v. Steiger, Adrian (28 February 2020). Neuer Wind für die Königin der Instrumente Anzeiger Bern

von Steiger, Adrian (22 November 2019). Die Klarinette mit Elektromotoren und Computer Anzeiger Bern

Book Section

Achtman, Jane Valesca (2019). Quellenreader In: Saitenherstellung in Markneukirchen und im Vogtland. Meisterleistungen deutscher Instrumentenbaukunst: Vol. 8 (pp. 10-119). Markneukirchen/Bern: Musikinstrumenten-Museum Markneukirchen / HKB

Achtman, Jane Valesca (2019). Gestank, Chlorbrühe und die Erfindung des Kühlschranks. Rohmaterialaufbereitung für die Saitenindustrien Europas von 1777 bis heute In: Saitenherstellung in Markneukirchen und im Vogtland. Meisterleistungen deutscher Instrumentenbaukunst: Vol. 8 (pp. 120-147). Markneukirchen/Bern: Musikinstrumenten-Museum Markneukirchen / HKB

Allenbach, Daniel (2015). Frühe Ventilhornschulen in Frankreich In: Bacciagaluppi, Claudio; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert (pp. 199-213). Schliengen: Argus

Allenbach, Daniel (2019). Eine ›heroische‹ Neunte? Dmitri Schostakowitschs Neunte Sinfonie im Vergleich mit Ludwig van Beethoenvs Sinfonien Nr. 3 und 9 In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 441-455). Schliengen: Edition Argus

Allenbach, Daniel (2016). Französische Ventilhornschulen im 19. Jahrhundert. In: Allenbach, Daniel; von Steiger, Adrian; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Französische Hornpraxis und historisch informierter Blechblasinstrumentenbau. Symposium 2 (pp. 154-171). Schliengen: Argus

Kilchenmann, Marc (2017). Französische Fagottlehrwerke des 19. Jahrhunderts aus der Sicht der heutigen Instrumentalpädagogik In: Werr, Sebastian; Watts, Lyndon (eds.) Le Basson Savary: Bericht des Symposiums "Exakte Kopie" in Bern 2012. Musikforschung der HKB: Vol. 8 (pp. 143-152). Schliengen: Edition Argus

Bacciagaluppi, Claudio (2016). Introduzione: L'autore, L'opera, La Musica, Criteri Editoriali, Bibliografia. In: Bettin, Ivano (ed.) Giovanni Battista Fasolo OFMConv : Motetti a due et tre voci con una messa a 3 voci pari : Libro secondo, Opera sesta : Napoli 1635. Padova: Centro Studi Antoniani

Bacciagaluppi, Claudio; Kappeler, Annette (2010). Helvetische Freiheit und patriarchale Disziplin In: Bacciagaluppi, Claudio; Caffari, Marie; Kappeler, Annette (eds.) Schweizer Opern en voyage. Von Bätely zu Betly (pp. 87-98). Centre de Traduction Littéraire de Lausanne

Bausch, Sebastian (2019). Klavierrollen als Interpretationsdokumente. Ein Erfahrungsbericht als Leitfaden für Einsteiger In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 71-91). Schliengen: Edition Argus

Brotbeck, Roman (2019). CD-Booklet In: Reto Bieri, Brahms-Klarinetten-Quintett. ECM Records

Brotbeck, Roman (2019). CD-Booklet In: Schubert Zyklus von Heinz Holliger, Sinfonien 1 und 5, Ouvertüre zu Fierabras. Sony Records

Brotbeck, Roman (2019). Einfache Ideen mit komplexen Folgen. Die Berner Forschungsprojekte INNOV-ORGAN-UM und CLEX In: Erkundungen. Gegenwartsmusik als Forschung und Experiment. Veröffentlichungen des Instituts für neue Musik und Musikerziehung, Darmstadt: Vol. 59 (pp. 96-106). Mainz: Schott

Burkhalter, Thomas (2015). Underground Music in the Arab World In: Jankowsky, Richard C. (ed.) Bloomsbury Encyclopedia of Popular Music of the World. Genres: Middle east and North Africa Vol. 1. London: Bloomsbury Academy

Bärtsch, Manuel (2017). Welte vs. Audio. Chopins vielbesprochenes Nocturne Fis-Dur op. 15/2 im intermedialen Vergleich In: Hänggi, Johannes Christer; Köpp, Kai (eds.) Recording the Soul. Welte-Künstlerrollen für Klavier und Orgel als Interpretationsdokumente (pp. 106-131). Bern und Seewen: Schweizerisches Bundesamt für Kultur

Bärtsch, Manuel (2019). ›Interpretation‹. Beethovens Sonate A-Dur op. 101 in der Sicht von Eugen d’Albert und Frederic Lamond In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 49-70). Schliengen: Edition Argus

Dick, Leopold (2019). Eine Art «veredeltes Variété». Das Erbe der Diseusen im Neuen Musiktheater. In: Performing Voice. Vokalität im Fokus angewandter Interpretationsforschung (pp. 75-87). Büdingen: Pfau

Dick, Leopold (2019). Von Strichmännchen, Wortpyramiden und Buchstabensalat. Analysen von Vokalpartituren des Compsed Theatre aus der Persepktive der visuellen Rhetorik. In: Performing Voice. Vokalität im Fokus angewandter Interpretationsforschung (pp. 109-120). Büdingen: Pfau

Dick, Leopold (2019). Über den späten Beethoven zur ›Postidentität‹. Die Suche nach liminalen Räumen im gegenwärtigenMusiktheater am Beispiel von Matthias Rebstocks Berliner Produktion Büro für postidentisches Leben In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 476-486). Schliengen: Edition Argus

Dick, Leopold; Krüger, Anne-May (2019). Vorwort In: Performing Voice. Vokalität im Fokus angewandter Interpretationsforschung (pp. 9-15). Büdingen: Pfau

Estrada Bascunana, Carolina (2019). Enrique Granados’s Performance Style. Visualising the Audible Evidence In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 150-179). Schliengen: Edition Argus

Gartmann, Thomas (2019). Zurückhaltend und sehr innig – Zum Werk des Churers Komponisten Jürg Brüesch. In: Bündner Jahrbuch 2019 (pp. 97-102). Chur: Tardis

Gartmann, Thomas (2019). Eine historisch belastete Oper als «künstlerisches Laboratorium». In: Othmar Schoeck. Das Schloss Dürande. Programmheft. Meininger Staatstheater. Eigenverlag Meininger Staatstheater

Gartmann, Thomas (2019). «Wenn aber diesen äusserlichen, von Burte verschuldeten Schönheitsfehlern abgeholfen wäre, so hätten wir gewiss eine der prachtvollsten Opern der neueren Musik.» In: Othmar Schoeck. Das Schloss Dürande. Programmheft. Meininger Staatstheater. Eigenverlag Meininger Staatstheater

Gartmann, Thomas (2019). Beethoven als sein eigener Interpret. Gedanken zur Bearbeitung der Klaviersonate op. 14/1 für Streichquartett In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 379-398). Schliengen: Edition Argus

Gartmann, Thomas (2001). Müller-Siemens, Detlev In: Grove Music Online. Oxford: Oxford University Press 10.1093/gmo/9781561592630.article.44060

Gartmann, Thomas (2001). Schneider, Urs Peter In: Grove Music Online. Oxford: Oxford University Press 10.1093/gmo/9781561592630.article.42976

Gartmann, Thomas (2012). Zusammentreffen zweier „Triebtäter“: Zu Wolfgang Rihms Wölfli-Liedern In: Gegen die diktierte Aktualität. Wolfgang Rihm und die Schweiz : für Wolfgang Rihm zum 60. Geburtstag (pp. 17-41). Wien: Hollitzer 10.2307/j.ctv6jmbm0.4

Gartmann, Thomas (2001). Spoerri, Bruno In: Grove Music Online. Oxford: Oxford University Press 10.1093/gmo/9781561592630.article.42970

Gartmann, Thomas (2019). Künstlerisch-wissenschaftliche Interventionen In: Weiterbildung NIKE, Kulturerbe (ed.) Kulturerbe, ein gemeinsames Gut. Für wen und warum? Schriftenreihe zur Kulturgüter-Erhaltung: Vol. 6 (pp. 42-43). Basel: Schwabe Verlag

Gartmann, Thomas (2019). Benedict Reindl, ein komponierender Mönch aus Disentis In: Bündner Jahrbuch 2020 (pp. 94-102). Chur: Tardis

Gartmann, Thomas (2018). Vorwort In: Zurück zu Eichendorff! zur Neufassung von Othmar Schoecks historisch belasteter Oper "Das Schloss Dürande" (pp. 7-8). Zürich: Chronos

Gartmann, Thomas (2018). Vorwort In: Thompson, Simeon (ed.) «Als Schweizer bin ich neutral». Othmar Schiecks Oper «Das Schloss Dürande» und ihr Umfeld. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 10 (pp. 8-11). Schliengen: Argus

Gartmann, Thomas (2017). Geleitwort. Unstillbare Neugier und langer Atem In: Jubilate. 100 Jahre Abendmusiken im Berner Münster 1913-2013. Geschichte - Repertoire - Perspektiven. (pp. 7-8). Bern: Müller & Schade

Gartmann, Thomas (2017). Der Kunst ausgesetzt. Vorwort In: Der Kunst ausgesetzt - Beiträge des 5. Internationalen Kongresses für Kirchenmusik, 21.-25. Oktober 2015 in Bern (pp. 11-23). Bern: Peter Lang

Gartmann, Thomas (2014). Von Taktstrichen, Rubati und «sinfonischen Pedalen». Mario Venzago im Gespräch mit Thomas Gartmann über das Dirigieren von Robert Schumanns Sinfonien. In: Schumann interpretieren, EinForschungsbericht der Hochschule für Musik (pp. 255-270). Sinzig: Studio Verlag

Gartmann, Thomas (2014). Braucht es das Urheberrecht noch? Interview mit Xavier Dayer In: Hände weg? - Freiheit, Kontrolle und Besitz in den Künsten und im Design. Jahrbuch Hochschule der Künste Bern (pp. 27-34). Bern: Hochschule der Künste Bern

Gartmann, Thomas (2013). Öffentliche Mittel für private CD-Produktionen. Darf die öffentliche Hand durch Unterstützung der Privatwirtschaft den Markt beeinflussen? In: Schaffhauser Jazzgespräche 4 (pp. 50-55). Zürich: Chronos

Gartmann, Thomas (2013). In die Tiefe dringen, um den Widerstand zu verankern. Klaus Huber und die Geistliche Musik In: Transformationen. Zum Werk von Klaus Huber. Edition Neue Zeitschrift für Musik (pp. 51-73). Schott

Gartmann, Thomas (2013). Imaginäre Inszenierungen. Michel Roth im Gespräch mit Thomas Hartmann über die Kammeroper im Bau In: Kunkel, Michael; Gartmann, Thomas (eds.) Musik – Buchstaben – Musik. Kunst und Forschung an der Hochschule für Musik Basel. (pp. 326-345). Saarbrücken: Pfau

Gartmann, Thomas (2012). «Zwei Triebtäter». Zu Wolfgang Rihms Wölfli-Liedern In: Baldassarre, Antonio (ed.) Gegen die diktierte Aktualität. Wolfgang Rihm und die Schweiz. Für Wolfgang Rihm zum 60. Geburtstag (pp. 17-41). Wien: Hollitzer

Gartmann, Thomas (2012). «Ein gesamtkunstwerkähnliches Live-Ereignis». Zur Musik von Daniel Ott für den Klangkörper Schweiz In: Baldassarre, Antonio (ed.) Musik, Raum, Akkord, Bild. Festschrift zum 65. Geburtstag von Dorothea Baumann. (pp. 473-489). Bern: Peter Lang

Gartmann, Thomas (2010). Die Entfaltung der Metamorphose In: Stoecklin, Ute (ed.) Meinrad Schütter 1910-2006. Lebenswerk Musik, oder, "Die Kunst, sich nicht stören zu lassen" (pp. 178-179). Bern: Müller & Schade

Gartmann, Thomas (2009). Back to Making a Difference In: Egyptian Wind Instruments of the Nile Delta (pp. 86-87). Kairo: Makan, Egyptian Center of Culture & Art

Gartmann, Thomas (2007). Research Report of a Non-Edition In: Barnett, Gregory (ed.) Arcangelo Corelli fra mito e realtà storica. Nuove prospettive d'indagine musicologica e interdisciplinare nel 350° anniversario della nascita. Historiae musicae cultores biblioteca: Vol. 111 (pp. 191-209). Florenz: Olschki

Gartmann, Thomas; Allenbach, Daniel (2019). Vorwort In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 8-13). Schliengen: Edition Argus

Gartmann, Thomas; Kunkel, Michael (2019). "Extended Belcanto"? Performing Voice. Vokalität im Fokus angewandter Interpretationsforschung. In: Performing Voice. Vokalität im Fokus angewandter Interpretationsforschung (pp. 7-8). Büdingen: Pfau

Gebauer, Peter Johannes (2019). Interpretationspraktische Stemmatik. Philologische Methoden in der Interpretationsforschung am Beispiel annotierter Notenausgaben von Rodes 24 Capricen und Beethovens Violinkonzert In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 334-348). Schliengen: Edition Argus

Gebauer, Peter Johannes (2016). Zur Entstehung eines Klassikers: Die Aufführungen von Beethovens Violinkonzert op. 61 von der Uraufführung bis 1844 In: Cobb Biermann, Joanna; Ronge, Julia; Siegert, Christine (eds.) Bonner Beethoven-Studien, Bd. 12. Bonner Beethoven-Studien: Vol. 12 (pp. 9-26). Bonn: Beethoven-Haus

Giovani, Giulia; Cafiero, Rosa (2018). "Io conosco un dilettante il quale è pazzo per te": Giuseppe Sigismondo e la collezione di musiche di Niccolò Jommeli In: Biggi, Maria Ida; Cotticelli, Francesco; Maione, Paologiovanni; Yordanova, Iskrena (eds.) Le stagioni di Niccolò Jommeli (pp. 141-192). Neapel: Turchini Edizion

Herbut, Tomasz (2019). Alexander Goldenweiser und Beethovens Sonate op. 110 – eine Spurensuche In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 366-377). Schliengen: Edition Argus

Hirsch, Thilo (2018). Artikel „Grande Ecurie“ In: Hofer, Achim; Kramer, Ursula; Sirker, Udo (eds.) Lexikon der Holzblasinstrumente (pp. 310-312). Laaber: Laaber Verlag

Hirsch, Thilo (2018). Artikel „Cromorne“ In: Hofer, Achim; Kramer, Ursula; Sirker, Udo (eds.) Lexikon der Holzblasinstrumente (pp. 194-195). Laaber: Laaber Verlag

Hirsch, Thilo (2019). Groß Geigen und Rybeben – Nordalpine Viola da gamba-Ensembles im frühen 16. Jahrhundert In: Basler Beiträge zur Historischen Musikpraxis 39. Basel: Schwabe

Hirsch, Thilo (2016). Zur nachweisorientierten Rekonstruktion einer Renaissance-Viola da gamba nach Silvestro Ganassi In: Drescher, Thomas; Kirnbauer, Martin (eds.) Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis 35 (pp. 245-282). Winterthur: Amadeus

Kappeler, Annette (2014). Les lois de la pesanteur. Auftrittsformen in Glucks Pariser Opern In: Vogel, Juliane; Wild, Christopher (eds.) Auftreten. Wege auf die Bühne. Recherchen / Theater der Zeit: Vol. 115 (pp. 93-112). Berlin: Theater der Zeit

Kappeler, Annette (2015). Körperlose Stimmen. Herrschaftsdiskurse in Zoroastre In: Gess, Nicola; Hartmann, Tina; Hens, Dominika (eds.) Barocktheater als Spektakel. Maschine, Blick und Bewegung auf der Opernbühne des Ancien Régime (pp. 163-182). Paderborn: Fink

Kappeler, Annette (2018). Mit den Ohren schreiben. Marcel Beyers Opernlibretti In: Marcel Beyer. Perspektiven auf Autor und Werk 1 (pp. 207-222). Springer 10.1007/978-3-476-04581-2_15

Kappeler, Annette (2018). Akustische Widerhaken. Musik in Ödön von Horváths Theaterstücken In: Martin, Vejvar; Streitler-Kastberger, Nicole (eds.) »Ich denke ja garnichts, ich sage es ja nur.« Ödön von Horváth. Erotik, Öknonomie und Politik (pp. 81-89). Salzburg: Jung und Jung

Kappeler, Annette (2020). Weibliche Tugend als Grundlage bürgerlicher Ordnung. Zwei Wiener Übersetzungen einer französischsprachigen Oper der Revolutionszeit (In Press). In: Französische Oper in Wien um 1800. Argus

Kilchenmann, Marc (2017). Ben Johnston - Voraussetzungen und Potenzial seiner Extended Just Intonation In: Hochholdinger-Reiterer, Beate; Gartmann, Thomas (eds.) Beiträge der Graduate School of the Arts I. Beiträge der Graduate School of the Arts: Vol. I (pp. 39-51). Bern: Graduate School of the Arts (GSA) 10.7892/boris.106069

Kilchenmann, Marc (2017). Das Auge komponiert: Die graphischen Pläne von Hermann Meier In: Zimmermann, Heidy (ed.) Mondrian-Musik: Die graphischen Welten des Komponisten Hermann Meier (pp. 131-143). Zürich: Chronos Verlag

Köhnken, Camilla (2019). Beethoven-Auslegung zwischen Liszts »Deklamationsstil« und Bülows »Vivisektionsversuchen«. Auf den Spuren Liszt’scher Interpretationsideale in Hans von Bülows instruktiver Edition der Klaviersonaten Beethovens In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 92-113). Schliengen: Edition Argus

Köpp, Kai (2019). Von der Quelle zur Methode. Zum Entwurf einer historischen Interpretationsforschung In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 28-48). Schliengen: Edition Argus

Köpp, Kai (2019). Zur Einführung: ›Authentische‹ Musiksaiten nach historischen Herstellungsverfahren In: Saitenherstellung in Markneukirchen und im Vogtland. Meisterleistungen deutscher Instrumentenbaukunst: Vol. 8 (pp. 7-9). Markneukirchen/Bern: Musikinstrumenten-Museum Markneukirchen / HKB

Köpp, Kai (2019). Darmsaitenherstellung in Markneukirchen nach Quellen des 19. Jahrhunderts In: Saitenherstellung in Markneukirchen und im Vogtland. Meisterleistungen deutscher Instrumentenbaukunst: Vol. 8 (pp. 148-163). Markneukirchen/Bern: Musikinstrumenten-Museum Markneukirchen / HKB

Köpp, Kai; Kainzbauer, Bernhard (2019). Der ›letzte Saitenmachermeister‹ Wolfgang Frank und seine Darmsaitenproduktion In: Saitenherstellung in Markneukirchen und im Vogtland. Meisterleistungen deutscher Instrumentenbaukunst: Vol. 8 (pp. 164-175). Markneukirchen/Bern: Musikinstrumenten-Museum Markneukirchen / HKB

Lehner, Michael (2019). »Und nun sehe man, was hieraus gemacht werden kann«. Carl Czernys Anleitung zum Fantasieren als implizite Harmonie- und Formenlehre In: Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 69-97). Schliengen: Edition Argus

Lehner, Michael (2019). Das Orchester auf dem Klavier. Welte-Klavierrollen von Gustav Mahler und Richard Strauss als interpretationsanalytische Quellen In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 413-430). Schliengen: Edition Argus

Meidhof, Nathalie (2019). Variation, »Harmoniekenntniss« und Improvisation. Beethovens Fünf Variationen über das englische Volkslied »Rule Britannia« für Klavier in D-Dur (WoO 79) In: Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 192-200). Schliengen: Edition Argus

Meidhof, Nathalie; Lehner, Michael; Miucci, Leonardo (2019). Vorwort In: Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 7-14). Schliengen: Edition Argus

Miucci, Leonardo (2019). Completing the Score. Beethoven and the Viennese Piano Concerto Tradition In: Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 98-115). Schliengen: Edition Argus

Moeckli, Laura (2020). Carmen’s second chance: revival in Vienna (In Press). In: Rowden, Clair (ed.) Carmen Abroad. Cambridge University Press

Moeckli, Laura (2016). Narrative Pacing and Flashback in Meyerbeer’s Recitatives In: Everist, Mark (ed.) Meyerbeer and "Grand Opéra" from the July Monarchy to the Present. Speculum musicae: Vol. 28 (pp. 333-357). Turnhout: Brepols

Moeckli, Laura; Bassani, Florian; Marcaletti, Livio (2019). 19. Jahrhundert: Stimmkategorien; Deklamations- und Affektmittel; Das Rezitativ und die Differenzierung des deklamatorischen Gesangs; Französische Oper. In: Seedorf, Thomas (ed.) Handbuch Aufführungspraxis: Solo Gesang. Handbuch Aufführungspraxis. Kassel: Bärenreiter

Moor, Christoph (2019). »Ein so erklärtes Lieblingsstück der hiesigen Kunstfreunde«. Die Rezeptionsgeschichte der Jupiter-Sinfonie in Beethovens Wien In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 195-204). Schliengen: Edition Argus

Ralli, Eleni (2019). “On the benefit of renotating Harry Partch’s Music for understanding and analyzing his harmonic language” In: Castilla-Avila, Agustin (ed.) Mikrotöne - Small is Beautiful (pp. 35-45). Mackingerverlag

Ralli, Eleni (2019). On the benefit of renotation Harry Partch's music for understanding and analyzing his harmonic language. In: Mikrotöne: Small is Beautiful - Vol. II (pp. 35-45). Mackinger Verlag

Schroedter, Stephanie (2018). Tanz-Musik-Theater im Schatten von Platon und Aristoteles: Claude-François Ménestrieres Rezeption antiker Philosophien in seiner Tanzpoetik. In: Lanzardzig, Jan; Kappeler, Annette; Gess, Nicola (eds.) "Images d’action" Claude-François Ménestriers fest- und inszenierungstheoretische Schriften. Übersetzung und Kommentar. Paderborn: Fink

Schroedter, Stephanie (2016). Dance and Urban Reality: Meyerbeer, Modernity and Ballet Aesthetics In: Everist, Mark (ed.) Meyerbeer and Grand Opéra from the July Monarchy to the Present. Speculum musicae: Vol. 28 (pp. 31-56). Turnhout: Brepols

Schroedter, Stephanie (2017). Dance in Jacques Offenbach's 'Théâtre musical léger' - Between Imagination, Improvisation and Choreography In: Niccolai, Michela; Rowden, Clair (eds.) Musical Theatre in Europe 1830-1945. Speculum musicae: Vol. 30 (pp. 91-111). Turnhout: Brepols

Schroedter, Stephanie (2018). Listening in Motion and Listening to Motion. The Concept of Kinaesthetic Listening Exemplified by Dance Compositions of the Meyerbeer Era In: Brotbeck, Roman; Köpp, Kai; Moeckli, Laura; Schaffer, Anette; Schroedter, Stephanie (eds.) Bild und Bewegung im Musiktheater. Interdisziplinäre Studien im Umfeld der Grand opéra | Image and Movement in Music Theatre. Interdisciplinary Studies around Grand Opéra. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 9 (pp. 13-42). Schliengen: Argus

Schroedter, Stephanie (2019). Tanz-Musik-Theater im Schatten von Platon und Aristoteles:Claude-Frangois Ménestriers Rezeption antiker Philosophen in seiner Tanzpoetik In: "Image d'action". Claude-François Ménestriers fest- und inszenierungstheoretische Schriften. Übersetzung und Kommentar. Eikones (pp. 459-470). Wilhelm Fink

Schroedter, Stephanie (2015). Verhängnisvolle Bälle und Tanz auf dem Glatteis - (prä-)katastrophische Tanzszenen in Giacomo Meyerbeers Grands opéras und Opéras comiques In: Köngisdorf, Jörg; Roesler, Curt A. (eds.) Europa war sein Bayreuth : Symposion zu Leben und Werk von Giacomo Meyerbeer, 29. September - 1. Oktober 2014 in der Tischlerei der Deutschen Oper Berlin (pp. 201-228). Berlin: Deutsche Oper Berlin

Schroedter, Stephanie (2014). Bewegungstopologien Pariser Tanzkulturen des 19. Jahrhunderts. Schwellen-Räume zwischen Bühne, Ballsaal und musikalischem Salon In: Döhring, Sieghart; Rauch, Stefanie (eds.) Musiktheater im Fokus. Gedenkschrift Heinz Becker (pp. 519-543). Sinzig: Studiopunkt

Schroedter, Stephanie (2014). Städtische Bewegungsräume auf der Bühne. Giacomo Meyerbeers Grands opéras im Kontext urbaner Tanzkulturen In: Schaffer, Anette; Keller, Edith; Moeckli, Laura; Reichert, Florian; Saborowski, Stefan (eds.) Sänger als Schauspieler. Zur Opernpraxis des 19. Jahrhunderts in Text, Bild und Musik. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 5 (pp. 151-183). Schliengen: Argus

Schroedter, Stephanie (2013). Ballett und Tanz In: Gerhard, Anselm; Schweikert, Uwe (eds.) Verdi-Handbuch (pp. 298-309). Metzler: Bärenreiter

Skamletz, Martin (2019). Joseph Preindls Klavierfantasien als Echo von Opern- und Oratorienaufführungen in Wien um 1800 In: Das flüchtige Werk. Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 12 (pp. 116-136). Schliengen: Edition Argus

Skamletz, Martin (2019). »Classisches Clavierspiel«. Joseph Lipavsky und das Rondeau-Fantaisie In: Das flüchtige Werk. Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 12 (pp. 137-163). Schliengen: Edition Argus

Skamletz, Martin (2019). »Man hat diese Erweiterung des Tonumfanges seit ein paar Jahren an den Tasteninstrumenten sehr weit getrieben.« Der Umgang mit Grenzen beim späten Mozart und beim frühen Beethoven In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 263-290). Schliengen: Edition Argus

Tesche, Tassilo (2019). Presenting Unpresent Voices. Stimme und Computer im experimentellen Musiktheaterlabor. In: Performing Voice. Vokalität im Fokus angewandter Interpretationsforschung (pp. 149-165). Büdingen: Pfau

Thompson, Simeon (2019). Beethoven und der Zweite Weltkrieg in der künstlerischen Reflexion der Nachkriegszeit. Stanley Kubricks A Clockwork Orange und Rolf Liebermanns Leonore 40/45 In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 456-464). Schliengen: Edition Argus

Walton, Christopher (2019). Von innen und von außen. Beethovens Neunte Sinfonie und die ›Wagner’sche‹ Dirigiertradition In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 218-237). Schliengen: Edition Argus

Walton, Christopher (2019). Un holandés por los fiordos. In: Programmheft Der fliegende Holländer. (pp. 149-159). Opera Bilbao

Waterhouse, Elizabeth (2019). Choreographic Re-mix. William Forsythe’s Trio (1996) and Beethoven’s String Quartet No. 15 in a Minor Op. 132 In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 487-504). Schliengen: Edition Argus

Ziegler, Michelle (2019). Rettungsversuch im Jubiläumsjahr. Mauricio Kagels Aufarbeitung der Beethoven-Rezeption in der Ludwig van-Werkgruppe (1970) In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 465-475). Schliengen: Edition Argus

Zirwes, Stephan (2019). Formale Dispositionen in den komponierten Fantasien zur Zeit Beethovens In: Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 175-191). Schliengen: Edition Argus

Zirwes, Stephan (2019). Analyse und Interpretation. Adolph Bernhard Marx’ Beethoven-Analysen In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 291-300). Schliengen: Edition Argus

von Steiger, Adrian (2019). Klingende Sammlung Bern und Quartetto Italiano der HKB In: Kulturerbe, ein gemeinsames Gut. Für wen und warum (pp. 66-67). Basel: Schwabe

von Steiger, Adrian (2020). “Agilité, homogénéité et beauté”. The Saxhorn in the Context of the Opéra and Military Music In: Das Saxhorn. Adolphe Sax’ Blechblasinstrumente im Kontext ihrer Zeit. Romantic Brass Symposium 3. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 13 (pp. 9-17). Schliengen: Edition Argus 10.26045/kp64-6177-002

Book

Dünki, Jean-Jacques; Gartmann, Thomas; Müller, Anette (2014). Schumann interpretieren Sinzig: Studiopunkt Verlag

Gartmann, Thomas; Kunkel, Michael (2013). Musik – Buchstaben – Musik. Kunst und Forschung an der Hochschule für Musik Basel Saarbrücken: Pfau

Gartmann, Thomas; Ballmer, Christoph (1993). Tradition und Innovation in der Musik. Festschrift für Ernst Lichtenhahn zum 60. Geburtstag Winterthur: Amadeus-Verlag

Gartmann, Thomas; Briner, Andres; Meyer, Felix (1993). Rudolf Kelterborn. Komponist, Musikdenker, Vermittler Dossier Pro Helvetia Musik: Vol. 3. Bern: Zytglogge

Dick, Leopold; Krüger, Anne-May (2019). Performing Voice. Vokalität im Fokus angewandter Interpretationsforschung Büdingen: Pfau

Köpp, Kai; Achtman, Jane Valesca; Gebauer, Peter Johannes (2019). Saitenherstellung in Markneukirchen und im Vogtland Meisterleistungen deutscher Instrumentenbaukunst: Vol. 8. Markneukirchen/Bern: Musikinstrumenten-Museum Markneukirchen / HKB

Allenbach, Daniel; Gartmann, Thomas (2019). Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute Musikforschung der HKB: Vol. 14. Schliengen: Edition Argus

Allenbach, Daniel; von Steiger, Adrian; Skamletz, Martin (2016). Romantic Brass. Französische Hornpraxis und historisch informierter Blechblasinstrumentenbau Musikforschung der Hochschule der Künste Bern. Schliengen: Argus

Hänggi, Christoph E.; Köpp, Kai (2017). "Recording the Soul of Music". Welte-Künstlerrollen für Klavier und Orgel als Interpretationsdokumente? Bern: Hochschule der Künste Bern

von Steiger, Adrian; Allenbach, Daniel; Skamletz, Martin (2020). Das Saxhorn. Adolphe Sax’ Blechblasinstrumente im Kontext ihrer Zeit. Romantic Brass Symposium 3 Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 13. Edition Argus 10.26045/kp64-6177

Caffari, Marie; Bacciagaluppi, Claudio; Kappeler, Annette (2010). Opéras suisses en voyage - de Bätely à Betly Lausanne: Centre de Traduction Littéraire de Lausanne

Lehner, Michael; Meidhof, Nathalie; Miucci, Leonardo (eds.) (2019). Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 12. Schliengen: Edition Argus

Caduff, Corina (2003). Die Literarisierung von Musik und bildender Kunst um 1800 Fink

Giovani, Giulia (2018). Col suggello delle pubbliche stampe: Storia editoriale della cantata da camera Rom: Società Editrice di Musicologia

Brotbeck, Roman; Sorg, Reto (eds.) (2019). Robert Walser: „Ce que je peux dire de mieux sur la musique“ [Source Edition] . Chêne-Bourg/Genève: Editions Zoé

Kappeler, Annette (2016). L’oeil du prince. Auftrittsformen in der Oper des Ancien Régime Eikones. Paderborn: Fink

Brotbeck, Roman; Sorg, Reto (eds.) (2019). Robert Walser: „Lo mejor que sé decir sobre la música“ [Source Edition] . Madrid: Siruela

Schneider, Urs Peter Gartmann, Thomas; Kilchenmann, Marc (eds.) (2016). Konzeptuelle Musik. Eine kommentierte Anthologie Bern: aart verlag

Schroedter, Stephanie (2019). Paris qui danse. Bewegungs- und Klangräume einer Grossstadt der Moderne Würzburg: Königshausen & Neumann

Van Eck, Cathy (2017). Between Air and Electricity. Microphones and Loudspeakers as Musical Instruments London: Bloomsbury

Walton, Christopher (2017). Richard Flury. The Life and Music of a Swiss Romantic Toccata Classics.. London: Toccata Press

Zimmermann, Heidy; Brotbeck, Roman (2017). Mondrian-Musik: Die graphischen Welten des Komponisten Hermann Meier. Zürich: Chronos Verlag

von Eichendorff, Joseph (2017). Das Schloss Dürande. Oper in vier Akten München: mph

Conference or Workshop Item

Achtman, Jane Valesca (November 2019). Casings for Strings: Limelight on a World Trade In: From Field to Fiddle - Historical Gut Strings in Production and Performance.. Bern. 19.-20.11.2019.

Andreacchio, Sara (14 February 2020). The intercultural composition education program at the University of Hawaiʻi Mānoa (Unpublished). In: Colloque - Festival d'improvisation. Haute Ecole de Musique Genève - Neuchâtel, Salle de Spectacle IJD, Terrassière 44, Genève. 11.-14. Februar 2020.

Andreacchio, Sara (2019). Intercultural Composition at the University of Hawai'i at Manoa: Negotiating or reinventing the otherness? A case study in ethnomusicology (Unpublished). In: Réunion d'automne / Herbsttagung der CH-EM. Fribourg. 19.10.2019.

Bacciagaluppi, Claudio (24 October 2019). Musiciens d’église dans la Suisse catholique : enjeux dans une confédération biconfessionnelle (Unpublished). In: 9es Rencontres Muséfrem : « Musicien d’église au XVIIIe siècle : un travail de clerc ? ». Maison des Sciences de l’Homme (salle 220) 4, rue Ledru, F-63000 Clermont-Ferrand. 24.10.2019.

Bacciagaluppi, Claudio (January 2019). Biographical Information from Swiss Music Education Institutions, ca. 1860-1914 In: European Music Training Insitutions in the Long 19th Century (1789-1914): Pedagogical Politics and Cultural Exchange. Bern. 23.-25.1.2019.

Bacciagaluppi, Claudio; Fiore, Angela; Zitellini, Rodolfo (25 October 2019). ‘Musico napolitano’ et ‘MIME’ : d’une base de données locale à un réseau international de recherche prosopographique (Unpublished). In: 9es Rencontres Muséfrem : « Musicien d’église au XVIIIe siècle : un travail de clerc ? ». Maison des Sciences de l’Homme, 4, rue Ledru, F-63000 Clermont-Ferrand. 25.10.2019.

Bacciagaluppi, Claudio; Meidhof, Nathalie; Roberts, Claire; Zirwes, Stephan; Ramos Regino, Luis Antonio; Lehner, Michael (6 October 2019). Verortung und Geschichte der Gehörbildung im 19. Jahrhundert zwischen Laienausbildung und Konservatorium (Panel mit 4 Beiträge und Podiumsdiskussion) (Unpublished). In: Notation als Schnittstelle zwischen Komposition, Interpretation und Analyse. XIX. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie. Zürcher Hochschule der Künste, Pfingstweidstrasse 96, 8005 Zürich. 6.10.2019.

Badrutt, Gaudenz (2019). Experiment und Improvisation. Kreativprozesse in der musique concrète, musique électronique und der experimentellen Elektronik-Avantgarde In: 1. SINTA-Tag. Unsere Doktorierenden präsentieren ihre Forschungsarbeiten. Universität Bern. 24.10.2019.

Baumann, Franziska (2020). The Echo I Touch Solo Concert for Voice & Sensor Live Electronic De- & Embodiment in spatial Vocal Performance Art In: ICLI 2020 International Conference of Live Interfaces. Trondheim. 11.03.2020.

Bausch, Sebastian (2017). Klavierrollen als Interpretationsdokumente - Erfahrung und Methoden der "Oral History" In: Symposium "Rund um Beethoven - Interpretationsforschung heute". Hochschule der Künste, Bern. 13.-16.09.2017.

Brockhaus, Immanuel (2015). Impulse zu "Cult Sounds" In: Arbeitstagung "Musikformular und Presets. Musikkulturalisierung und Technik/Technologie. Universität Hildesheim. 29.05.2015.

Burkhalter, Thomas (2015). Multilokale und transdisziplinäre Musikethnologie In: Ringvorlesung Transkulturalität. Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. 14.10.2015.

Burkhalter, Thomas (2015). Seismographic Sounds. Visions of a New World In: Seismographic Sounds. Vision of a New World. Goethe Institut Kairo. 20.11.2015.

Burkhalter, Thomas (2019). NORIENT - Analysing music with multi-modally and from multiple perspectives In: Ethnography with a Twist. University of Jyväskylä, Finland. 12.02. - 14.2.2019.

Burkhalter, Thomas (2019). NORIENT - Representing the Now through Sounds: Multi-modally and from Multiple Perspectives In: Mapping, Spaces, Sounding Places. Geographies of sound in audiovisual media, XIV. Symposium zur Filmmusikforschung of the Kieler Gesellschaft für Filmmusikforschung. Università di Pavia, Cremona. 19. - 22.03.2019.

Bärtsch, Manuel; Bausch, Sebastian (23 September 2019). Titans of the piano roll: Ferruccio Busoni and Eugen d’Albert in performance In: Symposium Correct, but not beautiful performance. Wien. 23. - 25.09.2019.

Dick, Leopold (30 March 2019). Oper versus Musiktheater. Kompositorischer Umgang mit institutionellen Narrativen und Mythen In: Werkstatt Freies Musiktheater: Strukturelle Grundlagen einer Utopieschmiede.. Bern. 29./30. März 2019.

Gebauer, Peter Johannes (23 September 2019). The string intonation of the Joachim School: A lost nuance of classical-romantic performance practice. In: Symposium Correct, but not beautiful performance II. Wien. 23. - 25.09.2019.

Gebauer, Peter Johannes (November 2019). Historical Gut Strings and Daily Practice: The Performer’s View Today and in the past In: From Field to Fiddle - Historical Gut Strings in Production and Performance.. Bern. 19.-20.11.2019.

Gebauer, Peter Johannes; Köpp, Kai (2016). Recreating Performing Knowledge: From 'Embodiment' to 'Re-enactment' In: Performing Knowledge Conference. Emmanuel College, Cambridge. 25.-26.04.2016.

Giovani, Giulia (24 November 2019). Giuseppe Sigismondo, Bernard Sarrette e le collezioni musicali di Napoli e Parigi (Unpublished). In: Ventitreesimo Colloquio di Musicologia del «Saggiatore musicale». Bologna, Palazzo Marescotti Brazzetti, via Barberia 4. 22.-24.11.2019.

Hirsch, Thilo (19 October 2019). Konstanz und Veränderung in der musikalischen Struktur der marokkanischen andalusi-Musik am Beispiel von Aufnahmen aus den Jahren 1932 und 2018 (Unpublished). In: CH-EM, Schweizerische Gesellschaft für Ethnomusikologie, Herbsttagung. Fribourg, Salle de cours de Musicologie. 19.10.2019.

Hirsch, Thilo (3 July 2019). Il dolce suono – Acoustical measurements and practical experiences with ’new’ viols after Ganassi 1542/43 In: 47th Medieval & Renaissance Music Conference 2019. Schola Cantorum Basiliensis / FHNW, Leonhardstrasse 6, CH-4051 Basel. 3.–6.7. 2019.

Hirsch, Thilo (4 July 2019). Evidence-based reconstruction of a Spanish Renaissance vihuela de arco and its “Andalusian” playing technique. (Unpublished). In: 47th Medieval & Renaissance Music Conference 2019. Schola Cantorum Basiliensis / FHNW, Leonhardstrasse 6, CH-4051 Basel. 3.–6.7. 2019.

Hirsch, Thilo (18 October 2019). Evidence-based reconstruction of a Spanish renaissance vihuela de arco and its „andalusian“ playing technique (Unpublished). In: 15th Symposium of the ICTM Study Group on Iconography of the Performing Arts IBERIAN MUSICAL CROSSROADS THROUGH THE AGES: MUSIC, IMAGES AND TRANSCULTURAL EXCHANGES. Barcelona. 17.–19.10.2018.

Hirsch, Thilo (15 June 2018). Geste, voix, mémoire : les gestes rythmiques dans la musique andalouse marocaine (Unpublished). In: Colloque: GESTE DE LA MAIN, MOUVEMENT DE LA VOIX / Musique et gestualité de l’Antiquité à l’âge classique. Paris, Association Musique ancienne en Sorbonne (AMaS). 15.–16.6.2018.

Kilchenmann, Marc (2019). Es gibt aber Leute, die es nicht leiden können, eingesperrt zu sein In: 1. SINTA-Tag. Unsere Doktorierenden präsentieren ihre Forschungsarbeiten.. Universität Bern. 24.10.2019.

Köhnken, Camilla (2019). The Liszt Sonata in B minor played by Josef Weiss. Lecture recital. In: Symposium Correct, but not beautiful performance. Wien. 23.09.2019.

Köpp, Kai (November 2019). String Making in Markneukirchen according to 19th-Century Sources In: From Field to Fiddle - Historical Gut Strings in Production and Performance.. Bern. 19.-20.11.2019.

Köpp, Kai (September 2019). Beautiful performance in practice – inside and outside perspectives: Einführungsvortrag In: Symposium Correct, but not beautiful performance. Wien. 23.-25.9.2019.

Köpp, Kai (5 May 2019). Klangkonserven aus Mozarts Zeit In: Ringvorlesung Mozart: Aspekte - Projekte. Universität Mozarteum Salzburg. 7.5.2019.

Köpp, Kai (2 August 2019). Die Partitur führt Regie – Bühnenpraxis des 19. Jahrhunderts. In: Symposium - Diskurs Bayreuth: „Szenen-Macher“ Richard Wagner – Drama und Inszenierung. Bayreuth. 2.8.2019.

Köpp, Kai (19 September 2019). Tonträger und audiovisuelle Medien in der historischen Interpretationsforschung. In: Jahrestagung der Internationalen Vereinigung der Musikbibliothek IAML. Augsburg. 19.9.2019.

Liechti, Hannes (2016). Spurensuche im Global Pop. Aneignung von Klängen über referentielles Sampling in Tracks der global-urbanen Clubmusik. Bedeutungen, Positionen, Diskurse In: 2. GSA-Forschungstag. Universität Bern. 15.12.2016.

Meidhof, Nathalie (6 October 2019). «devenir bon musicien, et savoir solfier». Musiktheorie und Gehörbildung in Pariser Instrumentalschulen zu Beginn des 19. Jahrhunderts am Beispiel von Ferdinando Carullis «Solfèges avec accompagnement de guitare très facile» (Unpublished). In: 19. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH). Zürich. 4.-6.10.2019.

Meidhof, Nathalie (24 January 2019). Music Theory Teaching in Guitar Manuals from Early 19th-Century Paris (Unpublished). In: European Music Training Institutions in the Long 19th Century (1789–1914): Pedagogical Politics and Cultural Exchange. Bern. 23.-25.1.2019.

Miucci, Leonardo (23 September 2019). Beethoven's piano notation: 'dim' vs. 'decrees', some considerations about the agogic (Unpublished). In: Symposium, Correct but not beautiful performance II. Wien. 23-25 September 2019.

Miucci, Leonardo (23 September 2019). Beethoven’s piano notation: ‘dim.’ vs. ‘decresc.’, some considerations about the agogics. In: Symposium Correct, but not beautiful performance II. Wien. 23. - 25.09.2019.

Moeckli, Laura (July 2019). Bootleg Opera: Sounds and Identities in the Ehrenreich Recordings 1960s-2010s (Unpublished). In: Agency and Identity in Music, IMS Intercongressional Symposium. Luzern. July 7–10, 2019.

Moeckli, Laura (5 September 2019). Sounds and identities of “liveness” in the Ehrenreich recordings. In: Sympoisum New takes on recorded music: performances, creativity and technology. University of Surrey. 5. - 6.9.2019.

Puhrer, Teresa (2019). Liveness vs. 'Liveness'? Emotions and the operatic reception experience in live performances and in recordings of the Ehrenreich collection. In: Sympoisum New takes on recorded music: performances, creativity and technology. University of Surrey. 5.9.2019.

Ramos Regino, Luis Antonio (5 December 2019). La Real Capilla de Música y el Real Colegio de Niños Cantores de Madrid. Tradiciones pedagógicas Napolitanas en España (Unpublished). In: Congreso Internacional “Ignacio Jerusalem 250: Músicas Galantes entre Italia, la Península Ibérica y el Nuevo Mundo”. Baeza. 5.12.2019.

Ramos Regino, Luis Antonio (January 2019). Music Theory and Aural Training at the Royal Chapel of Madrid (1750-1830) In: European Music Training Insitutions in the Long 19th Century (1789-1914): Pedagogical Politics and Cultural Exchange. Bern HKB, Fellerstrasse 11, Bern Grosse Aula. 23.-25.1.2019.

Roberts, Claire (January 2019). Integrative methods of aural skills training in 18th-century Naples In: European Music Training Insitutions in the Long 19th Century (1789-1914): Pedagogical Politics and Cultural Exchange. Bern HKB, Fellerstrasse 11, Bern Grosse Aula. 23.-25.1.2019.

Schmitz, Hans-W. (2019). Probleme bei der Digitalisierung von Notenrollen In: Internationales Symposium über Notenrollen. Università di Pavia, Dipartimento di Musicologia, Parma. 16.06.2019.

Schmitz, Hans-W. (2018). Ansätze zur Standardisierung beim Katalogisieren von Rollentiteln In: Int. Tagung der Deutschen Bibliotheksvereinigung / Global Piano Roll Meeting. Universität Leipzig, Hochschule für Musik Leipzig, Grassi-Museum. 25.07.2018.

Schürch, Stephan (November 2019). Authentic Sheep Gut Strings for Historically Informed Performance Practice. Challenges and Developments In: From Field to Fiddle - Historical Gut Strings in Production and Performance.. Bern. 19.-20.11.2019.

Skamletz, Martin; Schaffer, Anette (2014). Moving Meyerbeer: The Survival of Operatic Icons. Practice-oriented Research at Bern University of the Arts In: Eur text project. Conférence finale. Strzeminski Academy of Fine Arts, Łódz (Poland). 28. - 30.3. 2014.

Tesche, Tassilo (March 2019). Szenographie und Video in der freien Szene In: Werkstatt Freies Musiktheater: Strukturelle Grundlagen einer Utopieschmiede. Bern Dampfzentrale, Marzilistr. 47, HKB, Papiermühlestr. 13, Kammermusiksaal (30.). 29.-30. März 2019.

Tägil, Ingela (5 September 2019). Interpretations of Die Zauberflöte at NYCO 1968–2003. In: Sympoisum New takes on recorded music: performances, creativity and technology. University of Surrey. 5. - 6.9.2019.

von Steiger, Adrian (6 February 2020). To Play vs. To Display – Towards Guidelines for Brass Instruments In: Playing and operating : functionality in museum objects and instruments. Paris. 4.–6. Februar 2020.

Sheet Music

Miucci, Leonardo (2020). Ludwig van Beethoven, three Quartets for pianoforte, violin, viola and violoncello WoO 36 [Sheet Music]

Hirsch, Thilo (2015). Musik der Gardes Suisses für Fifres & Tambours [Sheet Music]

Thesis

Moor, Christoph (2019). „Und spurlos verschollen ist hiervon die Tradition“. Die Aufführungs- und Rezeptionsgeschichte von Mozarts Jupiter-Sinfonie im Prisma der Wagnerschen Dirigier- und Interpretationsästhetik bis zum Einsetzen der historisch informierten Aufführungspraxis (Dissertation, Universität Bern/Hochschule der Künste Bern (Graduate School of the Arts), Phil. hist.)

Audiovisual Material & Event

Burkhalter, Thomas (2019). 9. Norient Musikfilm Festival 2019 [Performance or Exhibition]. In: Burkhalter, Thomas (ed.) 9. Norient Musikfilm Festival 2019. Bern. 10.-13. Januar 2019

Schoeck, Othmar; Bach, Philippe Emanuel; Gartmann, Thomas (2019). Othmar Schoeck "Das Schloss Dürande" [Performance or Exhibition]. In: Gartmann, Thomas (ed.) Othmar Schoeck "Das Schloss Dürande" - Szenische Uraufführung der Neufassung. Meininger Staatstheater. 08.03.-06.07.2019

Achtman, Jane Valesca (2019). Ensemble Musicke&Mirth: A Store Housse of Treasure - John Baldwin and his Commonplace Book. [Performance or Exhibition]. In: Achtman, Jane Valesca (ed.) Historical Gut Strings in Production and Performance. Bern. 19./20.11.2020

van Beethoven, Ludwig; Miucci, Leonardo; Lüthi, Meret; Asabuki, Sonoko; Foster, Alexandre; Miucci, Leonardo (2020). The Young Beethoven Ludwig van Beethoven (1770-1827) Klavierquartette WoO 36 Nr.1-3 [Audio]. Miucci, Leonardo (ed.)

Brockhaus, Immanuel (2018). Treffpunkt BFH: Kultsounds. [Performance or Exhibition]. In: Treffpunkt BFH: Kultsounds. Museum für Kommunikation Bern. 28.11.2018

Brockhaus, Immanuel (2016). Digitalisierung und Virtualisierung in Popmusik und Design [Performance or Exhibition]. In: Forschungsmittwoch. Bern. 24.02.2016

Brotbeck, Roman (2019). Pot-au-feu - Suppe und Gespräch [Performance or Exhibition]. In: Pot-au-feu. Publikumsnachgespräch. Gare du Nord, Basel. 30.01.19 / 19.03.19

Burkhalter, Thomas (2015). Seismographic Sounds. Visionen einer neuen Welt - Wanderausstellung [Performance or Exhibition]. In: Seismographic Sounds. Visionen einer neuen Welt.

Burkhalter, Thomas (2015). Sonic Traces: From Switzerland [Performance or Exhibition]. In: Sonic Traces: From Switzerland - Performance, Art and Culture at EPFL. EPFL Lausanne. 10.11.2015

Burkhalter, Thomas (2015). Lecture Seismographic Sounds I-IV [Performance or Exhibition]. In: Tag der offenen Tür. ZKM, Zentrum für Kunst und Medien (Karlsruhe). 6.1.2015

Burkhalter, Thomas (2016). Seismographic Sounds. Visions of a New World [Performance or Exhibition]. In: CTM Festival. KKB Kunstraum Kreuzberg, Berlin. 29.1.-20.3.2016

Burkhalter, Thomas (2016). Seismographic Sounds. Visions of a New World [Performance or Exhibition]. In: Seismographic Sounds: Visionen einer neuen Welt - Wanderausstellung. Sala Arsenale, Castelgrande (Bellinzona). 2.4.-19.6.2016

Burkhalter, Thomas (2016). Norient Musik Film Festival [Performance or Exhibition]. In: Norient Musik Film Festival. Bern / St. Gallen / Lausanne. 14.-17.1.2016

Burkhalter, Thomas (2016). Remixing Places [Performance or Exhibition]. In: Rewire Festival. Den Haag. 1.4.2016

Burkhalter, Thomas (2016). Neue Musik aus der arabischen Welt - Thomas Burkhalter, Najat Suleiman, Hassan Taha [Performance or Exhibition]. In: Tage arabische Literatur. Literaturhaus Zürich. 27.02.2016

Burkhalter, Thomas (2016). Seismographic Sounds. A/V-lecture [Performance or Exhibition]. In: CTM-Festival. Kunstquartier Bethanien, Berlin. 30.01.2016

Burkhalter, Thomas (2016). Discourse - A Series of Lectures, Talks, and Presentations [Performance or Exhibition]. In: CTM-Festival. Berlin. 30.1.-6.2.2016

Burkhalter, Thomas (2017). Norient Musik Film Festival [Performance or Exhibition]. In: Norient Musik Film Festival. Bern / St. Gallen / Lausanne. 12.-15.1.2017

Burkhalter, Thomas (2015). Seismographic Sounds. Visionen einer neuen Welt - Wanderausstellung [Performance or Exhibition]. In: GLOBALE. ZKM, Zentrum für Kunst und Medien (Karlsruhe). 2.10.-29.11.2015

Bärtsch, Manuel; Köpp, Kai; Bausch, Sebastian (2020). Forschung à la minute [Performance or Exhibition]. In: Playtime. Bern. 16.01.2020

Carlisi, Lydia; Hogan, Nikhil (2019). The Nikhil Hogan Show 82: Lydia Carlisi [Audio]. In: The Nikhil Hogan Show.

Dick, Leopold (2019). Aus dem Leben einer Matratze. Kammeroper von Leo Dick nach einer Erzählung von Tim Krohn [Performance or Exhibition]. In: Werkstatt Freies Musiktheater. Dampfzentrale Bern. 29.-30. März 2019

Dick, Leopold (2019). Werkstatt Freies Musiktheater: Strukturelle Grundlagen einer Utopieschmiede. [Performance or Exhibition]. In: Internationales Symposium Werkstatt Freies Musiktheater: Strukturelle Grundlagen einer Utopieschmiede. Bern. 29./30. März 2019

Hirsch, Thilo (2018). Il dolce suono - Zur Transformation der Streichinstrumente im frühen 16. Jahrhundert [Audio]. In: CD: Co’l dolce suono (CD Nr.). Detmold, Deutschland: Audite

Hirsch, Thilo (2017). Die Instrumente und Notenbücher der Bogenhauser Künstlerkapelle [Audio]. In: "Bogenhauser Künstlerkapelle" - Forgotten Avant-Garde of Early Music (97.730). Detmold: Audite

Kilchenmann, Marc (2019). Hoch hinaus [Performance or Exhibition]. In: Hoch hinaus. Gewölbesaal Daniel Heintz (Münster Bern). 17.5.2019

Kilchenmann, Marc (2019). Beyond Comfort Zone III [Performance or Exhibition]. In: Beyond Comfort Zone III. Altes Schulhaus Bolligen; Bolligenstrasse 113; 3065 Bolligen. 22.11.2019; 23.11.2019

Köpp, Kai (2019). Camerata Bern: Hans im B*A*C*H, on experimental strings. [Performance or Exhibition]. In: Historical Gut Strings in Production and Performance. Bern. 19./20.11.2020

Köpp, Kai; Köhnken, Camilla; Gebauer, Peter Johannes (2019). Hausmusik (wie) bei Paul Klee. Vortrag und musikalisches Reenactment. [Performance or Exhibition]. In: Bach-Biennale Weimar. Weimar. 17.-18.12.2019

Miucci, Leonardo; Steiner, Michael (2020). Beethoven und das Klavier [Movie]. In: Tagesschau. Zürich: Schweizer Radio und Fernsehen SRF

Portmann, Roman (2019). Adolphe Sax: «Daniel Düsentrieb» der Blasinstrumente [Audio]. In: Fiirabigmusig. Radio SRF Musikwelle. 04.02.2019

Ralli, Eleni (2019). Vertical Mirror. Instrumentalwerk. [Performance or Exhibition]. In: Plattform Berlin 2019, Konzert und Workshop. Akademie der Künste Berlin. 18.-25.02.2019

Schürch, Dorothea (2019). Manoeuvre de voix. [Performance or Exhibition]. In: Manoeuvre. Journée d'étude. Insitut supérieur des beaux-arts, Besançon. 10.04.2019

(2019). Concert Workshop, Professor Raymond Holden & Students from the Royal Academy of Music and the Bern University of the Arts Perform Mozart [Performance or Exhibition]. In: Maestro: Conductors in Performance. Royal Music Academy London. 6.-7. April 2020

von Steiger, Adrian (2019). Das Klingende Museum [Performance or Exhibition]. In: Führungen, Workshops und Vorträge.

von Steiger, Adrian; Schmid, Jimmy; Allenbach, Daniel; Skamletz, Martin (2019). Fresh Wind [Performance or Exhibition]. In: Fresh Wind. Klingendes Museum Bern, Kramgasse 66. Oktober 2019

Other

Hirsch, Thilo (2017). Die Bogenhauser Künstlerkapelle - Vergessene Avantgarde der Alten Musik In: Forgotten Avant-Garde of Early Music, 97.730. Detmold: Audite

Miucci, Leonardo (1 December 2019). The Young Beethoven. Piano Quartets WoO 36 (Bonn, 1785)

This list was generated on Sat Sep 19 03:30:59 2020 CEST.
Provide Feedback