Bern University of the Arts > Fachbereich Musik

Up a level
Export as [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0
Group by: Date | Name | Item Type | Refereed | No Grouping
Number of items at this level: 240.

Journal Article

Plackett, Benjamin (2020). New chemical analysis allows for less invasive dating of artwork. Carbon dating of lead white paint from canvas edges could help uncover forgeries Chemical & Engineering News, 98(22) American Chemical Society

Meidhof, Nathalie (2019). Konservatoriumsausbildung von 1795 bis 1945 / Musical Education at Conservatories from 1795 to 1945, Sophie Drinker Institut Bremen, 15.–17. Februar 2019 (Kongress-Review) Die Tonkunst, 13(3), pp. 355-357. Georg Olms Verlag

von Steiger, Adrian (2018). Natural trumpet and valve trumpet by Antoine Courtois, Paris, 1852 – 1856 International Trumpet Guild Journal, 42(3), pp. 52-53. Crane school of Music

von Steiger, Adrian (2018). Valve trumpet in low E-flat by Hirsbrunner, Sumiswald (Switzerland, near Bern), 1829 International Trumpet Guild Journal, 42(2), pp. 38-39. Crane school of Music

Bacciagaluppi, Claudio (2018). Pedagogia e cultura die Conservatori nell'ottocento. Un convegno all'Università delle Arti di Berna Musica +. Formazione e ricerca a + voci(53), pp. 17-20.

Myers, Arnold (2018). Rezension zu: Romantic Brass, Symposium 2 Historic Brass Society Journal, 30, pp. 129-132. Historic Brass Society, new York

Gartmann, Thomas; Güsewell, Angelika; Senn, Olivier; Sweers, Britta (2017). Growing Up: Jazz in Europe 1960-1980 European Journal of Musicology, 16(1), pp. 7-12.

Gartmann, Thomas; Güsewell, Angelika; Senn, Olivier; Sweers, Britta (2017). Growing Up: Jazz in Europe 1960-1980 European Journal of Musicology, 16(1), pp. 1-6.

Walton, Christopher; Schüler, Nico; Cobussen, Marcel (2017). Virtual Panel Discussion New Sound. International Journal of Music, 50(2017), pp. 17-23. Department of Musicology, Faculty of Music Art, Belgrade, Serbia

Gartmann, Thomas (2017). Vom Amateur zum Professional: Einige Beobachtungen zum Aufbau der Jazzschule Bern und Luzern European Journal of Musicology, 16(1), pp. 23-44. Institute für Musikwissenschaft Bern

Brockhaus, Immanuel (2017). Higher Ground – Sublimierungsbegriffe in populärer Musik Beiträge der Graduate School of the Arts, 1, pp. 9-23. 10.7892/boris.106069

Brockhaus, Immanuel (2017). Organizing Emotions in Time : Klangästhetik und Studiotechnologie im ECM-Sound der frühen Jahre, 1970-1980 European Journal of Musicology, 16(1), pp. 94-114.

Kappeler, Annette (2017). Ariane Ludwig, Opernbesuche in der Literatur Arbitrium. Zeitschrift für Rezensionen zur germanistischen Literaturwissenschaft, 35(3), pp. 379-381. De Gruyter 10.1515/arb-2017-0053

Cornet, Emilie; Mürner, Martin (2016). Sauvegarde et restauration du saxhorn 3375 de système saxomnitonique d'Alphonse Sax Larigot : Bulletin de l'Association des collectionneurs d'Iinstruments à vent, 57, pp. 20-39. Association des collectionneurs d'instruments de musique à vent

Ziegler, Michelle (2016). „Nur bewegungslose, reglose Statik“. Hermann Meiers Stück für zwei Klaviere (1958) Mitteilungen der Paul Sacher Stiftung(29), pp. 35-41. Paul Sacher Stiftung, Basel

Bärtsch, Manuel (2016). Wer hat das schönste Paradigma? Interpretationsforschung unter der Lupe Dissonance, 135, pp. 2-8.

Walton, Christopher (2016). Something of the night The Musical Times, 156(1933), pp. 116-118. Musical Times Publications

Hirsch, Thilo; Kirnbauer, Martin (2016). Eine Viola da gamba von Ventura Linarol in Nizza? Glareana, 2016(56/1), pp. 11-13.

Giovani, Giulia (2015). La collezione di cantate e serenate di Giuseppe Sigismondo (1739-1826). Dall’Archivio della Pietà dei Turchini alla Biblioteca del Conservatorio “San Pietro a Majella” di Napoli Philomusica on-line, 14(1), pp. 243-272. 10.6092/1826-9001/14.1759

Miucci, Leonardo (2015). Mozart after Mozart: Editorial Lessons in the Process of Publishing J.N. Hummel's Arrangements of Mozart's Piano Concertos Music + Practice, 2 The Norwegian Academy of Music, Oslo

Dick, Leopold (2014). Eine Art "veredeltes Variété" - Das Erbe der Diseusen im Neuen Musiktheater Dissonance, 127, pp. 31-39.

Köpp, Kai (2014). Wagner historisch. Methoden und Ergebnisse eines interpretationsgeschichtlichen Forschungsansatzes Wagnerspectrum, 10(1), pp. 261-277. Würzburg Königshausen & Neumann

Bärtsch, Manuel (2014). L'orage implacable pour lui dvient l'éternité / Die Geisterschiffe von Pierre-Louis Dietsch und Richard Wagner begegnen sich Wagnerspectrum, 10(1), pp. 317-330. Würzburg Königshausen & Neumann

Brotbeck, Roman; Schnyder, Christoph (2014). Kreation einer neuen Kontrabassklarinette: Ein interdisziplinäres Forschungsprojekt der Hochschule der Künste Bern Rohrblatt - Die Zeitschrift für Oboe, Klarinette, Fagoot und Saxophon, 29(4), pp. 165-167.

Kappeler, Annette (2014). Höfische Oper, bürgerlicher Salon und Arbeiterlied. Die Grand opéra als gesamtgesellschaftliches Phänomen IASLonline (Internationales Archiv für Sozialgeschichte) Institut für deutsche Philologie

Gartmann, Thomas (1988). Musikwissenschaft gegen Musik? Österreichische Musikzeitschrift, 43(11) Hollitzer 10.7767/omz.1988.43.11.619

Newspaper or Magazine Article

Mühlemann, Marianne (24 October 2019). Noch mehr Wind Der Bund Der Bund, c/o Tamedia Espace AG

Allenbach, Daniel (2016). Zeit, nochmals anzufangen: Musikunterricht 50 plus Vox Humana, pp. 54-55.

Book Section

Lehner, Michael (2019). Das Orchester auf dem Klavier. Welte-Klavierrollen von Gustav Mahler und Richard Strauss als interpretationsanalytische Quellen In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 413-430). Schliengen: Edition Argus

Dick, Leopold (2019). Über den späten Beethoven zur ›Postidentität‹. Die Suche nach liminalen Räumen im gegenwärtigenMusiktheater am Beispiel von Matthias Rebstocks Berliner Produktion Büro für postidentisches Leben In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 476-486). Schliengen: Edition Argus

Herbut, Tomasz (2019). Alexander Goldenweiser und Beethovens Sonate op. 110 – eine Spurensuche In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 366-377). Schliengen: Edition Argus

Zirwes, Stephan (2019). Analyse und Interpretation. Adolph Bernhard Marx’ Beethoven-Analysen In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 291-300). Schliengen: Edition Argus

Skamletz, Martin (2019). »Man hat diese Erweiterung des Tonumfanges seit ein paar Jahren an den Tasteninstrumenten sehr weit getrieben.« Der Umgang mit Grenzen beim späten Mozart und beim frühen Beethoven In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 263-290). Schliengen: Edition Argus

Bärtsch, Manuel (2019). ›Interpretation‹. Beethovens Sonate A-Dur op. 101 in der Sicht von Eugen d’Albert und Frederic Lamond In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 49-70). Schliengen: Edition Argus

Köpp, Kai (2019). Von der Quelle zur Methode. Zum Entwurf einer historischen Interpretationsforschung In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 28-48). Schliengen: Edition Argus

Meidhof, Nathalie; Lehner, Michael; Miucci, Leonardo (2019). Vorwort In: Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 7-14). Schliengen: Edition Argus

Meidhof, Nathalie (2019). Variation, »Harmoniekenntniss« und Improvisation. Beethovens Fünf Variationen über das englische Volkslied »Rule Britannia« für Klavier in D-Dur (WoO 79) In: Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 192-200). Schliengen: Edition Argus

Zirwes, Stephan (2019). Formale Dispositionen in den komponierten Fantasien zur Zeit Beethovens In: Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 175-191). Schliengen: Edition Argus

Miucci, Leonardo (2019). Completing the Score. Beethoven and the Viennese Piano Concerto Tradition In: Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 98-115). Schliengen: Edition Argus

Lehner, Michael (2019). »Und nun sehe man, was hieraus gemacht werden kann«. Carl Czernys Anleitung zum Fantasieren als implizite Harmonie- und Formenlehre In: Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 69-97). Schliengen: Edition Argus

Skamletz, Martin (2019). »Classisches Clavierspiel«. Joseph Lipavsky und das Rondeau-Fantaisie In: Das flüchtige Werk. Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 12 (pp. 137-163). Schliengen: Edition Argus

Skamletz, Martin (2019). Joseph Preindls Klavierfantasien als Echo von Opern- und Oratorienaufführungen in Wien um 1800 In: Das flüchtige Werk. Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 12 (pp. 116-136). Schliengen: Edition Argus

Hirsch, Thilo (2019). Groß Geigen und Rybeben – Nordalpine Viola da gamba-Ensembles im frühen 16. Jahrhundert In: Basler Beiträge zur Historischen Musikpraxis 39. Basel: Schwabe

Schaffer, Anette (2018). Die Evokation von Bildern. Zum ikonischen Kontext von Meyerbeers "Le Prophète" In: Brotbeck, Roman; Moeckli, Laura; Schaffer, Anette; Schroedter, Stephanie (eds.) Bild und Bewegung im Musiktheater. Interdisziplinäre Studien im Umfeld der Grand opéra. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 9 (pp. 87-101). Schliengen: Argus

Dick, Leopold; Egger, Judith; Grammel, Christian; Hirte, Marion (2018). Originale und Autorschaft? Neue Formen der Ko-Kreativität im Musiktheater In: Hiekel, Jörn Peter; Roesner, David (eds.) Gegenwart und Zukunft des Musiktheaters: Theorien, Analysen, Positionen (pp. 213-232). Bielefeld: transcript 10.14361/9783839439333-012

Moeckli, Laura (2018). Parisian grand opera at the Basel Theater auf dem Blömlein: traces of transnational circulation, translation and reception In: Hesselager, Jens (ed.) Grand Opera Outside Paris. Opera on the Move in Nineteenth-Century Europe. London: Routledge/Taylor & Francis

Micieli, Francesco (2018). Ein Libretto, das spricht und singt. Gedanken zur Neufassung des Librettos zur Oper Das Schloss Dürande von Othmar Schoeck In: Gartmann, Thomas (ed.) Zurück zu Eichendorff! Zur Neufassung von Othmar Schoecks historisch belasteter Oper "Das Schloss Dürande" (pp. 207-210). Zürich: Chronos

Giovani, Giulia; Cafiero, Rosa (2018). "Io conosco un dilettante il quale è pazzo per te": Giuseppe Sigismondo e la collezione di musiche di Niccolò Jommeli In: Biggi, Maria Ida; Cotticelli, Francesco; Maione, Paologiovanni; Yordanova, Iskrena (eds.) Le stagioni di Niccolò Jommeli (pp. 141-192). Neapel: Turchini Edizion

Torbianelli, Edoardo (2018). Le jeu et la pàdagogie de Liszt dans le Paris des années 1830 et leur rapport avec les traditions pianistiques contemporaines In: Miucci, Leonardo; Perrin-Goy, Suzanne; Torbianelli, Edoardo (eds.) Guide-mains. Contexte historique et enseignement du pianoforte au XIXe siècle. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 11 (pp. 86-110). Schliengen: Argus

Gebauer, Peter Johannes (2018). Die Joachim-Tradition: Methodische Ansätze der Interpretationsforschung In: Gartmann, Thomas; Schäuble, Michaela (eds.) Beiträge der Graduate School fo the Arts II (pp. 21-36). Bern: Graduate School of the Arts 10.7892/boris.120740

Dick, Leopold (2018). Stand-up comedy auf zweiter Stufe: Die Form des theatralisierten Solo-Rezitals bei Georges Aperghis In: Hiekel, Jörn Peter; Roesner, David (eds.) Gegenwart und Zukunft des Musiktheaters: Theorien, Analysen, Positionen (pp. 79-98). Bielefeld: transcript 10.14361/9783839439333-005

Hirsch, Thilo (2018). Artikel „Cromorne“ In: Hofer, Achim; Kramer, Ursula; Sirker, Udo (eds.) Lexikon der Holzblasinstrumente (pp. 194-195). Laaber: Laaber Verlag

Hirsch, Thilo (2018). Artikel „Grande Ecurie“ In: Hofer, Achim; Kramer, Ursula; Sirker, Udo (eds.) Lexikon der Holzblasinstrumente (pp. 310-312). Laaber: Laaber Verlag

Gartmann, Thomas (2018). Vorwort In: Thompson, Simeon (ed.) «Als Schweizer bin ich neutral». Othmar Schiecks Oper «Das Schloss Dürande» und ihr Umfeld. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 10 (pp. 8-11). Schliengen: Argus

Perrin, Suzanne; Mueller, Alain (2018). Quels doigtés pour quelle interprétation? Une analyse sémiotique des prescriptions dans les méthodes de pianoforte au début du XIXe siècle In: Miucci, Leonardo; Perrin-Goy, Suzanne; Torbianelli, Edoardo (eds.) Guide-mains. Contexte historique et enseignement du pianoforte au XIXe siècle. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 11 (pp. 64-85). Schliengen: Argus

Miucci, Leonardo; Perrin, Suzanne; Torbianelli, Edoardo (2018). Introduction In: Miucci, Leonardo; Perrin, Suzanne; Torbianelli, Edoardo (eds.) Guide-mains. Contexte historique et enseignement du pianoforte au XIXe siècle. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 11 (pp. 7-16). Schliengen: Argus

Skamletz, Martin (2018). «Überhaupt hätte ich dir gern alles mitgetheilt, was meine Feder die Kühnheit hatte um zu stalten damit deine Auflage mit der hiesigen übereinstimme». Ignaz Moscheles bearbeitet Klavierwerke von Johann Peter Pixis für den englischen Markt In: Miucci, Leonardo; Perrin, Suzanne; Torbianelli, Edoardo (eds.) Guide-mains. Contexte historique et enseignement du pianoforte au XIXe siècle (pp. 161-192). Schliengen: Argus

Miucci, Leonardo (2018). Le sonate per pianoforte di Beethoven. Le edizioni curate da Moscheles In: Miucci, Leonardo; Perrin, Suzanne; Torbianelli, Edoardo (eds.) Guide-mains. Contexte historique et enseignement du pianoforte au XIXe siècle. Klavierspiel und Klavierunterricht im 19. Jahrhundert (pp. 193-235). Schliengen: Argus

Schroedter, Stephanie (2018). Listening in Motion and Listening to Motion. The Concept of Kinaesthetic Listening Exemplified by Dance Compositions of the Meyerbeer Era In: Brotbeck, Roman; Köpp, Kai; Moeckli, Laura; Schaffer, Anette; Schroedter, Stephanie (eds.) Bild und Bewegung im Musiktheater. Interdisziplinäre Studien im Umfeld der Grand opéra | Image and Movement in Music Theatre. Interdisciplinary Studies around Grand Opéra. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 9 (pp. 13-42). Schliengen: Argus

Köhnken, Camilla (2018). Liszt'sche Interpretationspraxis am Beispiel des ersten Satzes aus dem fünften Beethoven-Klavierkonzert In: Gartmann, Thomas; Schäuble, Michaela (eds.) Beiträge der Graduate School fo the Arts II (pp. 37-52). Bern: Graduate School of the Arts

Schürch, Dorothea (2018). Gil J Wolmans 'poésie physique': Audioscoring als musikwissenschaftliche Feldforschung In: Gartmann, Thomas; Schäuble, Michaela (eds.) Beiträge der Graduate School fo the Arts II (pp. 61-74). Bern: Graduate School of the Arts

Hoffmann, Agnes; Kappeler, Annette (2018). Einleitung: Theatrale Revolten. Formen politischen Widerstands zwischen Theater und Stadtraum seit dem 18. Jahrhundert In: Theatrale Revolten. Formen politischen Widerstands zwischen Theater und Stadtraum seit dem 18. Jahrhundert. Eikones (pp. 9-24). Paderborn: Fink

Zirwes, Stephan; Skamletz, Martin (2017). Beethoven als Schüler Albrechtsbergers. Zwischen Fugenübung und freier Komposition In: Skamletz, Martin; Lehner, Michael; Zirwes, Stephan (eds.) Musiktheorie im 19. Jahrhundert. 11. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie in Bern 2011. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 7 (pp. 334-349). Schliengen: Argus

Watts, Lyndon; Werr, Sebastian (2017). Wiederentdeckung einer historischen Klangwelt. Der Nachbau eines klassischen Fagotts von Savary jeune In: Werr, Sebastian; Watts, Lyndon (eds.) Le Basson Savary. Bericht des Symposiums "Exakte Kopie" in Bern 2012. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 8 (pp. 23-36). Schliengen: Argus

Ziegler, Michelle (2017). "Aus dem Geist der Elektronik". Hermann Meiers Hinwendung zur elektronischen Musik In: Zimmermann, Heidi; Ziegler, Michelle; Brotbeck, Roman (eds.) Mondrian Musik. Die graphischen Welten des Komponisten Hermann Meier (pp. 145-162). Zürich: Chronos

Harenberg, Michael (2017). Flächen-Strukturen-Schichtungen: Zur elektronischen Musik Hermann Meiers. In: Zimmermann, Heidy; Ziegler, Michelle; Brotbeck, Roman (eds.) Mondrian Musik: Die graphischen Welten des Komponisten Hermann Meier (pp. 163-174). Zürich: Chronos

Schroedter, Stephanie (2017). Dance in Jacques Offenbach’s Musical Theatre: Between Imagination, Improvisation and Choreography In: Niccolai, Michela; Rowden, Clair (eds.) Musical Theatre in Europe 1830–1945. Speculum musicae: Vol. 30 (pp. 91-111). Turnhout: Brepols

Köpp, Kai (2017). Musikinstrumente in der Interpretationsforschung. Klavierhämmer, Mundstücke, Saiten und Bögen als Interfaces In: Münzmay, Andreas; Saxer, Marion (eds.) Musikalische Interpretation im Dialog: Musikwissenschaftliche und künstlerische Praxis (pp. 96-111). München: Edition text+kritik

Köpp, Kai (2017). Künstlerrollen im Kontext. Das Repertoire der Begleitrollen für Welte-Mignon und Welte-Philharmonie In: Hänggi, Christoph E.; Köpp, Kai (eds.) Recording the Soul of Music. Welte-Künstlerrollen für Klavier und Orgel als Interpretationsdokumente (pp. 140-161). Bern: Hochschule der Künste HKB

Meidhof, Nathalie (2017). Tradition und Revolution. Zur Beurteilung von Charles-Simon Catels "Traité d’harmonie" In: Skamletz, Martin; Lehner, Michael; Zirwes, Stephan (eds.) Musiktheorie im 19. Jahrhundert. 11. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie in Bern 2011. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 7 (pp. 218-228). Schliengen: Argus

Kocher, Philippe (2017). Rhythmische Techniken in der Musik von Eliott Carter In: Lang, Benjamin (ed.) Lost in Contemporary Music? Neue Musik analysieren (pp. 11-54). Regensburg: ConBrio

Rumsey, David (2017). Welte's Philharmonie for Turin 1911 – The Evidence of the Rolls In: Hänggi, Christoph E.; Köpp, Kai (eds.) Recording the Soul of Music. Welte-Künstlerrollen für Klavier und Orgel als Interpretationsdokumente (pp. 38-50). Bern: Hochschule der Künste HKB

Schmitz, Hans-W. (2017). Untersuchungen am Aufnahmeapparat für die Welte-Philharmonie-Orgelrollen In: Hänggi, Christoph E.; Köpp, Kai (eds.) Recording the Soul of Music. Welte-Künstlerrollen für Klavier und Orgel als Interpretationsdokumente (pp. 51-67). Bern: Hochschule der Künste HKB

Rumsey, David (2017). The Speed of Welte's Organ Rolls In: Hänggi, Christoph E.; Köpp, Kai (eds.) Recording the Soul of Music. Welte-Künstlerrollen für Klavier und Orgel als Interpretationsdokumente (pp. 68-83). Bern: Hochschule der Künste HKB

Hennig, Dominik (2017). Dynamik auf der Philharmonie-Orgel. Einblicke in den Aufnahme-und Editionsprozess der Firma Welte In: Hänggi, Christoph E.; Köpp, Kai (eds.) Recording the Soul of Music. Welte-Künstlerrollen für Klavier und Orgel als Interpretationsdokumente (pp. 84-95). Bern: Hochschule der Künste HKB

Debrunner, Daniel (2017). Von der Welte-Rolle zur parametrisierbaren Wiedergabe auf synthetischen Instrumenten und Midi-fähigen Selbstspielklavieren In: Hänggi, Christoph E.; Köpp, Kai (eds.) Recording the Soul of Music. Welte-Künstlerrollen für Klavier und Orgel als Interpretationsdokumente (pp. 96-105). Bern: Hochschule der Künste HKB

Smolarski, Pierre (2017). Undergroundmedien. Entwurf einer Rhetorik der Subversion In: Scheuermann, Arne; Vidal, Francesca (eds.) Handbuch Medienrhetorik (pp. 359-386). Berlin: De Gruyter

Kilchenmann, Marc (2017). Ben Johnston - Voraussetzungen und Potenzial seiner Extended Just Intonation In: Hochholdinger-Reiterer, Beate; Gartmann, Thomas (eds.) Beiträge der Graduate School of the Arts I. Beiträge der Graduate School of the Arts: Vol. I (pp. 39-51). Bern: Graduate School of the Arts (GSA) 10.7892/boris.106069

Kilchenmann, Marc (2017). Das Auge komponiert: Die graphischen Pläne von Hermann Meier In: Zimmermann, Heidy (ed.) Mondrian-Musik: Die graphischen Welten des Komponisten Hermann Meier (pp. 131-143). Zürich: Chronos Verlag

Kilchenmann, Marc (2017). Französische Fagottlehrwerke des 19. Jahrhunderts aus der Sicht der heutigen Instrumentalpädagogik In: Werr, Sebastian; Watts, Lyndon (eds.) Le Basson Savary: Bericht des Symposiums "Exakte Kopie" in Bern 2012. Musikforschung der HKB: Vol. 8 (pp. 143-152). Schliengen: Edition Argus

Miucci, Leonardo (2016). La formazione pianistica di Felix Mendelssohn In: Antolini, Bianca Maria; Mastroprimiano, Costantino; Scarpellini Pancrazi, Francesco (eds.) Il giovane Mendelssohn. Strumenti della ricerca musicale: Vol. 21 (pp. 11-34). Lucca: Libreria musicale italiana

Grenot, Cyrille (2016). La facture instrumentale des cuivres dans la seconde moitié du XIXe siècle en France In: Allenbach, Daniel; von Steiger, Adrian; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Französische Hornpraxis und historisch informierter Blechblasinstrumentenbau. Symposium 2. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 6 (pp. 11-102). Schliengen: Argus

Maury, Claude (2016). Les cors omnitoniques In: Allenbach, Daniel; von Steiger, Adrian; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Französische Hornpraxis und historisch informierter Blechblasinstrumentenbau. Symposium 2. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 6 (pp. 103-153). Schliengen: Argus

Mürner, Martin (2016). Meifred und die Einführung des Ventilhorns in Frankreich In: Allenbach, Daniel; von Steiger, Adrian; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Französische Hornpraxis und historisch informierter Blechblasinstrumentenbau. Symposium 2. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 6 (pp. 223-233). Schliengen: Argus

Hübner, Ulrich (2016). Das Cor Chaussier. Ein Praxisbericht In: Allenbach, Daniel; von Steiger, Adrian; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Französische Hornpraxis und historisch informierter Blechblasinstrumentenbau. Symposium 2. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 6 (pp. 363-376). Schliengen: Argus

Skamletz, Martin (2016). "...und gar nichts, wodurch sich der eigene schöpferische Geist des Komponisten bekundete". Cherubini, Hummel, Konzerte, Opern, Quodlibets und Trompeten in Wien zu Beginn des 19. Jahrhunderts. Teil 2: Aus dem Repertoire der Kaiserin In: Allenbach, Daniel; von Steiger, Adrian; Skamletz, Martin (eds.) Romatic Brass. Französische Hornpraxis und historisch informierter Blechblasinstrumentenbau. Symposium 2. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 6 (pp. 340-362). Schliengen: Argus

Senn, Marianne; Leber, Hans J.; Tuchschmid, Martin; Rizvic, Naila (2016). Blechblasinstrumentenbau in Frankreich im 19. Jahrhundert. Analysen von Legierung und Struktur des Messings zugunsten eines historisch informierten Instrumentenbaus In: Allenbach, Daniel; von Steiger, Adrian; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Französische Hornpraxis und historisch informierter Blechblasinstrumentenbau. Symposium 2. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 6 (pp. 398-419). Schliengen: Argus

Mürner, Martin (2016). Blechblasinstrumentenbau im 19. Jahrhundert in Frankreich. Historische Quellen zur Handwerkstechnik In: Allenbach, Daniel; von Steiger, Adrian; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Französische Hornpraxis und historisch informierter Blechblasinstrumentenbau. Symposium 2. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 6 (pp. 446-462). Schliengen: Argus

Egger, Rainer (2016). Zur Frage der Wandvibrationen von Blechblasinstrumenten. Wir wirkt sich das Vibrationsmuster der Rohrkonstruktion auf die Spielcharakteristik eines Blechblasinstruments aus? In: Allenbach, Daniel; von Steiger, Adrian; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Französische Hornpraxis und historisch informierter Blechblasinstrumentenbau. Symposium 2. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 6 (pp. 469-479). Schliengen: Argus

Köpp, Kai (2016). Wagners Gebärden in der Aufführungspraxis In: Eggers, Katrin; Müller-Lindenberg, Ruth (eds.) Richard Wagner: Musikalische Gestik – Gestische Musik. Wagner in der Diskussion: Vol. 14 (pp. 67-91). Würzburg: Königshausen & Neumann

Harenberg, Michael (2016). Topologies of an Aesthetics of the Virtual in Music In: Bühlmann, Vera; Hoverstadt, Ludger (eds.) Metalithikum III. Applied Virtuality Book Series: Vol. 3 (pp. 68-98). Berlin/Munich/Boston: Birkhäuser Verlag 10.1515/9783035603798

Gebauer, Peter Johannes (2016). Zur Entstehung eines Klassikers: Die Aufführungen von Beethovens Violinkonzert op. 61 von der Uraufführung bis 1844 In: Cobb Biermann, Joanna; Ronge, Julia; Siegert, Christine (eds.) Bonner Beethoven-Studien, Bd. 12. Bonner Beethoven-Studien: Vol. 12 (pp. 9-26). Bonn: Beethoven-Haus

Bärtsch, Manuel (2016). Musik: „Handwerkslehren“, Allegorie, wirkungsintentionales Design In: Scheuermann, Arne; Vidal, Francesca (eds.) Handbuch Medienrhetorik. Handbücher Rhetorik: Vol. 6 (pp. 109-130). Berlin/Munich/Boston: De Gruyter 10.1515/9783110318258

Dick, Leopold (2016). Use of speech and prosody in Composed Theatre In: Dellwo, Volker; Leemann, Adrian; Kolly, Marie-José; Schmid, Stephan (eds.) Trends in Phonetics and Phonology: Studies from German speaking Europe. Studies from German-speaking Europe (pp. 379-392). Bern: Peter Lang 10.3726/978-3-0351-0869-9

Hirsch, Thilo (2016). Zur nachweisorientierten Rekonstruktion einer Renaissance-Viola da gamba nach Silvestro Ganassi In: Drescher, Thomas; Kirnbauer, Martin (eds.) Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis 35 (pp. 245-282). Winterthur: Amadeus

Moeckli, Laura (2016). Narrative Pacing and Flashback in Meyerbeer’s Recitatives In: Everist, Mark (ed.) Meyerbeer and "Grand Opéra" from the July Monarchy to the Present. Speculum musicae: Vol. 28 (pp. 333-357). Turnhout: Brepols

Gartmann, Thomas (2015). Remo Rau (1927-1987): Katalysator für die Emanzipation des Jazz in der Schweiz In: Baldassarre, Antonio (ed.) Communicating Music. Festschrift für Ernst Lichtenhahn zum 80. Geburtstag (pp. 189-204). Bern: Peter Lang

Egger, Rainer (2015). Charakteristik der modernen Orchestertrompete im Vergleich zur Klappentrompete In: Bacciagaluppi, Claudio; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 4 (pp. 271-280). Schliengen: Argus

Weber, Barbara Balba (2015). "Es müsste einfach schick sein, beim Musikhören etwas zu riskieren". Weltbezüge bei Lachenmann: Perspektive der Musikvermittlung In: Hiekel, Jörn Peter (ed.) Zurück zur Gegenwart. Weltbezüge in neuer Musik (pp. 160-169). Mainz: Schott

Köpp, Kai (2015). Komponierende Kapellmeister und dirigierende Konzertmeister: Zur Vorgeschichte des "interpretierenden Dirigenten" In: Hein, Hartmut; Caskel, Julian (eds.) Handbuch Dirigenten. 250 Porträts (pp. 19-29). Kassel: Bärenreiter

Burkhalter, Thomas (2015). Underground Music in the Arab World In: Jankowsky, Richard C. (ed.) Bloomsbury Encyclopedia of Popular Music of the World. Genres: Middle east and North Africa Vol. 1. London: Bloomsbury Academy

Schaffer, Anette (2014). Der beredte Leib. Das Bild und die französische Schauspielpraxis des 19. Jahrhunderts. In: Schaffer, Anette; Keller, Edith; Moeckli, Laura; Reichert, Florian; Saborowski, Stefan (eds.) Sänger als Schauspieler. Zur Opernpraxis des 19. Jahrhunderts in Text, Musik und Bild. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 5 (pp. 41-73). Schliengen: Argus

Moeckli, Laura (2014). »Nobles dans leurs attitudes, naturels dans leurs gestes«. Singers as Actors on the Paris Grand Opéra Stage In: Schaffer, Anette; Keller, Edith; Moeckli, Laura; Reichert, Florian; Saborowski, Stefan (eds.) Sänger als Schauspieler. Zur Opernpraxis des 19. Jahrhunderts in Text, Musik und Bild. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 5 (pp. 11-40). Schliengen: Argus

Keller, Edith; Saborowski, Stefan; Reichert, Florian (2014). Gesten auf dem Prüfstand. Ein Werkstattbericht In: Schaffer, Anette; Keller, Edith; Moeckli, Laura; Reichert, Florian; Saborowski, Stefan (eds.) Sänger als Schauspieler. Zur Opernpraxis des 19. Jahrhunderts in Text, Musik und Bild. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 5 (pp. 74-86). Schliengen: Argus

Perrin, Suzanne (2014). Les énoncés dispositionnalisants dans la prescription : le cas des méthodes de pianoforte entre 1800 et 1850 In: Mueller, Alain; Plazaola Giger, Itziar (eds.) Dispositions à agir, travail et formation (pp. 161-187). Toulouse: Octarès

Köpp, Kai (2014). Museumsinstrumente ohne Repertoire? Gambenartige Diskantininstrumente ca. 1690-1760 aus organologischer und interpretationsgeschichtlicher Perspektive In: Darmstaedeter, Beatrix; Hoheisel, Ina (eds.) Unisonus. Musikinstrumente erforschen, bewahren, sammeln (pp. 75-98). Wien: Praesens

Gartmann, Thomas; Venzago, Mario (2014). Gespräch: Von Taktstrichen, Rubati und 'symphonischen Pedalen'. Über das Dirigieren von Robert Schumanns Symphonien In: Dünki, Jean-Jacques (ed.) Schumann interpretieren (pp. 255-270). Sinzig: Studio Verlag

Dick, Leopold (2014). Komponierte Sprechereignisse In: Rey, Anton; Toro Pérez, Germán (eds.) Disembodied Voice subTex (pp. 93-103). Berlin: Alexander Verlag

Schroedter, Stephanie (2014). Bewegungstopologien Pariser Tanzkulturen des 19. Jahrhunderts. Schwellen-Räume zwischen Bühne, Ballsaal und musikalischem Salon In: Döhring, Sieghart; Rauch, Stefanie (eds.) Musiktheater im Fokus. Gedenkschrift Heinz Becker (pp. 519-543). Sinzig: Studiopunkt

Schroedter, Stephanie (2014). Städtische Bewegungsräume auf der Bühne. Giacomo Meyerbeers Grands opéras im Kontext urbaner Tanzkulturen In: Schaffer, Anette; Keller, Edith; Moeckli, Laura; Reichert, Florian; Saborowski, Stefan (eds.) Sänger als Schauspieler. Zur Opernpraxis des 19. Jahrhunderts in Text, Bild und Musik. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 5 (pp. 151-183). Schliengen: Argus

Kappeler, Annette (2014). Les lois de la pesanteur. Auftrittsformen in Glucks Pariser Opern In: Vogel, Juliane; Wild, Christopher (eds.) Auftreten. Wege auf die Bühne. Recherchen / Theater der Zeit: Vol. 115 (pp. 93-112). Berlin: Theater der Zeit

Gartmann, Thomas (2013). In die Tiefe dringen, um den Widerstand zu verankern. Klaus Huber und die Geistliche Musik In: Transformationen. Zum Werk von Klaus Huber. Edition Neue Zeitschrift für Musik (pp. 51-73). Schott

Gartmann, Thomas (2012). «Zwei Triebtäter». Zu Wolfgang Rihms Wölfli-Liedern In: Baldassarre, Antonio (ed.) Gegen die diktierte Aktualität. Wolfgang Rihm und die Schweiz. Für Wolfgang Rihm zum 60. Geburtstag (pp. 17-41). Wien: Hollitzer

Gartmann, Thomas (2012). «Ein gesamtkunstwerkähnliches Live-Ereignis». Zur Musik von Daniel Ott für den Klangkörper Schweiz In: Baldassarre, Antonio (ed.) Musik, Raum, Akkord, Bild. Festschrift zum 65. Geburtstag von Dorothea Baumann. (pp. 473-489). Bern: Peter Lang

Bacciagaluppi, Claudio; Kappeler, Annette (2010). Helvetische Freiheit und patriarchale Disziplin In: Bacciagaluppi, Claudio; Caffari, Marie; Kappeler, Annette (eds.) Schweizer Opern en voyage. Von Bätely zu Betly (pp. 87-98). Centre de Traduction Littéraire de Lausanne

Gartmann, Thomas (2010). Die Entfaltung der Metamorphose In: Stoecklin, Ute (ed.) Meinrad Schütter 1910-2006. Lebenswerk Musik, oder, "Die Kunst, sich nicht stören zu lassen" (pp. 178-179). Bern: Müller & Schade

Gartmann, Thomas (2009). Back to Making a Difference In: Egyptian Wind Instruments of the Nile Delta (pp. 86-87). Kairo: Makan, Egyptian Center of Culture & Art

Gartmann, Thomas (2007). Research Report of a Non-Edition In: Barnett, Gregory (ed.) Arcangelo Corelli fra mito e realtà storica. Nuove prospettive d'indagine musicologica e interdisciplinare nel 350° anniversario della nascita. Historiae musicae cultores biblioteca: Vol. 111 (pp. 191-209). Florenz: Olschki

Gartmann, Thomas (2001). Spoerri, Bruno In: Grove Music Online. Oxford: Oxford University Press 10.1093/gmo/9781561592630.article.42970

Gartmann, Thomas (2001). Müller-Siemens, Detlev In: Grove Music Online. Oxford: Oxford University Press 10.1093/gmo/9781561592630.article.44060

Ross, Peter; Gartmann, Thomas (2001). Burkhard, Paul In: Grove Music Online. Oxford: Oxford University Press 10.1093/gmo/9781561592630.article.04374

Gartmann, Thomas (2001). Stranz, Ulrich In: Grove Music Online. Oxford: Oxford University Press 10.1093/gmo/9781561592630.article.44061

Gartmann, Thomas (2001). Schneider, Urs Peter In: Grove Music Online. Oxford: Oxford University Press 10.1093/gmo/9781561592630.article.42976

Book

Köpp, Kai; Achtman, Jane Valesca; Gebauer, Peter Johannes (2019). Saitenherstellung in Markneukirchen und im Vogtland Meisterleistungen deutscher Instrumentenbaukunst: Vol. 8. Markneukirchen/Bern: Musikinstrumenten-Museum Markneukirchen / HKB

Lehner, Michael; Meidhof, Nathalie; Miucci, Leonardo (eds.) (2019). Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 12. Schliengen: Edition Argus

Gartmann, Thomas Gartmann, Thomas; Thompson, Simeon (eds.) (2018). "Als Schweizer bin ich neutral". Othmar Schoecks Oper "Das Schloss Dürande" und ihr Umfeld Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 10. Schliengen: Argus

Zirwes, Stephan (2018). Von Ton zu Ton: Die Ausweichung in den musiktheoretischen Schriften des 18. Jahrhunderts Schweizer Beiträge zur Musikforschung: Vol. 26. Kassel: Bärenreiter

Giovani, Giulia (2018). Col suggello delle pubbliche stampe: Storia editoriale della cantata da camera Rom: Società Editrice di Musicologia

Dick, Leopold (2018). Zwischen Konversation und Urlaut: Sprechauftritt und Ritual im "Composed Theatre" Klangfiguren: Vol. 3. Würzburg: Königshausen & Neuman

Miucci, Leonardo; Perrin-Goy, Suzanne; Torbianelli, Edoardo; Allenbach, Daniel; Meidhof, Nathalie (2018). Guide-mains. Contexte historique et enseignement du pianoforte au XIXe siècle. Klavierspiel und Klavierunterricht im 19. Jahrhundert Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 11. Schliengen: Argus

Kappeler, Annette; Lazardzig, Jan; Gess, Nicola (2018). Images d’action. Claude-François Ménestrier’s theoretical writings on festivals and performing arts: translation and commentary Eikones. Paderborn: Fink

Hoffmann, Agnes (2018). Theatrale Revolten Eikones. Paderborn: Fink

Skamletz, Martin Skamletz, Martin; Lehner, Michael; Zirwes, Stephan (eds.) (2017). Musiktheorie im 19. Jahrhundert. 11. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie in Bern 2011 Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 7. Schliengen: Argus

Renggli, Hanspeter (2017). Jubilate - 100 Jahre Abendmusiken im Berner Münster 1913-2013. Geschichte-Repertoire-Perspektiven Bern: Musikverlag Müller & Schade

Werr, Sebastian; Watts, Lyndon; Allenbach, Daniel (2017). Le Basson Savary. Bericht des Symposiums "Exakte Kopie" in Bern 2012 Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 8. Schliengen: Argus

Hänggi, Christoph E.; Köpp, Kai Hänggi, Christoph E.; Köpp, Kai (eds.) (2017). Recording the Soul. Welte-Künstlerrollen für Klavier und Orgel als Interpretationsdokumente? Symposium Seewen 2013 Bern: Hochschule der Künste HKB

Walton, Christopher (2017). Richard Flury. The Life and Music of a Swiss Romantic Toccata Classics.. London: Toccata Press

Van Eck, Cathy (2017). Between Air and Electricity. Microphones and Loudspeakers as Musical Instruments London: Bloomsbury

Brockhaus, Immanuel (2017). Kultsounds : Die prägendsten Klänge der Popmusik 1960-2014. Bielefeld: Transcript

Hänggi, Christoph E.; Köpp, Kai (2017). "Recording the Soul of Music". Welte-Künstlerrollen für Klavier und Orgel als Interpretationsdokumente? Bern: Hochschule der Künste Bern

Allenbach, Daniel; von Steiger, Adrian; Skamletz, Martin (2016). Romantic Brass. Französische Hornpraxis und historisch informierter Blechblasinstrumentenbau Musikforschung der Hochschule der Künste Bern. Schliengen: Argus

Pollini, Francesco Miucci, Leonardo (ed.) (2016). Piano method : critical edition of Metodo pel clavicembalo Rom: Società Editrice di Musicologia

Walton, Christopher; Germann, Martin (2016). Hermann Hesse und Othmar Schoeck: Der Briefwechsel Schwyzer Hefte: Vol. 105. Schwyz: Kulturkommission Kanton Schwyz

Hampe, Michael (2016). The crafty art of opera Woodbridge: The Boydell Press

Sigismondo, Giuseppe Bacciagaluppi, Claudio; Giovani, Giulia; Mellace, Raffaele (eds.) (2016). Apoteosi della musica del Regno di Napoli [Edited Textbook] . Roma: Società Editrice di Musicologia

Badrutt, Gaudenz; Kocher, Jonas; Dubuis, Lucas; Markvart, Alexander (2016). Quiet Novosibirsk. sapsan. amplifier. food. long day Biel: Edition Haus am Gern und Bruit Association

Schneider, Urs Peter Gartmann, Thomas; Kilchenmann, Marc (eds.) (2016). Konzeptuelle Musik. Eine kommentierte Anthologie Bern: aart verlag

Kappeler, Annette (2016). L’oeil du prince. Auftrittsformen in der Oper des Ancien Régime Eikones. Paderborn: Fink

Schaffer, Anette; Keller, Edith; Moeckli, Laura; Reichert, Florian; Saborowski, Stefan (2014). Sänger als Schauspieler. Zur Opernpraxis des 19. Jahrhunderts in Text, Bild und Musik Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 5. Schliengen: Argus

Caffari, Marie; Bacciagaluppi, Claudio; Kappeler, Annette (2010). Opéras suisses en voyage - de Bätely à Betly Lausanne: Centre de Traduction Littéraire de Lausanne

Gartmann, Thomas (1994). Werkverzeichnis Jürg Brüesch [Source Edition] . Zürich: Schweizerisches Musikarchiv

Conference or Workshop Item

Baumann, Franziska (2020). The Echo I Touch Solo Concert for Voice & Sensor Live Electronic De- & Embodiment in spatial Vocal Performance Art In: ICLI 2020 International Conference of Live Interfaces. Trondheim. 11.03.2020.

Köpp, Kai (November 2019). String Making in Markneukirchen according to 19th-Century Sources In: From Field to Fiddle - Historical Gut Strings in Production and Performance.. Bern. 19.-20.11.2019.

Gebauer, Peter Johannes (November 2019). Historical Gut Strings and Daily Practice: The Performer’s View Today and in the past In: From Field to Fiddle - Historical Gut Strings in Production and Performance.. Bern. 19.-20.11.2019.

Achtman, Jane Valesca (November 2019). Casings for Strings: Limelight on a World Trade In: From Field to Fiddle - Historical Gut Strings in Production and Performance.. Bern. 19.-20.11.2019.

Schürch, Stephan (November 2019). Authentic Sheep Gut Strings for Historically Informed Performance Practice. Challenges and Developments In: From Field to Fiddle - Historical Gut Strings in Production and Performance.. Bern. 19.-20.11.2019.

Hirsch, Thilo (18 October 2019). Evidence-based reconstruction of a Spanish renaissance vihuela de arco and its „andalusian“ playing technique (Unpublished). In: 15th Symposium of the ICTM Study Group on Iconography of the Performing Arts IBERIAN MUSICAL CROSSROADS THROUGH THE AGES: MUSIC, IMAGES AND TRANSCULTURAL EXCHANGES. Barcelona. 17.–19.10.2018.

Meidhof, Nathalie (6 October 2019). «devenir bon musicien, et savoir solfier». Musiktheorie und Gehörbildung in Pariser Instrumentalschulen zu Beginn des 19. Jahrhunderts am Beispiel von Ferdinando Carullis «Solfèges avec accompagnement de guitare très facile» (Unpublished). In: 19. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH). Zürich. 4.-6.10.2019.

Köpp, Kai (19 September 2019). Tonträger und audiovisuelle Medien in der historischen Interpretationsforschung. In: Jahrestagung der Internationalen Vereinigung der Musikbibliothek IAML. Augsburg. 19.9.2019.

Köpp, Kai (September 2019). Beautiful performance in practice – inside and outside perspectives: Einführungsvortrag In: Symposium Correct, but not beautiful performance. Wien. 23.-25.9.2019.

Köpp, Kai (2 August 2019). Die Partitur führt Regie – Bühnenpraxis des 19. Jahrhunderts. In: Symposium - Diskurs Bayreuth: „Szenen-Macher“ Richard Wagner – Drama und Inszenierung. Bayreuth. 2.8.2019.

Hirsch, Thilo (3 July 2019). Il dolce suono – Acoustical measurements and practical experiences with ’new’ viols after Ganassi 1542/43 In: 47th Medieval & Renaissance Music Conference 2019. Schola Cantorum Basiliensis / FHNW, Leonhardstrasse 6, CH-4051 Basel. 3.–6.7. 2019.

Köpp, Kai (5 May 2019). Klangkonserven aus Mozarts Zeit In: Ringvorlesung Mozart: Aspekte - Projekte. Universität Mozarteum Salzburg. 7.5.2019.

Meidhof, Nathalie (24 January 2019). Music Theory Teaching in Guitar Manuals from Early 19th-Century Paris (Unpublished). In: European Music Training Institutions in the Long 19th Century (1789–1914): Pedagogical Politics and Cultural Exchange. Bern. 23.-25.1.2019.

Bacciagaluppi, Claudio (January 2019). Biographical Information from Swiss Music Education Institutions, ca. 1860-1914 In: European Music Training Insitutions in the Long 19th Century (1789-1914): Pedagogical Politics and Cultural Exchange. Bern. 23.-25.1.2019.

Andreacchio, Sara (2019). Intercultural Composition at the University of Hawai'i at Manoa: Negotiating or reinventing the otherness? A case study in ethnomusicology (Unpublished). In: Réunion d'automne / Herbsttagung der CH-EM. Fribourg. 19.10.2019.

Burkhalter, Thomas (2019). NORIENT - Analysing music with multi-modally and from multiple perspectives In: Ethnography with a Twist. University of Jyväskylä, Finland. 12.02. - 14.2.2019.

Badrutt, Gaudenz (2019). Experiment und Improvisation. Kreativprozesse in der musique concrète, musique électronique und der experimentellen Elektronik-Avantgarde In: 1. SINTA-Tag. Unsere Doktorierenden präsentieren ihre Forschungsarbeiten. Universität Bern. 24.10.2019.

Kilchenmann, Marc (2019). Es gibt aber Leute, die es nicht leiden können, eingesperrt zu sein In: 1. SINTA-Tag. Unsere Doktorierenden präsentieren ihre Forschungsarbeiten.. Universität Bern. 24.10.2019.

Schmitz, Hans-W. (2019). Probleme bei der Digitalisierung von Notenrollen In: Internationales Symposium über Notenrollen. Università di Pavia, Dipartimento di Musicologia, Parma. 16.06.2019.

Burkhalter, Thomas (2019). NORIENT - Representing the Now through Sounds: Multi-modally and from Multiple Perspectives In: Mapping, Spaces, Sounding Places. Geographies of sound in audiovisual media, XIV. Symposium zur Filmmusikforschung of the Kieler Gesellschaft für Filmmusikforschung. Università di Pavia, Cremona. 19. - 22.03.2019.

Hirsch, Thilo (15 June 2018). Geste, voix, mémoire : les gestes rythmiques dans la musique andalouse marocaine (Unpublished). In: Colloque: GESTE DE LA MAIN, MOUVEMENT DE LA VOIX / Musique et gestualité de l’Antiquité à l’âge classique. Paris, Association Musique ancienne en Sorbonne (AMaS). 15.–16.6.2018.

Dick, Leopold (2018). Gegen eine Logik des Fortschreitens: Das 'total Präsentische' in Schoecks Opern als Modell für eine zeitgemässe Musiktheaterkonzeption In: Symposium "Als Schweizer bin ich neutral". Othmar Schoecks Oper Das Schloss Dürande und ihr Umfeld (pp. 146-157). Schliengen: Edition Argus

Schmitz, Hans-W. (2018). Ansätze zur Standardisierung beim Katalogisieren von Rollentiteln In: Int. Tagung der Deutschen Bibliotheksvereinigung / Global Piano Roll Meeting. Universität Leipzig, Hochschule für Musik Leipzig, Grassi-Museum. 25.07.2018.

Gartmann, Thomas (2017). Der Kunst ausgesetzt In: Der Kunst ausgesetzt. 5. Internationaler Kongress für Kirchenmusik. Publikationen der Schweizerischen Musikforschenden Gesellschaft. Serie II / Publications de la Société Suisse de Musicologie. Série II. Peter Lang AG 10.3726/978-3-0343-2562-2

Torbianelli, Edoardo; Bausch, Sebastian (2017). Welte-Künstlerrollen als Interpretationsquellen? In: Hänggi, Christoph E.; Köpp, Kai (eds.) "Recording the Soul of Music". Bern: HKB, Hochschule der Künste Bern

Kilchenmann, Marc (2017). Ben Johnston – Voraussetzungen und Potenzial seiner Extended Just Intonation In: 1. and 2. GSA-Forschungstag. Universität Bern / Switzerland. 26.05.2016 und 15.12.2016.

Gartmann, Thomas (2017). "Un événement live qui tient de l'oeuvre totale": Le pavillon sculptural de Peter Zumthor pour l'Exposition de Hanovre et la musique composée par Daniel Ott pour le Corps sonore Suisse In: XIXièmes Rencontres Architecture Musique Ecologie (RAME). Leuk / Switzerland. 24.-28.08.2016.

Bausch, Sebastian (2017). Klavierrollen als Interpretationsdokumente - Erfahrung und Methoden der "Oral History" In: Symposium "Rund um Beethoven - Interpretationsforschung heute". Hochschule der Künste, Bern. 13.-16.09.2017.

Harenberg, Michael (April 2016). Leiblichkeit und das Körperspiel der Maschinen In: Symposium Spiel (mit) der Maschine: Musikalische Medienpraxis in der Frühzeit von Phonographie, Reproduktionsklavier, Film und Radio,. Musik und Klangkultur: Vol. 11 (pp. 93-110). Bielefeld: Transcript

Kocher, Philippe (2016). Über die Notwendigkeit technologischer Hilfsmittel in tempopolyphoner Musik In: 1. and 2. GSA-Forschungstag. Universität Bern / Switzerland. 26.05.2016 und 15.12.2016.

Köhnken, Camilla (2016). Das 'sprechende' Klavier - Liszt'sche Gestaltungsstrategien in rezitativischer Klaviermusik In: 1. and 2. GSA-Forschungstag. Universität Bern / Switzerland. 26.05.2016 und 15.12.2016.

Mathieu, Cla (2016). Die Dislokation von Bass und Melodie im klassichen Gitarrenspiel. Eine quantitative und qualitative Studie zu Aufnahmen des Exercice op. 35/22 von Fernando Sor In: 1. and 2. GSA-Forschungstag. Universität Bern / Switzerland. 26.05.2016 und 15.12.2016.

Thompson, Simeon (2016). Die "Seele der Nationalseele"? Zur politischen Dimension in Eichendorff-Vertonungen im frühen 20. Jahrhundert In: 1. and 2. GSA-Forschungstag. Universität Bern / Switzerland. 26.05.2016 und 15.12.2016.

Mächler, Christian (2016). Szenen (k)einer Ehe. Das Schloss Dürande am Zürcher Opernhaus und das 'Dritte Reich' In: Symposium "Als Schweizer bin ich neutral". Othmar Schoecks Oper Das Schloss Dürande und ihr Umfeld. Brunnen / Switzerland. 09.-11.09.2016.

Thompson, Simeon (2016). Hermann Burte als 'Nazi-Dichter'. Zur Auseinandersetzung mit dem Librettisten von Das Schloss Dürande In: Symposium "Als Schweizer bin ich neutral". Othmar Schoecks Oper Das Schloss Dürande und ihr Umfeld. Brunnen / Switzerland. 09.-11.09.2016.

Walton, Christopher; Klausnitzer, Ralf; Thiele, Ulrike; Levi, Erik; Venzago, Mario (2016). Verdammen, vergeben, verdrängen, verfremden? Ein Gespräch über den Umgang mit Werken der NS-Zeit In: Symposium "Als Schweizer bin ich neutral". Othmar Schoecks Oper Das Schloss Dürande und ihr Umfeld. Brunnen / Switzerland. 09.-11.09.2016.

Dimos, Kostis; Dick, Leopold; Dellwo, Volker (2016). Perception of levels of emotion in speech prosody In: 18th International Congress of Phonetics Sciences. Glasgow / Scotland. 10.-14.08.2015.

Liechti, Hannes (2016). Spurensuche im Global Pop. Aneignung von Klängen über referentielles Sampling in Tracks der global-urbanen Clubmusik. Bedeutungen, Positionen, Diskurse In: 2. GSA-Forschungstag. Universität Bern. 15.12.2016.

Walton, Christopher (2016). Farbe bekennen. Schweizer Künstler und der Apartheid-Staat In: Symposium "Als Schweizer bin ich neutral". Othmar Schoecks Oper Das Schloss Dürande und ihr Umfeld. Brunnen / Switzerland. 09.-11.09.2016.

Gebauer, Peter Johannes; Köpp, Kai (2016). Recreating Performing Knowledge: From 'Embodiment' to 'Re-enactment' In: Performing Knowledge Conference. Emmanuel College, Cambridge. 25.-26.04.2016.

Glaus, Daniel (2015). PunktKlangKugel In: Der Kunst ausgesetzt. 5. Internationaler Kongress für Kirchenmusik. Bern / Switzerland. 21.-25.10.2015.

Thompson, Simeon (2015). Händels Judas Maccabaeus in der Textbearbeitung von Hermann Burte und der Umgang mit geistlichen Stoffen unter dem Nationalsozialismus In: Der Kunst ausgesetzt. 5. Internationaler Kongress für Kirchenmusik. Bern / Switzerland. 21.-25.10.2015.

Skamletz, Martin (2015). Weniger ist mehr. Heilige Kühe im Gehörbildungsunterricht In: 2. Symposion für Musikkunde Gehörbildung. Wien / Austria. 13.-14.02.2015.

Zirwes, Stephan (2015). Ideen zu eine Konzept der Gehörbildung auf Grundlagen der historisch-informierten Satzlehre In: 2. Symposion für Musikkunde Gehörbildung. Wien / Austria. 13.-14.02.2015.

Burkhalter, Thomas (2015). Multilokale und transdisziplinäre Musikethnologie In: Ringvorlesung Transkulturalität. Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. 14.10.2015.

Brockhaus, Immanuel (2015). Impulse zu "Cult Sounds" In: Arbeitstagung "Musikformular und Presets. Musikkulturalisierung und Technik/Technologie. Universität Hildesheim. 29.05.2015.

Burkhalter, Thomas (2015). Seismographic Sounds. Visions of a New World In: Seismographic Sounds. Vision of a New World. Goethe Institut Kairo. 20.11.2015.

Köpp, Kai (2014). Das Reproduktionsklavier: Zwischen Musiksintrument und Medium In: Symposium Spiel (mit) der Maschine. Frankfurt am Main. 29.-31.05.2014.

Schroedter, Stephanie (2014). Dance and Urban Reality: Meyerbeer, Modernity and Ballet Aesthetics In: Int. Confererence Meyerbeer and French Grand Opéra. Pistoia / Italy. 12.-14.09.2014.

Moeckli, Laura (2014). Narrative Pacing and Flashback in Meyerbeer’s Recitatives In: Int. Confererence Meyerbeer and French Grand Opéra. Pistoia / Italy. 12.-14.09.2014.

Skamletz, Martin; Schaffer, Anette (2014). Moving Meyerbeer: The Survival of Operatic Icons. Practice-oriented Research at Bern University of the Arts In: Eur text project. Conférence finale. Strzeminski Academy of Fine Arts, Łódz (Poland). 28. - 30.3. 2014.

Glaus, Daniel (2013). Klangraum Berner Münster In: Jubliläumssymposium 100 Jahre Berner Abendmusiken. Bern / Switzerland. 04.-05.06.2013.

Hennig, Dominik (2013). Frühe Tondokumente von Schweizer Organisten In: Jubliläumssymposium 100 Jahre Berner Abendmusiken. Bern / Switzerland. 04.-05.06.2013.

Dick, Leopold; Tesche, Tassilo (2013). How to do things...: Sprechaktexperimente im intermedialen Musiktheaterlabor In: LaborARTorium. Forschung im Denkraum zwischen Wissenschaft und Kunst. Eine Methodenreflexion, 06.-07.12.2013 (pp. 301-320). Transcript 10.14361/9783839429693-021

Köpp, Kai (2012). Der Fliegende Holländer an der Dresdner Hofoper 1843. Proben- und Vortragspraxis auf dem Weg zu einer Uraufführung In: Conference WorldWideWagner. Bern / Switzerland. 01.-10.11.2012.

Moeckli, Laura (2012). Operatic Tradition or Declamatory Innovation? Recitative in Romantic German Opera and the Early Works of Richard Wagner In: Conference WorldWideWagner. Bern / Switzerland. 01.-10.11.2012.

von Steiger, Adrian; Senn, Marianne (2011). Looking over the Instrument Maker's shoulders. Methods of material analysis of production technology for brasswind instruments. In: Diagnostic and Imaging on Musical Instruments (Workshops). Ravenna / Italy. May 2010 and April 2011.

Sheet Music

Lipavsky, Joseph; Skamletz, Martin (2017). Sonate concertante in G major flute and fortepiano [Sheet Music]

Mozart, Wolfgang Amadeus; Hummel, Johann Nepomuk; Miucci, Leonardo (2017). Piano Concerto in C minor, K491 [Sheet Music]

Saint-Saëns, Camille; Allenbach, Daniel; Maury, Claude (2016). Pieces for Horn and Organ [Sheet Music]

Mozart, Wolfgang Amadeus; Hummel, Johann Nepomuk; Miucci, Leonardo (2015). Piano concerto in C major, K 503 [Sheet Music]

Stradella, Alessandro; Giovani, Giulia (2015). Sei cantate a voce sola dal manoscritto appartenuto a Gian Francesco Malipiero [Sheet Music]

Hirsch, Thilo (2015). Musik der Gardes Suisses für Fifres & Tambours [Sheet Music]

Audiovisual Material & Event

Kilchenmann, Marc (2019). Beyond Comfort Zone III [Performance or Exhibition]. In: Beyond Comfort Zone III. Altes Schulhaus Bolligen; Bolligenstrasse 113; 3065 Bolligen. 22.11.2019; 23.11.2019

Portmann, Roman (2019). Adolphe Sax: «Daniel Düsentrieb» der Blasinstrumente [Audio]. In: Fiirabigmusig. Radio SRF Musikwelle. 04.02.2019

Molinari, Ernesto; Pelzel, Michael (2018). Gravity's Rainbow for contrabass clarinet CLEX and orchestra [Audio]. Grammont Sélection

Skamletz, Martin; Walser-Breuss, Herbert; Cherubini, Luigi (2018). Cherubini in Wien. Concerto Stella Matutina The march from Les deux journées as anti-Napoleonic exhortation in Empress Marie Therese’s Vienna 1802–1805 [Audio]. Wien: frabernardo

Venzago, Mario; Schoeck, Othmar (2018). Schoeck. Das Schloss Dürande [Audio]. In: Schoeck. Das Schloss Dürande. Prilly: Claves Records

(2018). Das Alphorn und seine Wurzeln [Performance or Exhibition]. In: Klingende Sammlung. Zentrum für historische Musikisntrumente, Bern. 01.05.2018-30.09.2019

Hirsch, Thilo (2018). Il dolce suono - Zur Transformation der Streichinstrumente im frühen 16. Jahrhundert [Audio]. In: CD: Co’l dolce suono (CD Nr.). Detmold, Deutschland: Audite

von Steiger, Adrian (2018). Das neue Museum für Musikinstrumente in Bern [Performance or Exhibition]. In: Museumsnacht Bern 18. Bern. 16.03.2018

Rumsey, David (2017). The Britannic Organ Vol. 12: A Final Cruise With Great Organist Performances. Die Welte-Philharmonie-Orgel im Museum für Musikauotmaten Seewen, CH [Audio]. München: Oehms Classic

Hirsch, Thilo (2017). Die Instrumente und Notenbücher der Bogenhauser Künstlerkapelle [Audio]. In: "Bogenhauser Künstlerkapelle" - Forgotten Avant-Garde of Early Music (97.730). Detmold: Audite

Burkhalter, Thomas (2016). Seismographic Sounds. Visions of a New World [Performance or Exhibition]. In: CTM Festival. KKB Kunstraum Kreuzberg, Berlin. 29.1.-20.3.2016

Burkhalter, Thomas (2016). Seismographic Sounds. A/V-lecture [Performance or Exhibition]. In: CTM-Festival. Kunstquartier Bethanien, Berlin. 30.01.2016

Burkhalter, Thomas (2016). Seismographic Sounds. Visions of a New World [Performance or Exhibition]. In: Seismographic Sounds: Visionen einer neuen Welt - Wanderausstellung. Sala Arsenale, Castelgrande (Bellinzona). 2.4.-19.6.2016

Rumsey, David (2015). The Britannic Organ Vol. 10: Welte's German organists and their music. Die Welte-Philharmonie-Orgel im Museum für Musikautomaten Seewen CH [Audio]. München: Oehms Classic

Miucci, Leonardo; Skamletz, Martin; Gebauer, Peter Johannes; Hurtado Gosalvez, Bruno; Hummel, Johann Nepomuk; Mozart, Wolfgang Amadeus (2015). Mozart after Mozart. J.N. Hummel arrangements of KV 456 & 466 fortepiano concertos [Audio]. Dynamic

Rumsey, David (2015). The Britannic Organ Vol. 11: Historic Improvisation by British and German Organists. Die Welte-Philharmonie-Orgel im Museum für Musikautomaten Seewen CH [Audio]. Oehms Classic

von Steiger, Adrian (2015). Blasinstrumente von anno dazumal [Performance or Exhibition]. In: Instrumente aus der Sammlung Burri, Bern.

Burkhalter, Thomas (2015). Seismographic Sounds. Visionen einer neuen Welt - Wanderausstellung [Performance or Exhibition]. In: Seismographic Sounds. Visionen einer neuen Welt.

Burkhalter, Thomas (2015). Seismographic Sounds. Visionen einer neuen Welt - Wanderausstellung [Performance or Exhibition]. In: GLOBALE. ZKM, Zentrum für Kunst und Medien (Karlsruhe). 2.10.-29.11.2015

Burkhalter, Thomas (2015). Lecture Seismographic Sounds I-IV [Performance or Exhibition]. In: Tag der offenen Tür. ZKM, Zentrum für Kunst und Medien (Karlsruhe). 6.1.2015

Savary, Jean-Nicolas; Watts, Lyndon; Torbianelli, Edoardo; Treupel-Franck, Marion (2014). The Stradivari of the Bassoon [Audio]. Heidelberg: Pan Classics

Rumsey, David; Reger, Max (2014). The Britannic Organ Vol. 8. Max Reger. Die Welte-Philharmonie-Orgel im Museum für Musikautomaten Seewen CH [Audio]. München: Oehms Classic

Rumsey, David; Lemare, Edwin (2014). The Britannic Organ Vol. 9. Welte's US organists and Edwin Lemare. Die Welte-Philharmonie-Orgel im Museum für Musikautomaten Seewen CH [Audio]. München: Oehms Classic

Kováts, Krisztián; Togashi, Yukie (2014). 200 Jahre Ventile con varianioni [Audio]. Thorofon, Bella Musica Edition

von Steiger, Adrian (2014). Ausstellung Schweizer Armee-Instrumente um 1914 [Performance or Exhibition]. In: Instrumente aus der Sammlung Burri, Bern.

Other

Hirsch, Thilo (2017). Die Bogenhauser Künstlerkapelle - Vergessene Avantgarde der Alten Musik In: Forgotten Avant-Garde of Early Music, 97.730. Detmold: Audite

This list was generated on Sun Aug 16 03:33:59 2020 CEST.
Provide Feedback