Up a level |
Di Grazia, Gigliola (26 March 2024). Fast education per pianisti virtuosi: L’eredità pedagogica del guida-mani di Friedrich Kalkbrenner Il Saggiatore musicale, rubrica "Gocce"
Hirsch, Thilo; Haiduk, Marina (21 November 2023). Rubebe, rubechette e rubecone: Rabab-Ensembles im 15. Jahrhundert in Italien? In: Schweizerische Musikforschende Gesellschaft. Bern. 21.11.2023.
Domenjoz, Vivian (31 October 2023). Veranstaltungsbericht: Max Reger und das Klavier. Analyse – Interpretation – Performance Website der Gesellschaft für Musiktheorie Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH) e.V.
Schürch, Dorothea (2023). Small Inner Spaces IX: Mosswood [Performance or Exhibition]. In: Mosswood Sound Series. Mosswood Chapel, Oakland, California. 15. Oktober 2023
Müller, Irena (October 2023). Curating Resonances through Creating Relationships OnCurating: Notes on Curating(57), pp. 22-36. on-curating.org
Hirsch, Thilo (9 September 2023). The Wartburg Gittern: New Insights (Unpublished). In: Lute Society Meeting. London. 9.9.2023.
Hirsch, Thilo (2 August 2023). Rabab & Rebec: Research on Skin-Covered Bowed String Instruments of the Late Middle Ages and the Early Renaissance and their Reconstruction (Unpublished). In: 14th International Course of Medieval Music in Spello. Spello. 2.8.2023.
Schürch, Dorothea (2023). Small Inner Spaces VIII: to jest moja apteca [Performance or Exhibition]. In: OPOWIEŚCI STORIES: The world is more complicated than our truths about it. Mazovian Museum Płocku, Poland. 19. Juli 2023
Di Grazia, Gigliola (30 June 2023). Friedrich Kalkbrenner’s London decade (1814-1824) as told in his letters (Unpublished). In: 13th Music in Nineteenth-Century Britain Conference 2023. Milton Keynes. 28-30.06.2023.
Schürch, Dorothea (2023). Small Inner Spaces VII [Performance or Exhibition]. In: Small Inner Spaces VII.
Hirsch, Thilo (28 April 2023). Rubebe, rubechette e rubecone – Das Rabab in Italien im 14. und 15. Jahrhundert (Unpublished). In: Rabab & Rebec – Fellbespannte Streichinstrumente des späten Mittelalters und der Renaissance und ihre aussereuropäischen Verwandten. Hochschule der Künste Bern. 28.–30. April 2023.
Ferretti, Andrea; Mommartz, Sabine (April 2023). Musikalische Identitätsentwicklung Schweizer Musikzeitung(4), p. 27. NZZ Fachmedien
Köpp, Kai (2023). Interpretationsanalyse an Welte-Mignon Klavierrollen – Ein quellenkritischer Versuch am Beispiel von Debussys Einspielungen In: Popovic, Tihomir; Mutter, Peter (eds.) Claude Debussy: die Klavieraufnahmen (pp. 127-161). Hofheim: Wolke Verlag
Köpp, Kai; Lehner, Michael (2023). Irrationalität und improvisatorischer Gestus: Debussy komponiert und spielt La Danse de Puck In: Popovic, Tihomir; Mutter, Peter (eds.) Claude Debussy: die Klavieraufnahmen (pp. 322-346). Hofheim: Wolke Verlag
Hirsch, Thilo (2023). Das Rabab: Revival eines 'da gamba' gespielten mittelalterlichen Streichinstruments Viola da Gamba: Mitteilungen der Viola-da-Gamba-Gesellschaft(124), pp. 14-15. Viola da gamba-Gesellschaft
Müller, Irena (2023). Enabling Performers: Wie kreative Praktiken Musikstudierende in ihrer künstlerischen Entwicklung befähigen In: Göllner, Michael; Krupp, Valerie; Oravec, Lina; Schmid, Silke (eds.) 44. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung. Musikpädagogische Forschung: Vol. 44 (pp. 365-380). Münster: Waxmann 10.31244/9783830997641.21
Müller, Irena (2023). Resonanzaffine Musikvermittlung: Ein dynamisches Modell für starke Musikerlebnisse In: Göllner, Michael; Honnes, Johann; Krupp, Valerie; Oravec, Lina; Schmid, Silke (eds.) 44. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung. Musikpädagogische Forschung: Vol. 44 (pp. 195-212). Münster: Waxmann 10.31244/9783830997641.12
Köhnken, Camilla (2022). Ein „Jean Paul redivivus des Klaviers“: Der ungarische Lisztschüler Josef Weiss Das Mechanische Musikinstrument: Journal der Gesellschaft für Selbstspielende Musikinstrumente(145), pp. 19-24. Gesellschaft für Selbstspielende Musikinstrumente
Hirsch, Thilo (10 November 2022). The Wartburg Gittern: New Insights and Outlooks (Unpublished). In: Online Study Day on the Wartburg Gittern. Bern. 10.11.2022.
Hirsch, Thilo; Demir, Mehtap (23 October 2022). The Skin of the Others: Skin-Covered Bowed String Instruments Between Central Asia and Europe (Unpublished). In: Between Ulm and Jerusalem: Sound and Hearing Cultures in Mutual Perception (500–1500). Istanbul. 21.–23.10.2022.
Sudan, Raphaël; Bach, Johan Sebastian; Sudan, Raphaël (2022). J.S. Bach : Prelude and Fugue BWV 847 arranged in 7 (Unpublished). [Sheet Music]
Hirsch, Thilo (6 July 2022). El son del purgamẽo: The Rabab in the Cantigas de Santa Maria and its Reconstruction (Unpublished). In: Annual Medieval and Renaissance Music Conference – MedRen. Uppsala University Sweden. 4.–7.7.2022.
Schürch, Dorothea (2022). Small Inner Spaces V: Uncanny Silences, Performative Muteness [Performance or Exhibition]. In: Symposium Le son dans l‘art performance – une épistémologie Intermédia [Pleine association en mode composé*]. Musée des beaux arts et d'archéologie, Besançon. 6. April 2022
Schürch, Dorothea (2022). Small Inner Spaces VI: Animal Musical [Performance or Exhibition]. In: INSUB Polytopies 2021-22. Bernex, Genf. 22. März 2022
Schürch, Dorothea (2022). Small Inner Spaces IV: Funkloch [Performance or Exhibition]. In: Funkloch OnAir. Zürich. 20. März 2022
Sudan, Raphaël (4 March 2022). Free Improvisation in the academy: A comparative study between the Conservatoire National de Paris and the Musik Akademie Basel In: 6. SINTA TAG. Bern. 4. März 2022.
Kappeler, Annette; Bortolotti, Raphaël (1 March 2022). Un teatro in provincia. Das Theater Feltre im 19. Jahrhundert In: Vortragsreihe der Schweizerischen Musikforschenden Gesellschaft. Bern, Institut für Musikwissenschaft. 01.03.2022.
Schürch, Dorothea (2022). Small Inner Spaces III: Ear We Are [Performance or Exhibition]. In: Ear We Are. Biel. 05. Februar 2022
Kappeler, Annette; Bortolotti, Raphaël (2022). Machinati Progetti. Das Theater Feltre im Risorgimento In: Menke, Bettine; Struck, Wolfgang (eds.) Theatermaschinen – Maschinentheater (pp. 57-100). transcript
Schmidinger, Helmut; Müller, Irena; Schinnerl, Dagmar (eds.) (2022). Bitten der Kinder: Materialien zur Musikvermittlung [Textbook] . Kefermarkt: Studio Weinberg
Kappeler, Annette (2022). Merveilleux et Mathématique. Theatre Machines and Their Dual Iconographical Representation Castle Chronicles, 8(74), pp. 197-214.
Gebauer, Peter Johannes (2022). Der Klang der Kaiserzeit Die Aufnahmen der Königlichen Kapelle und ihrer Mitglieder bis 1918 In: Giese, Detlef; Schaper, Christian; Stollberg, Arna (eds.) Von Spontini bis Strauss. Hofkapelle und Hofoper Berlin im langen 19. Jahrhundert. Klangfiguren: Vol. 7 (pp. 299-322). Würzburg: Königshausen & Neumann
Bortolotti, Raphaël; Brunello, Giulia; Kappeler, Annette (2022). In the Wings: Offstage Labour in a Provincial Italian Theatre Quellen und Forschungen aus italienischen Archiven und Bibliotheken, 102(1), pp. 333-359. Walter de Gruyter 10.1515/qufiab-2022-0016
Köhnken, Camilla (2022). ‘Beethoven. World.Citizen.Music’ (Bundeskunsthalle Bonn) and ‘Hotel Beethoven’ (Bozar Brussels): Two Anniversary Exhibitions Braving the Corona Year of 2020 and Other Calamities Keyboard Perspectives: The Yearbook of the Westfield Center for Historical Keyboard Studies, 13, pp. 255-270. Westfield Center
Hirsch, Thilo (6 November 2021). El son del purgamẽo: Das Rabab in den Cantigas de Santa Maria und dessen Rekonstruktion In: Das mittelalterliche Rabab – ein Streichinstrument mit arabisch-islamischer Vergangenheit und Gegenwart. Hochschule der Künste Bern. 5.–6.11.2021.
Köpp, Kai (5 November 2021). "Playing with history" – Alte Musik zwischen Nostalgie und Klangarchäologie In: VI. Basler Forum für Musikästhetik 2021. Universität Basel. 4.-5.11.2021.
Hirsch, Thilo (November 2021). Das mittelalterliche Rabab, ein Streichinstrument mit arabisch-islamischer Vergangenheit und Gegenwart Schweizer Musikzeitung, p. 36.
Köpp, Kai (16 October 2021). From embodiment to reenactment – the performer’s body as a research tool in HIP In: Early Music in the 21st Century. Amsterdamse Hoogeschool voor de Kunsten. 15.–17.10.2021.
Kappeler, Annette (6 October 2021). Nationalism, Revolts and Gender Politics on Stage. The repertoire of Feltre’s Teatro sociale in the 19th century In: Pratiche dei teatri di provincia nel Risorgimento – gestione, scena, musica, pubblico e repertori. Feltre. 06./07.10.2021.
Hirsch, Thilo (October 2021). „Wie ich selbsten eins habe“ – Das Trumscheit in Praetorius’ Syntagma musicum In: XLIV. Wissenschaftliche Arbeitstagung und 37. Musikinstrumentenbau-Symposium Michael Praetorius: Innovationen – Traditionen – Theatrum Instrumentorum. Kloster Michaelstein / Kulturstiftung Sachsen-Anhalt. 8. bis 10. Oktober 2021.
Köpp, Kai (28 September 2021). So klingt Beethoven – Quellen und Perspektiven einer historischen Beethoven-Interpretationsforschung In: XVII. Internationaler Kongress der Gesellschaft für Musikforschung „Musikwissenschaft nach Beethoven“. Universität Bonn. 28.9.-1.10.2021.
Hirsch, Thilo (25 September 2021). Consistency and change in the musical structure of Moroccan andalusi music on the example of recordings from 1932–2018 In: 13th Symposium of the ICTM Mediterranean Music Studies Group Music, Power, and Space: A Mediterranean Perspective. Online. 23.-28.9.2021.
Köpp, Kai (23 September 2021). Tonträger und audiovisuelle Medien in der historischen Interpretationsforschung (Forts. von Augsburg 2019) In: IAML (International Association of Music Libraries) Jahrestagung. Universität Oldenburg. 21.–24.9.2021.
Köpp, Kai (9 September 2021). Authenticity in 19th century performance – the inside perspective In: AEC Early Music Platform 2021 “Historically Informed Performance (HIP) – Is it enough to just be ‘informed’?”. Staatl. Hochschule für Musik Trossingen. 8.–9.10.21.
Köpp, Kai (2021). Historically informed – Are the gut strings used in HIP really true to those used by 18th- and 19th-century players? The STRAD, pp. 78-79.
Hirsch, Thilo; Haiduk, Marina; Sayim, Bilge (2021). Raphael’s ‘imperfect’ viol: a question of perspective Early Music, 49(3), pp. 329-346. Oxford University Press https://doi.org/10.1093/em/caab047
Hirsch, Thilo; Haiduk, Marina (19 June 2021). Die leisen Klänge der Macht – Das Rebecchino im Kunsthistorischen Museum Wien In: Sounds of Power - Sonic Court Rituals In- and Outside Europe in the 15th - 17th Centuries. Bern, Universität. 17.–19 Juni 2021.
Hirsch, Thilo (9 June 2021). Consistency and change in the musical structure of Moroccan andalusi music studied on recordings from 1932 to 2018 In: Sixt International Conference on Analytical Approaches to World Music. Paris, Musée de l'Homme. 9.–12.Juni 2021.
Kappeler, Annette; Brunello, Giulia; Bortolotti, Raphaël (7 May 2021). An Italian Provincial theatre: repertoire, audiences, performers, management and stage equipment at Feltre’s Teatro Sociale in the Nineteenth century In: Between Centres and Peripheries. Music in Europe from the French Revolution until WWI (1789-1914). Online. 6-8 May 2021.
Hirsch, Thilo (15 April 2021). Le ménestrel en tant que Paon? - Iconographie musicale selon le modèle en trois étapes de Panofsky à l’exemple d’une enluminure médiévale In: Aller au-delà des limites : expérimenter le timbre dans les pratiques vocales et instrumentales des musiques modales. Montpellier. 15.–16. April 2021.
Köpp, Kai (2021). Song of the Gut String Makers – In 1877, Markneukirchen in Germany was at the heart of the world’s string making industry. The STRAD, pp. 40-46.
Hirsch, Thilo; Haiduk, Marina (2021). Mehr Aug’ als Ohr? Das Rebecchino im Kunsthistorischen Museum Wien Glareana - Nachrichten der Gesellschaft der Freunde alter Musikinstrumente, 69(2), pp. 7-35. Gesellschaft der Freunde Alter Musikinstrumente
Bortolotti, Raphaël (2021). Les décors et machines originaux du théâtre de Feltre: Enjeux techniques d’une scène de province dans l’Italie du XIXe siècle In: Illiano, Roberto (ed.) Performing Arts and Technical Issues. Staging and Dramaturgy: Vol. 4 (pp. 235-268). Brepols
Estrada Bascunana, Carolina (December 2020). The Lost Sounds of the Nightingale: A Music Revival in the Digital Era HKB Zeitung(4), p. 21.
Bortolotti, Raphaël (12 November 2020). Les décors de répertoire d'un théâtre de province In: Représentation(s). Cultures visuelles des spectacles marginaux (XVIIIe-XIXe siècles). Université de Lausanne. Du 12 au 13 novembre 2020.
Gebauer, Peter Johannes (6 June 2020). Analysing String Fingerings in Early Recordings: Methods for Computer-aided deconstruction In: Early Recordings: Methodologies in Research and Practice. online. 11.06.2020.
Hirsch, Thilo (May 2020). Rabab und Rebec – fellbespannte Streichinstrumente Schweizer Musikzeitung(5), p. 16.
Köpp, Kai (2020). La Pratique d’orchestre historique. baroque, classique et romantique Lyon: Symétrie
Gebauer, Peter Johannes (2020). Noten – Notationsproblematik In: Köpp, Kai; Seedorf, Thomas (eds.) Musik aufführen. Quellen – Fragen – Forschungsperspektiven. Kompendien Musik: Vol. 12 (pp. 86-106). Lilienthal: Laber
Kappeler, Annette (2020). Rezension: Artistic Research and Literature Germanistik, 61(1-2), p. 121. De Gruyter
Bortolotti, Raphaël (18 October 2019). La peinture de scène italienne au XIXe siècle. Le décors original du théâtre de Feltre (IT) In: Performing Arts and Technical Issues. Lucca. Du 18 au 20 octobre 2019.
Bortolotti, Raphaël (28 June 2019). 19th-century Italian stage painting In: Visuality and the Theatre in the Long Nineteenth Century. University of Warwick. 27-29 June 2019.
Bergmann, Sven (ed.) (2019). Beethoven - Geigenbogen [Movie]. In: Bergmann, Sven (ed.) BEETHOVEN Welt.Bürger.Musik. Bundeskunsthalle Bonn.
Köpp, Kai (2013). Handbuch Orchesterpraxis. Barock – Klassik – Romantik Kassel: Bärenreiter
Gebauer, Peter Johannes (January 1997). Bachs Sonaten und Partiten für Violine allein. Alte und neue Theorien zur Einordnung Intrada. Zeitschrift für Alte Musik, 3(1), pp. 5-21.