Bern University of the Arts > HKB Teaching

Up a level
Export as [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0
Group by: Date | Name | Item Type | Refereed | No Grouping
Jump to: 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001 | 1998 | 1997 | 1991 | 1990 | 1988
Number of items at this level: 307.

2020

Dobrusskin, Sebastian; Hofmann, Rita; Spalinger Zumbühl, Barbara; Spitza, Dorothea (2020). Rundbrief Fotografie – Analoge und digitale Bildmedien in Archiven und Sammlungen, 27(4). Deutsches Dokumentationszentrum für Kunstgeschichte, Bildarchiv Foto Marburg

Meidhof, Nathalie (4 December 2020). Blick ins Unterrichtszimmer: Übungshefte aus dem Musiktheorieunterricht bei Anton Reicha In: Zur musikalischen Ausbildung im 19. Jahrhundert. Bern/online. 3.-4.12.2020.

Dobrusskin, Sebastian; Hofmann, Rita; Spalinger Zumbühl, Barbara; Spitza, Dorothea (2020). Rundbrief Fotografie – Analoge und digitale Bildmedien in Archiven und Sammlungen, 27(3). Deutsches Dokumentationszentrum für Kunstgeschichte, Bildarchiv Foto Marburg

Dobrusskin, Sebastian; Hofmann, Rita; Spalinger Zumbühl, Barbara; Spitza, Dorothea (2020). Rundbrief Fotografie – Analoge und digitale Bildmedien in Archiven und Sammlungen, 27(2). Deutsches Dokumentationszentrum für Kunstgeschichte, Bildarchiv Foto Marburg

Plackett, Benjamin (2020). New chemical analysis allows for less invasive dating of artwork. Carbon dating of lead white paint from canvas edges could help uncover forgeries Chemical & Engineering News, 98(22) American Chemical Society

Renken, Arno (2020). Erre. A propos de l'erreur en traduction La cinquième saison. Numéro spécial: Le festin de Babel, 10, pp. 153-159.

Dobrusskin, Sebastian; Hofmann, Rita; Spalinger Zumbühl, Barbara; Spitza, Dorothea (2020). Rundbrief Fotografie – Analoge und digitale Bildmedien in Archiven und Sammlungen, 27(1). Deutsches Dokumentationszentrum für Kunstgeschichte, Bildarchiv Foto Marburg

Baumann, Franziska (11 March 2020). The Echo I Touch Solo Concert for Voice & Sensor Live Electronic De- & Embodiment in spatial Vocal Performance Art In: ICLI 2020 International Conference of Live Interfaces. Trondheim. 11.03.2020.

Hendriks, Laura; Caseri, Walter; Ferreira, Ester S. B.; Scherrer, Nadim; Zumbühl, Stefan; Küffner, Markus; Hajdas, Irka; Wacker, Lukas; Synal, Hans-Arno; Günther, Detlef (2020). The Ins and Outs of 14 C Dating Lead White Paint for Artworks Application Analytical Chemistry, 92(11), pp. 7674-7682. ACS American Chemical Society 10.1021/acs.analchem.0c00530

Krauter Kellein, Anne (2020). Die ›Digitale Kunstpforte‹. Eine interdisziplinäre Online-Plattform zur kunsttechnologischen Quellenforschung und ein altes Rezept zum Nachmachen In: Gartmann, Thomas; Pauli, Christian (eds.) Arts in Context – Kunst, Forschung, Gesellschaft (pp. 90-101). Bielefeld: transcript-Verlag 10.14361/9783839453223-010

Melzer, Tine; Servaas, Tobias Karel (2020). Practising Aspect Change In: Gartmann, Thomas; Pauli, Christian (eds.) Arts in Context – Kunst, Forschung, Gesellschaft (pp. 124-130). Bielefeld: transcript-Verlag 10.14361/9783839453223-015

Lzicar, Robert; Koban, Miriam (2020). »Ich habe mich nie wirklich für diese beiden Labels interessiert« Forschende Unternehmer*innen und unternehmerische Forscher*innen im Design In: Gartmann, Thomas; Pauli, Christian (eds.) Arts in Context – Kunst, Forschung, Gesellschaft (pp. 164-171). Bielefeld: Transcript-Verlag 10.14361/9783839453223-020

2019

Köpp, Kai; Köhnken, Camilla; Gebauer, Peter Johannes (2019). Hausmusik (wie) bei Paul Klee. Vortrag und musikalisches Reenactment. [Performance or Exhibition]. In: Bach-Biennale Weimar. Weimar. 17.-18.12.2019

Dobrusskin, Sebastian; Hofmann, Rita; Spalinger Zumbühl, Barbara; Spitza, Dorothea (2019). Rundbrief Fotografie – Analoge und digitale Bildmedien in Archiven und Sammlungen, 26(4). Deutsches Dokumentationszentrum für Kunstgeschichte, Bildarchiv Foto Marburg

Lehner, Michael (2019). Das Orchester auf dem Klavier. Welte-Klavierrollen von Gustav Mahler und Richard Strauss als interpretationsanalytische Quellen In: Gartmann, Thomas; Allenbach, Daniel (eds.) Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 413-430). Schliengen: Edition Argus

Dick, Leopold (2019). Über den späten Beethoven zur ›Postidentität‹. Die Suche nach liminalen Räumen im gegenwärtigenMusiktheater am Beispiel von Matthias Rebstocks Berliner Produktion Büro für postidentisches Leben In: Gartmann, Thomas; Allenbach, Daniel (eds.) Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 476-486). Schliengen: Edition Argus

Herbut, Tomasz (2019). Alexander Goldenweiser und Beethovens Sonate op. 110 – eine Spurensuche In: Gartmann, Thomas; Allenbach, Daniel (eds.) Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 366-377). Schliengen: Edition Argus

Zirwes, Stephan (2019). Analyse und Interpretation. Adolph Bernhard Marx’ Beethoven-Analysen In: Gartmann, Thomas; Allenbach, Daniel (eds.) Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 291-300). Schliengen: Edition Argus

Skamletz, Martin (2019). »Man hat diese Erweiterung des Tonumfanges seit ein paar Jahren an den Tasteninstrumenten sehr weit getrieben.« Der Umgang mit Grenzen beim späten Mozart und beim frühen Beethoven In: Gartmann, Thomas; Allenbach, Daniel (eds.) Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 263-290). Schliengen: Edition Argus

Bärtsch, Manuel (2019). ›Interpretation‹. Beethovens Sonate A-Dur op. 101 in der Sicht von Eugen d’Albert und Frederic Lamond In: Gartmann, Thomas; Allenbach, Daniel (eds.) Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 49-70). Schliengen: Edition Argus

Köpp, Kai (2019). Von der Quelle zur Methode. Zum Entwurf einer historischen Interpretationsforschung In: Gartmann, Thomas; Allenbach, Daniel (eds.) Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 28-48). Schliengen: Edition Argus

Junkmanns, Jürgen; Klügl, Johanna; Schoch, Werner; Di Pietro, Giovanna (2019). Neolithic and Bronze Age Archery Equipment from Alpine Ice-Patches: A Review on Components, Construction Techniques and Functionality Journal of Neolithic Archaeology, pp. 283-314. 10.12766/jna.2019.10

Kilchenmann, Marc (2019). Beyond Comfort Zone III [Performance or Exhibition]. In: Beyond Comfort Zone III. Altes Schulhaus Bolligen; Bolligenstrasse 113; 3065 Bolligen. 22.11.2019; 23.11.2019

Köpp, Kai (2019). Camerata Bern: Hans im B*A*C*H, on experimental strings. [Performance or Exhibition]. In: Historical Gut Strings in Production and Performance. Bern. 19./20.11.2020

Köpp, Kai (19 November 2019). String Making in Markneukirchen according to 19th-Century Sources In: From Field to Fiddle - Historical Gut Strings in Production and Performance.. Bern. 19.-20.11.2019.

Köpp, Kai; Achtman, Jane Valesca; Gebauer, Peter Johannes (2019). Saitenherstellung in Markneukirchen und im Vogtland Meisterleistungen deutscher Instrumentenbaukunst: Vol. 8. Markneukirchen/Bern: Musikinstrumenten-Museum Markneukirchen / HKB

Kilchenmann, Marc (24 October 2019). Es gibt aber Leute, die es nicht leiden können, eingesperrt zu sein In: 1. SINTA-Tag. Unsere Doktorierenden präsentieren ihre Forschungsarbeiten.. Universität Bern. 24.10.2019.

Bacciagaluppi, Claudio; Meidhof, Nathalie; Roberts, Claire; Zirwes, Stephan; Ramos Regino, Luis Antonio; Lehner, Michael (6 October 2019). Verortung und Geschichte der Gehörbildung im 19. Jahrhundert zwischen Laienausbildung und Konservatorium (Panel mit 4 Beiträge und Podiumsdiskussion) (Unpublished). In: Notation als Schnittstelle zwischen Komposition, Interpretation und Analyse. XIX. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie. Zürcher Hochschule der Künste, Pfingstweidstrasse 96, 8005 Zürich. 6.10.2019.

Meidhof, Nathalie (6 October 2019). «devenir bon musicien, et savoir solfier». Musiktheorie und Gehörbildung in Pariser Instrumentalschulen zu Beginn des 19. Jahrhunderts am Beispiel von Ferdinando Carullis «Solfèges avec accompagnement de guitare très facile» (Unpublished). In: 19. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH). Zürich. 4.-6.10.2019.

Zirwes, Stephan (6 October 2019). Zur Ausbildung des Gehörs im deutschsprachigen Raum in der ersten Hälfte des 19. Jahrhundert (Unpublished). In: 19. Jahreskongress der GMTH. Zürcher Hochschule der Künste. 04.–06. Oktober 2019.

Köpp, Kai (23 September 2019). Beautiful performance in practice – inside and outside perspectives: Einführungsvortrag In: Symposium Correct, but not beautiful performance. Wien. 23.-25.9.2019.

Bärtsch, Manuel; Bausch, Sebastian (23 September 2019). Titans of the piano roll: Ferruccio Busoni and Eugen d’Albert in performance In: Symposium Correct, but not beautiful performance. Wien. 23. - 25.09.2019.

Köpp, Kai (19 September 2019). Tonträger und audiovisuelle Medien in der historischen Interpretationsforschung. In: Jahrestagung der Internationalen Vereinigung der Musikbibliothek IAML. Augsburg. 19.9.2019.

Gisler, Priska (2019). Urban Topologies of Epistemic Change: The Zoo and the Heterotopia of the Map Contemporary Social Science, Special Issue ‘Urban Animals’ Taylor & Francis

Dobrusskin, Sebastian; Hofmann, Rita; Spalinger Zumbühl, Barbara; Spitza, Dorothea (2019). Rundbrief Fotografie – Analoge und digitale Bildmedien in Archiven und Sammlungen, 26(3). Deutsches Dokumentationszentrum für Kunstgeschichte, Bildarchiv Foto Marburg

Kiesler, Julia (2019). Der performative Umgang mit dem Text Ansätze sprechkünstlerischer Probenarbeit im zeitgenössischen Theater (Dissertation, Berner Fachhochschule, Hochschule der Künste Bern)

Köpp, Kai (2 August 2019). Die Partitur führt Regie – Bühnenpraxis des 19. Jahrhunderts. In: Symposium - Diskurs Bayreuth: „Szenen-Macher“ Richard Wagner – Drama und Inszenierung. Bayreuth. 2.8.2019.

Kiesler, Julia; Petermann, Claudia (2019). Praktiken des Sprechens im zeitgenössischen Theater Recherchen: Vol. 141. Berlin: Theater der Zeit

Meidhof, Nathalie (2019). Variation, »Harmoniekenntniss« und Improvisation. Beethovens Fünf Variationen über das englische Volkslied »Rule Britannia« für Klavier in D-Dur (WoO 79) In: Lehner, Michael; Meidhof, Nathalie; Miucci, Leonardo (eds.) Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 192-200). Schliengen: Edition Argus

Zirwes, Stephan (2019). Formale Dispositionen in den komponierten Fantasien zur Zeit Beethovens In: Lehner, Michael; Meidhof, Nathalie; Miucci, Leonardo (eds.) Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 175-191). Schliengen: Edition Argus

Miucci, Leonardo (2019). Completing the Score. Beethoven and the Viennese Piano Concerto Tradition In: Lehner, Michael; Meidhof, Nathalie; Miucci, Leonardo (eds.) Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 98-115). Schliengen: Edition Argus

Lehner, Michael (2019). »Und nun sehe man, was hieraus gemacht werden kann«. Carl Czernys Anleitung zum Fantasieren als implizite Harmonie- und Formenlehre In: Lehner, Michael; Meidhof, Nathalie; Miucci, Leonardo (eds.) Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 69-97). Schliengen: Edition Argus

Meidhof, Nathalie; Lehner, Michael; Miucci, Leonardo (2019). Vorwort In: Lehner, Michael; Meidhof, Nathalie; Miucci, Leonardo (eds.) Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 7-14). Schliengen: Edition Argus

Skamletz, Martin (2019). »Classisches Clavierspiel«. Joseph Lipavsky und das Rondeau-Fantaisie In: Lehner, Michael; Meidhof, Nathalie; Miucci, Leonardo (eds.) Das flüchtige Werk. Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 12 (pp. 137-163). Schliengen: Edition Argus

Meidhof, Nathalie (2019). Konservatoriumsausbildung von 1795 bis 1945 / Musical Education at Conservatories from 1795 to 1945, Sophie Drinker Institut Bremen, 15.–17. Februar 2019 (Kongress-Review) Die Tonkunst, 13(3), pp. 355-357. Georg Olms Verlag

Skamletz, Martin (2019). Joseph Preindls Klavierfantasien als Echo von Opern- und Oratorienaufführungen in Wien um 1800 In: Lehner, Michael; Meidhof, Nathalie; Miucci, Leonardo (eds.) Das flüchtige Werk. Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 12 (pp. 116-136). Schliengen: Edition Argus

Dobrusskin, Sebastian; Hofmann, Rita; Spalinger Zumbühl, Barbara; Spitza, Dorothea (2019). Rundbrief Fotografie – Analoge und digitale Bildmedien in Archiven und Sammlungen, 26(2). Deutsches Dokumentationszentrum für Kunstgeschichte, Bildarchiv Foto Marburg

Kilchenmann, Marc (2019). Hoch hinaus [Performance or Exhibition]. In: Hoch hinaus. Gewölbesaal Daniel Heintz (Münster Bern). 17.5.2019

Köpp, Kai (5 May 2019). Klangkonserven aus Mozarts Zeit In: Ringvorlesung Mozart: Aspekte - Projekte. Universität Mozarteum Salzburg. 7.5.2019.

(2019). Concert Workshop, Professor Raymond Holden & Students from the Royal Academy of Music and the Bern University of the Arts Perform Mozart [Performance or Exhibition]. In: Maestro: Conductors in Performance. Royal Music Academy London. 6.-7. April 2020

Dick, Leopold (30 March 2019). Oper versus Musiktheater. Kompositorischer Umgang mit institutionellen Narrativen und Mythen In: Werkstatt Freies Musiktheater: Strukturelle Grundlagen einer Utopieschmiede.. Bern. 29./30. März 2019.

Dick, Leopold (2019). Aus dem Leben einer Matratze. Kammeroper von Leo Dick nach einer Erzählung von Tim Krohn [Performance or Exhibition]. In: Werkstatt Freies Musiktheater. Dampfzentrale Bern. 29.-30. März 2019

Dobrusskin, Sebastian; Hofmann, Rita; Spalinger Zumbühl, Barbara; Spitza, Dorothea (2019). Rundbrief Fotografie – Analoge und digitale Bildmedien in Archiven und Sammlungen, 26(1). Deutsches Dokumentationszentrum für Kunstgeschichte, Bildarchiv Foto Marburg

Meidhof, Nathalie (24 January 2019). Music Theory Teaching in Guitar Manuals from Early 19th-Century Paris In: European Music Training Institutions in the Long 19th Century (1789–1914): Pedagogical Politics and Cultural Exchange. Bern. 23.-25.1.2019.

Zirwes, Stephan (23 January 2019). Beyond Respectively Before the Conservatory. Aural Skills Training in the German-Speaking World around 1800 In: European Music Training Institutions in the Long 19th Century (1789–1914): Pedagogical Politics and Cultural Exchange. Hochschule der Künste Bern, Fellerstrasse 11. 23.–25. Januar 2019.

Roberts, Claire (January 2019). Integrative methods of aural skills training in 18th-century Naples In: European Music Training Insitutions in the Long 19th Century (1789-1914): Pedagogical Politics and Cultural Exchange. Bern HKB, Fellerstrasse 11, Bern Grosse Aula. 23.-25.1.2019.

Caffari, Marie; Mohs, Johanne (2019). Le tiers (in)visible. Le mentorat littéraire, un processus favorisant l'auto-édition? Bibliodiversity - Les mutations du livre et de l'édition(5), pp. 58-68. Double Ponctuation

Renken, Arno (2019). Traduire, relier : Pluralité des langues et langue maternelle chez Arendt dedalus

Afzali, Minou (2019). Wohnzufriedenheit dank kultursensiblem Umfeld: Die „mediterranen“ Abteilungen als Vorbild? In: Age Report IV – Wohnen in den späten Lebensjahren: Grundlagen und regionale Unterschiede (pp. 249-256). Zürich und Genf: Seismo Verlag

Afzali, Minou (2019). Les unités méditerranéennes sont-elles un modéle de soins à suivre? In: Age Report IV – Habitat et vieillissement. Réalités et enjoux de la diversité (pp. 257-264). Zurich et Genève: Éditions Seismo https://doi.org/10.33058/seismo.20725

Krüger, Anne-May; Dick, Leopold (2019). Vorwort In: Krüger, Anne-May; Dick, Leopold (eds.) Performing Voice. Vokalität im Fokus angewandter Interpretationsforschung (pp. 9-15). Büdingen: Pfau

Dick, Leopold (2019). Von Strichmännchen, Wortpyramiden und Buchstabensalat. Analysen von Vokalpartituren des Compsed Theatre aus der Persepktive der visuellen Rhetorik. In: Krüger, Anne-May; Dick, Leopold (eds.) Performing Voice. Vokalität im Fokus angewandter Interpretationsforschung (pp. 109-120). Büdingen: Pfau

Dick, Leopold (2019). Eine Art «veredeltes Variété». Das Erbe der Diseusen im Neuen Musiktheater. In: Krüger, Anne-May; Dick, Leopold (eds.) Performing Voice. Vokalität im Fokus angewandter Interpretationsforschung (pp. 75-87). Büdingen: Pfau

Hendriks, Laura; Hajdas, Irka; Scherrer, Nadim; Ferreira, Ester S. B.; Zumbühl, Stefan; Smith, Gregory D.; Welte, Caroline; Wacker, Lukas; Synal, Hans-Arno; Günther, Detlef (2019). Uncovering modern art forgeries. Inconsistencies between the canvas and the organic binder with 14C dating (Annual Report, Laboratory of Ion Beam Physics 2019). Basel: Librum Publishers & Editors

Renken, Arno (2019). Traduction et rencontre dans Das Versprechen de Friedrich Dürrenmatt Doletiana. Revista de Traducció Literatura i Arts, 7

Lehner, Michael; Meidhof, Nathalie; Miucci, Leonardo; Allenbach, Daniel (2019). Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 12. Schliengen: Edition Argus

Krüger, Anne-May; Dick, Leopold (2019). Performing Voice. Vokalität im Fokus angewandter Interpretationsforschung Büdingen: Pfau

Mohs, Johanne; Caffari, Marie; Zimmermann, Katrin (2019). Schreiben im Zwiegespräch / Writing as Dialogue Praktiken des Mentorats und Lektorats in der zeitgenössischen Literatur / Practices of editors and mentors in contemporary literature [Edited Textbook] . Bielefeld: transcript Verlag

Klügl, Johanna; Hafner, Albert; Di Pietro, Giovanna (2019). On the rolling and plasticization of birch bark (Submitted). In: 14th ICOM-CC Wet Organic Archaeological Materials (WOAM) Working Group Conference. Portsmouth, UK. Monday 20th – Friday 24th May 2019.

Mohs, Johanne; Caffari, Marie (2019). "We will crack it!" Das literarische Mentorat als institutsspezifisches Schreibdispositiv In: Kempke, Kevin; Vöcklinghaus, Lena; Zeh, Miriam (eds.) Institutsprosa - Literaturwissenschaftliche Perspektiven auf akademische Schreibschulen (pp. 206-230). Leipzig: Spector Books

Renken, Arno (2019). Übersetzen, verbinden: Pluralität der Sprachen und Muttersprache bei Arendt dedalus

Melzer, Tine (2019). Wie die Digitalsierung auch unsere Sprache verändert. SocietyByte BFH-Zentrum Digital Society

Strässle, Thomas Strässle, Thomas; Amslinger, Tobias (eds.) (2019). Max Frisch - Fragebogen. Erweiterte Ausgabe Berlin: Suhrkamp

Zumbühl, Stefan (2019). Solvents, Solvation, Solubilization and Solution: The solubility of materials. An introduction for conservators [Textbook] . Bern: HDW Publications

Gros, Danièle; Ferreira, Ester S. B.; Scherrer, Nadim; Wyss, Karin; Zumbühl, Stefan (2019). "Sogar mit Goldbronze!" Beobachtungen zu einer speziellen Maltechnik In: Beltinger, Karoline (ed.) Hodler malt. Neue kunsttechnologische Forschungen zu Ferdinand Holder. KUNSTmaterial (pp. 137-157). Zürich: SIK-ISEA / Scheidegger & Spiess

2018

Scherrer, Nadim; Zumbühl, Stefan; Ferreira, Ester S. B.; Cato, Eleanor (1 February 2018). Surfaces and interfaces in multilayered paint systems – analytical challenges in art conservation sciences In: Ernst, Karl-Heinz (ed.) 34th SAOG Meeting: Science of Surfaces, Interfaces and Nanostructures. HEIA Haute école d'ingénierie et d'architecture, Fribourg, Switzerland. 1 February 2018.

Steckling, Friederike; Gross, Markus; Zumbühl, Stefan; Scherrer, Nadim (2018). Future prospects of conservation treatments with a micro-aspirator tool WAAC western association for art conservation Newsletter, 40, pp. 10-12. Santa Monica, CA: Western Association for Art Conservation WAAC

Cato, Eleanor; Rossi, Antonella; Scherrer, Nadim; Ferreira, Ester S. B. (2018). An XPS study into sulphur speciation in blue and green ultramarine Journal of Cultural Heritage, 29, pp. 30-35. 10.1016/j.culher.2017.09.005

Hendriks, Laura; Hajdas, Irka; Ferreira, Ester S. B.; Scherrer, Nadim; Zumbühl, Stefan; Küffner, Markus; Wacker, Lukas; Synal, Hans-Arno; Günther, Detlef (2018). COMBINED C-14 ANALYSIS OF CANVAS AND ORGANIC BINDER FOR DATING A PAINTING Radiocarbon, 60(1), pp. 207-218. 10.1017/rdc.2017.107

Wu, Qing; Soppa, Karolina; Scherrer, Nadim; Watts, Benjamin; Yokosawa, Tadahiro; Bernard, Laetitia; Araki, Tohru; Döbeli, Max; Meyer, Markus; Spiecker, Erdmann; Fink, Rainer H. (2018). Investigation of the foil structure and corrosion mechanisms of modern Zwischgold using advanced analysis techniques Journal of Cultural Heritage, 31, pp. 122-132. Elsevier 10.1016/j.culher.2017.12.005

Dobrusskin, Sebastian (2018). Abbildung: Jenny Holzer: "Halt Dein Leben im Fluss" (Truisms 1991) In: Destination Art – 500 Artworks Worth the Trip (p. 242). New York, NY: Phaidon Press Limited

Molinari, Ernesto; Pelzel, Michael (2018). Gravity's Rainbow for contrabass clarinet CLEX and orchestra [Audio]. Grammont Sélection

Zirwes, Stephan (2018). Von Ton zu Ton: Die Ausweichung in den musiktheoretischen Schriften des 18. Jahrhunderts Schweizer Beiträge zur Musikforschung: Vol. 26. Kassel: Bärenreiter

Schürch, Dorothea (2018). Gil J Wolmans 'poésie physique': Audioscoring als musikwissenschaftliche Feldforschung In: Gartmann, Thomas; Schäuble, Michaela (eds.) Beiträge der Graduate School of the Arts II. Beiträge der Graduate School of the Arts: Vol. 2 (pp. 61-74). Bern: Graduate School of the Arts

Torbianelli, Edoardo (2018). Le jeu et la pàdagogie de Liszt dans le Paris des années 1830 et leur rapport avec les traditions pianistiques contemporaines In: Miucci, Leonardo; Perrin-Goy, Suzanne; Torbianelli, Edoardo (eds.) Guide-mains. Contexte historique et enseignement du pianoforte au XIXe siècle. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 11 (pp. 86-110). Schliengen: Argus

Baur, Ruedi; Felsing, Ulrike (2018). Visual Translations. Typography and Information Design for Intercultural Communication In: Unfrozen - a Design Research Reader by the Swiss Desing Network (pp. 303-312). Zürich: Triest

Miucci, Leonardo; Perrin-Goy, Suzanne; Torbianelli, Edoardo; Allenbach, Daniel; Meidhof, Nathalie (2018). Guide-mains. Contexte historique et enseignement du pianoforte au XIXe siècle / Klavierspiel und Klavierunterricht im 19. Jahrhundert Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 11. Schliengen: Argus

Miucci, Leonardo; Perrin, Suzanne; Torbianelli, Edoardo (2018). Introduction In: Miucci, Leonardo; Perrin, Suzanne; Torbianelli, Edoardo (eds.) Guide-mains. Contexte historique et enseignement du pianoforte au XIXe siècle. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 11 (pp. 7-11). Schliengen: Argus

Perrin-Goy, Suzanne; Mueller, Alain (2018). Quels doigtés pour quelle interprétation? Une analyse sémiotique des prescriptions dans les méthodes de pianoforte au début du XIXe siècle In: Miucci, Leonardo; Perrin-Goy, Suzanne; Torbianelli, Edoardo (eds.) Guide-mains. Contexte historique et enseignement du pianoforte au XIXe siècle. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 11 (pp. 64-85). Schliengen: Argus

Skamletz, Martin (2018). «Überhaupt hätte ich dir gern alles mitgetheilt, was meine Feder die Kühnheit hatte um zu stalten damit deine Auflage mit der hiesigen übereinstimme». Ignaz Moscheles bearbeitet Klavierwerke von Johann Peter Pixis für den englischen Markt In: Miucci, Leonardo; Perrin, Suzanne; Torbianelli, Edoardo (eds.) Guide-mains. Contexte historique et enseignement du pianoforte au XIXe siècle. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 11 (pp. 161-192). Schliengen: Argus

Reichert, Florian; Köpp, Kai (2018). "Veraltet" oder einfach "anders"? Vom Umgang mit historischen Darstellungsformen in der aktuellen Schauspielausbildung In: Brotbeck, Roman; Moeckli, Laura; Schaffer, Anette; Schroedter, Stephanie (eds.) Bild und Bewegung im Musiktheater. Interdisziplinäre Studien im Umfeld der Grand opéra / Image and Movement in Music Theatre. Interdisciplinary Studies around Grand Opéra. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 9 (pp. 263-274). Schliengen: Argus

Caffari, Marie; Mohs, Johanne (2018). Ecrire en dialoguant a contrario: Vol. 27. Lausanne: Bsn press

Micieli, Francesco (2018). Ein Libretto, das spricht und singt. Gedanken zur Neufassung des Librettos zur Oper Das Schloss Dürande von Othmar Schoeck In: Gartmann, Thomas (ed.) Zurück zu Eichendorff! Zur Neufassung von Othmar Schoecks historisch belasteter Oper "Das Schloss Dürande" (pp. 207-210). Zürich: Chronos

Caffari, Marie; Mohs, Johanne (2018). Écritures contemporaines et processus dialogiques In: Écrire en dialoguant 27 (pp. 3-20). Lausanne: BSN press

Kolb, Gila (2018). Pizza as a Contact Zone (Does Eating Pizza Count as Learning?) In: Schütze, Konstanze; Tetrault, Ella; Bieber, Alain (eds.) Pizza is God. Ein Reader (pp. 281-302). Düsseldorf: Kettler

Afzali, Minou (2018). CommuniCare. Communication Design in Culturally Sensitive Nursing Homes In: Unfrozen - a Design Research Reader by the Swiss Desing Network (pp. 99-114). Zürich: Triest

Weber, Barbara Balba (2018). Enfesselte Klassik. Grenzen öffnen mit künstlerischer Musikvermittlung Bern: Stämpfli Verlag

Kolb, Gila; Herring, Carina; Ryser, Mara Filomena (2018). The Art Educator's Walk. Handeln und Haltung von Kunstvermittelnden am Beispiel der documenta 14 in Kassel BDK Mitteilungen. Fachzeitschrift des BDK Fachverband für Kunstpädagogik, 2.2018

Ligterink, Frank; Di Pietro, Giovanna (2018). The limited impact of acetic acid in archives and libraries Heritage Science, 6(59), pp. 1-12. 10.1186/s40494-018-0225-y

Melzer, Tine (2018). Aspect Change and Poetic Charge as Tools for Artistic Research in Literature In: Artistic Research and Literature. Artistic Research and Literature (pp. 145-157). Paderborn: Wilfhelm Fink 10.30965/9783846763339_014

Melzer, Tine (2018). Labels of a Group In: Workshop in Amsterdam, In Honours Programme ART and Research, Gerrit Rietveld Academie & University of Amsterdam. Amsterdam / Netherlands. September 2017/ February 2018.

Richter, Mark; Rapp, Klaus; Dietermann, Patrick; Baumer, Ursula; Zumbühl, Stefan; Chung, Peter; Steuer, Christoph (2018). Kunsttechnologische Untersuchung der ältesten erhaltenen romanischen Farbfassung Kleine Hefte zur Denkmalpflege, 13, pp. 133-150.

Schoon, Andi (2018). Die schwache Stimme. Erzählung Hamburg: Textem Verlag

Miucci, Leonardo; Perrin, Suzanne; Torbianelli, Edoardo (2018). Vorwort In: Miucci, Leonardo; Perrin, Suzanne; Torbianelli, Edoardo (eds.) Guide-mains. Contexte historique et enseignement du pianoforte au XIXe siècle. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 11 (pp. 12-16). Schliengen: Argus

Koerfer-Bürger, Angela (2018). "Pinocchio" – Metamorphose des Sich-Zeigens in der Oper von Philippe Boesmans In: Gartmann, Thomas; Schäuble, Michaela (eds.) Beiträge der Graduate School of the Arts II. Beiträge der Graduate School of the Arts: Vol. 2 (pp. 61-74). Bern: Graduate School of the Arts

Soppa, Karolina (2018). Vornetzen und Vorabsperren während der Klebung von saugenden Schichten - untersucht am Beispiel von Kreidegrund auf Leinwand In: 30th Tagung der HAWK Hochschule für angewandte Wissenschaft und Kunst. Hildesheim / Deutschland. 25.-28.1.2018.

Micieli, Francesco; Burte, Hermann (2018). Das Schloss Dürande. Synopse der Librettofassungen von Francesco Micieli und Hermann Burte In: Gartmann, Thomas (ed.) Zurück zu Eichendorff! Zur Neufassung von Othmar Schoecks historisch belasteter Oper "Das Schloss Dürande" (pp. 211-329). Zürich: Chronos

Dick, Leopold (2018). Zwischen Konversation und Urlaut: Sprechauftritt und Ritual im "Composed Theatre" Klangfiguren: Vol. 3. Würzburg: Königshausen & Neuman

Dick, Leopold; Egger, Judith; Grammel, Christian; Hirte, Marion (2018). Originale und Autorschaft? Neue Formen der Ko-Kreativität im Musiktheater In: Hiekel, Jörn Peter; Roesner, David (eds.) Gegenwart und Zukunft des Musiktheaters: Theorien, Analysen, Positionen (pp. 213-232). Bielefeld: transcript 10.14361/9783839439333-012

Dick, Leopold (2018). Gegen eine Logik des Fortschreitens: Das 'total Präsentische' in Schoecks Opern als Modell für eine zeitgemäße Musiktheaterkonzeption In: Gartmann, Thomas; Thompson, Simeon (eds.) «Als Schweizer bin ich neutral». Othmar Schoecks Oper Das Schloss Dürande und ihr Umfeld. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 10 (pp. 146-157). Schliengen: Edition Argus

Dick, Leopold (2018). Stand-up comedy auf zweiter Stufe: Die Form des theatralisierten Solo-Rezitals bei Georges Aperghis In: Hiekel, Jörn Peter; Roesner, David (eds.) Gegenwart und Zukunft des Musiktheaters: Theorien, Analysen, Positionen (pp. 79-98). Bielefeld: transcript 10.14361/9783839439333-005

Skamletz, Martin; Walser-Breuss, Herbert; Cherubini, Luigi (2018). Cherubini in Wien. Concerto Stella Matutina The march from Les deux journées as anti-Napoleonic exhortation in Empress Marie Therese’s Vienna 1802–1805 [Audio]. Wien: frabernardo

2017

Dobrusskin, Sebastian (2017). Research and Teaching – an Indispensible Requirement of Academic Conservation-Restoration Education Education and Research in Conservation-Restoration, HS | 2(HS) CeRoArt – Conservation, Exposition, Retauration D'Objects D'Art 10.4000/ceroart.5019

Palmbach, Cornelius; Becker, Thomas (April 2017). Aktive Thermografie - Visualisierung von Schäden und verborgenen Strukturen an Malschichten und anderen beschichteten Oberflächen (Unpublished). In: 5. Workshop „Zerstörungsfreie Prüf- und Analysemethoden in der Restaurierung und Oberflächentechnik“ des Forums Inn-O-Kultur. Deutschen Historischen Museum, Berlin. 26.04.2017.

Bader, Nadia Sabisch, Andrea; Meyer, Thorsten; Lüber, Heinrich; Sturm, Eva (eds.) (2017). Zeichnen-Reden. Formen der Artikulation in bildnerischen Prozessen Kunstpädagogische Positionen: Vol. 37. Hamburg: Universitätsdruckerei

Zumbühl, Stefan; Hochuli, Andreas; Soulier, Jacques Balthazar; Scherrer, Nadim (2017). Fluorination technique to identify the type of resin in aged vanishes and lacquers using infrared spectroscopy Microchemical Journal, 134, pp. 317-326. 10.1016/j.microc.2017.06.013

Zumbühl, Stefan; Brändle, Andreas; Hochuli, Andreas; Scherrer, Nadim; Caseri, Walter (2017). Derivatization Technique To Identify Specifically Carbonyl Groups by Infrared Spectroscopy: Characterization of Photooxidative Aging Products in Terpenes and Terpeneous Resins Analytical Chemistry, 89(3), pp. 1742-1748. American Chemical Society 10.1021/acs.analchem.6b04008

Cato, Eleanor; Scherrer, Nadim; Ferreira, Ester S. B. (2017). Raman mapping of the S3- chromophore in degraded ultramarine blue paints Journal of Raman Spectroscopy, 48(12), pp. 1789-1798. 10.1002/jrs.5256

Lzicar, Robert; Fischbacher, Roland; Lerch, Silvan (2017). Papierkrieg: Flugblätter, Pamphlete, Artefakte In: Bichsel, Peter K.; Lerch, Silvan (eds.) Autonomie auf A4: Wie die Zürcher Jugendbewegung Zeichen setzte. Flugblätter 1979– 1982 (pp. 177-184). Zürich: Limmat Verlag

Casagrande, Bruna (2017). A report from the audience: The multi-perspective Witness-Report as a Method of documenting Performance Art VDR Beiträge zur Erhaltung von Kunst und Kulturgut, pp. 95-99.

Casagrande, Bruna; Schneider Willen, Nadja; Welter, Judith; Ullrich, Wolfgang; Black, Karla (2017). Materialities – Physical States of Artworks In: Now - tomorrow - flux: an anthology on the museum of contemporary art (pp. 147-179). Ringier

Renken, Arno (2017). Traduire en justice – traduire hors la loi. 'Le procès de Lucullus' de Brecht In: Dayre, Eric; Panter, Marie (eds.) Traduction et événement. Poétique et politique de la traduction (pp. 313-325). Paris: Hermann

Dohms, Lennart (2017). Das Werk ist der Ritus In: Gartmann, Thomas; Marti, Andreas (eds.) Der Kunst ausgesetzt. Beiträge des 5. Internationalen Kongresses für Kirchenmusik, 21.–25. Oktober 2015 in Bern. Publikationen der Schweizerischen Musikforschenden Gesellschaft. Serie II / Publications de la Société Suisse de Musicologie. Série II: Vol. 57 (pp. 39-49). Bern: Peter Lang http://doi.org/10.5169/seals-858623

Glaus, Daniel (2017). PunktKlangKugel In: Gartmann, Thomas; Marti, Andreas (eds.) Der Kunst ausgesetzt. Beiträge des 5. Internationalen Kongresses für Kirchenmusik, 21.–25. Oktober 2015 in Bern. Publikationen der Schweizerischen Musikforschenden Gesellschaft. Serie II / Publications de la Société Suisse de Musicologie. Série II: Vol. 57 (pp. 75-81). Bern: Peter Lang

Hänggi, Christoph E.; Köpp, Kai (2017). "Recording the Soul of Music". Welte-Künstlerrollen für Klavier und Orgel als authentische Interpretationsdokumente? Symposium Seewen 2013 Bern: Hochschule der Künste Bern

Bennett, Jonathan; Holtz, Corinne; Torben-Nielsen, Karen; Maurer, Michaela; Allenbach, Daniel; Haefely-Sublet, Iris (2017). Aktive Musizierende, die sich einen lang gehegten Wunsch erfüllen Angewandte Gerontologie appliquée, 2, pp. 36-37. Hogrefe

Gross, Markus; Scherrer, Nadim; Steckling, Friederike; Zumbühl, Stefan (2017). AIC Paintings Specialty Group Postprints 30 (2017) In: 45th Annual Meeting of the American Institute for Conservation of Historic and Artistic Works, ... Chicago, Illinois / United States of America. 28.05.-02.06.2017.

Smolarski, Pierre (2017). Undergroundmedien. Entwurf einer Rhetorik der Subversion In: Scheuermann, Arne; Vidal, Francesca (eds.) Handbuch Medienrhetorik (pp. 359-386). Berlin: De Gruyter

Brockhaus, Immanuel (2017). Kultsounds : Die prägendsten Klänge der Popmusik 1960-2014. Bielefeld: Transcript

Kilchenmann, Marc (2017). Französische Fagottlehrwerke des 19. Jahrhunderts aus der Sicht der heutigen Instrumentalpädagogik In: Werr, Sebastian; Watts, Lyndon (eds.) Le Basson Savary: Bericht des Symposiums "Exakte Kopie" in Bern 2012. Musikforschung der HKB: Vol. 8 (pp. 143-152). Schliengen: Edition Argus

Harenberg, Michael (2017). Flächen-Strukturen-Schichtungen: Zur elektronischen Musik Hermann Meiers. In: Zimmermann, Heidy; Ziegler, Michelle; Brotbeck, Roman (eds.) Mondrian Musik: Die graphischen Welten des Komponisten Hermann Meier (pp. 163-174). Zürich: Chronos

Skamletz, Martin; Lehner, Michael; Zirwes, Stephan; Allenbach, Daniel (2017). Musiktheorie im 19. Jahrhundert. 11. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie in Bern 2011 Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 7. Schliengen: Argus

Meidhof, Nathalie (2017). Tradition und Revolution. Zur Beurteilung von Charles-Simon Catels "Traité d’harmonie" In: Skamletz, Martin; Lehner, Michael; Zirwes, Stephan (eds.) Musiktheorie im 19. Jahrhundert. 11. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie in Bern 2011. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 7 (pp. 218-228). Schliengen: Argus

Brockhaus, Immanuel (2017). Organizing Emotions in Time : Klangästhetik und Studiotechnologie im ECM-Sound der frühen Jahre, 1970-1980 European Journal of Musicology, 16(1), pp. 94-114.

Köpp, Kai; Hänggi, Christoph E. (2017). Vorwort In: Hänggi, Christoph E.; Köpp, Kai (eds.) "Recording the Soul of Music". Welte-Künstlerrollen für Klavier und Orgel als authentische Interpretationsdokumente? Symposium Seewen 2013 (pp. 7-11). Bern: Hochschule der Künste HKB

Bärtsch, Manuel (2017). Welte vs. Audio. Chopins vielbesprochenes Nocturne Fis-Dur op. 15/2 im intermedialen Vergleich In: Hänggi, Johannes Christer; Köpp, Kai (eds.) "Recording the Soul of Music". Welte-Künstlerrollen für Klavier und Orgel als authentische Interpretationsdokumente? Symposium Seewen 2013 (pp. 106-131). Bern: Hochschule der Künste Bern

Zirwes, Stephan; Skamletz, Martin (2017). Beethoven als Schüler Albrechtsbergers. Zwischen Fugenübung und freier Komposition In: Skamletz, Martin; Lehner, Michael; Zirwes, Stephan (eds.) Musiktheorie im 19. Jahrhundert. 11. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie in Bern 2011. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 7 (pp. 334-349). Schliengen: Argus

Bäschlin, Nathalie; Zumbühl, Stefan (2017). The Hand 1935-36 by Francis Picabia: crackle lacquer technique as a strategy for dissent. Archetype Publications London, pp. 96-100.

Klügl, Johanna; Hafner, Albert; Di Pietro, Giovanna (2017). Towards a description of the degradation of archaeological birch bark In: ICOM-CC - 18th Triennial Conference. Copenhagen / Denmark. 2017.

Mohs, Johanne; Caffari, Marie (2017). La scène de mentorat - (Se) raconter la création littéraire en plein travail. Nouvelle Revue Synergies Canada, 10, pp. 1-9. 10.21083/nrsc.v0i10.3708

Felsing, Ulrike (2017). Wechselwirkungen zwischen digitalen und analogen Repräsentationslogiken NEUE kunstwissenschaftliche forschungen, 3, pp. 38-47. 10.11588/nkf.2017.3.33430

Fiedler Buchanan, Heike Gabriele (2017). Performance Writing - Das Mehr in den Zwischenräumen In: Gartmann, Thomas; Hochholdinger-Reiterer, Beate (eds.) Beiträge der Graduate School of the Arts I. Beiträge der Graduate School of the Arts: Vol. 1 (pp. 25-37). Bern: Graduate School of the Arts

Kolb, Gila; Schütze, Konstanze (2017). Becoming Art(s) Educators - Shifts in Art and Education KULTURELLE BILDUNG: Reflexionen, Argumente, Impulse, 57, pp. 149-154. Bundesvereinigung Kulturelle Kinder- und Jugendbildung (BKJ) e.V

Kolb, Gila; Schütze, Konstanze (2017). Becoming Art(s) Educators1 - Shifts in Art and Education. Reihe Kulturelle Bildung, 5, pp. 149-159.

Melzer, Tine (2017). Metropolis M. TIJDSCHRIFT OVER HEDENDAAGSE KUNST Talking to Tine Melzer on Shifting Images., 6, pp. 1-15.

Renken, Arno; Chopard, Cléa (2017). See folly in folie en intraduisant. comment dire what is the word Cahiers du CTL, pp. 223-242. Centre de traduction littéraire

Scheuermann, Arne (2017). Die rhetorische Designanalyse und Buchanans ›Design-Argument‹ – am Beispiel des Lego Star Wars AT-AT Walker 4483. In: Vidal, Francesca (ed.) Rhetorik. Ein internationales Jahrbuch (pp. 109-127). Berlin/Boston: De Gruyter https://doi.org/10.1515/rhet.2017.008

Scheuermann, Arne; Vidal, Francesca Kalivoda, Gregor (ed.) (2017). Handbuch Medienrhetorik Handbücher Rhetorik: Vol. 6. Berlin/Boston: De Gruyter https://doi.org/10.1515/9783110318258-002

Schmid, Jimmy; Klingemann, Harald; Bandyopadhyay, Boris; Scheuermann, Arne (2017). The Rumor Mill or 'How Rumors Evade the Grasp of Research'. Design Issues, 33(4), pp. 30-43.

Strässle, Thomas (2017). Max Frisch. Interviews und Gespräche Wie sie mir auf den Leib rücken. Berlin: Suhrkamp

Van Eck, Cathy (2017). Between Air and Electricity. Microphones and Loudspeakers as Musical Instruments London: Bloomsbury

Zumbühl, Stefan (2017). "Wie geht das?" - Die Löslichkeit von Materialien. Teil I: Grundlagen der Lösemittelwirkung, intermolekulare Wechselwirkung und Lösemitteleigenschaften Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung, 31(2), pp. 251-257.

Zumbühl, Stefan (2017). "Wie geht das?" - Die Löslichkeit von Materialien. Teil II: Physikalische Grundlagen von Lösungsprozessen und Materiallöslichkeiten Kunsttechnologie, 31(2), pp. 258-272.

Zumbühl, Stefan (2017). "Wie geht das?" - Die Löslichkeit von Materialien. Teil III: Lösemittelevalutation und Löslichkeitstests Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung, 31(2), pp. 273-275.

Watts, Lyndon; Werr, Sebastian (2017). Wiederentdeckung einer historischen Klangwelt. Der Nachbau eines klassischen Fagotts von Savary jeune In: Werr, Sebastian; Watts, Lyndon (eds.) Le Basson Savary. Bericht des Symposiums "Exakte Kopie" in Bern 2012. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 8 (pp. 23-36). Schliengen: Argus

Baum Fischer, Jacqueline; Jakob, Ursula (2017). Blumenlese In: Kanton Bern (ed.) Werk-Buch/Oeuvre d'artiste 2017 (pp. 1-178). Bern: Vexer Verlag

Brockhaus, Immanuel (2017). Higher Ground – Sublimierungsbegriffe in populärer Musik In: Gartmann, Thomas; Hochholdinger-Reiterer, Beate (eds.) Beiträge der Graduate School of the Arts I. Beiträge der Graduate School of the Arts: Vol. 1 (pp. 9-23). Bern: Graduate School of the Arts

Torbianelli, Edoardo; Bausch, Sebastian (2017). Welte-Künstlerrollen als Interpretationsquellen? In: Hänggi, Christoph E.; Köpp, Kai (eds.) "Recording the Soul of Music". Welte-Künstlerrollen für Klavier und Orgel als authentische Interpretationsdokumente? Symposium Seewen 2013 (pp. 132-139). Bern: Hochschule der Künste Bern

Lipavsky, Joseph; Skamletz, Martin (2017). Sonate concertante in G major flute and fortepiano [Sheet Music]

Köpp, Kai (2017). Künstlerrollen im Kontext. Das Repertoire der Begleitrollen für Welte-Mignon und Welte-Philharmonie In: Hänggi, Christoph E.; Köpp, Kai (eds.) "Recording the Soul of Music". Welte-Künstlerrollen für Klavier und Orgel als authentische Interpretationsdokumente? Symposium Seewen 2013 (pp. 140-161). Bern: Hochschule der Künste HKB

Köpp, Kai (2017). Musikinstrumente in der Interpretationsforschung. Klavierhämmer, Mundstücke, Saiten und Bögen als Interfaces In: Münzmay, Andreas; Saxer, Marion (eds.) Musikalische Interpretation im Dialog: Musikwissenschaftliche und künstlerische Praxis (pp. 96-111). München: Edition text+kritik

Kilchenmann, Marc (2017). Ben Johnston – Voraussetzungen und Potenzial seiner Extended Just Intonation In: Hochholdinger-Reiterer, Beate; Gartmann, Thomas (eds.) Beiträge der Graduate School of the Arts I. Beiträge der Graduate School of the Arts: Vol. 1 (pp. 39-51). Bern: Graduate School of the Arts

2016

Palmbach, Cornelius; Becker, Thomas (June 2016). Aktive Thermografie - Visualisierung von Schäden und verborgenen Strukturen an Malschichten und anderen beschichteten Oberflächen (Unpublished). In: Tagung "Schicht um Schicht" der Fachgruppe Gemälde des VDR. Kassel. 09. - 11.06.2016.

Hendriks, Laura; Hajdas, Irka; McIntyre, Cameron; Küffner, Markus; Scherrer, Nadim; Ferreira, Ester S. B. (2016). Microscale radiocarbon dating of paintings Applied Physics A, 122(3), p. 167. 10.1007/s00339-016-9593-x

Ferreira, Ester S. B.; Wyss, Karin; de Villemereuil, Violaine; Beltinger, Karoline; Marone, Federica; Scherrer, Nadim; Zumbühl, Stefan (2016). The role of reconstructions in the identification of a wax/resin/gum tempera binder developed by Hermann Urban in 1901 and used by Cuno Amiet in 1902 In: Beltinger, Karoline; Nadolny, Jilleen (eds.) Painting in Tempera. KUNSTMaterial: Vol. 4 (pp. 205-227). Zürich: Archetype Publications

Köpp, Kai (2016). Das Reproduktionsklavier: Zwischen Musiksintrument und Medium In: Saxer, Marion (ed.) Spiel (mit) der Maschine. Musikalische Medienpraxis in der Frühzeit von Phonographie, Selbstspielklavier, Film und Radio (pp. 157-176). Bielefeld: transcript

Dimos, Kostis; Dick, Leopold; Dellwo, Volker (2016). Perception of levels of emotion in speech prosody In: 18th International Congress of Phonetics Sciences. Glasgow / Scotland. 10.-14.08.2015.

Dick, Leopold (2016). Use of speech and prosody in Composed Theatre In: Dellwo, Volker; Leemann, Adrian; Kolly, Marie-José; Schmid, Stephan (eds.) Trends in Phonetics and Phonology: Studies from German speaking Europe. Studies from German-speaking Europe (pp. 379-392). Bern: Peter Lang 10.3726/978-3-0351-0869-9

Gebauer, Peter Johannes; Köpp, Kai (2016). Recreating Performing Knowledge: From 'Embodiment' to 'Re-enactment' In: Performing Knowledge Conference. Emmanuel College, Cambridge. 25.-26.04.2016.

Schneider, Urs Peter Gartmann, Thomas; Kilchenmann, Marc (eds.) (2016). Konzeptuelle Musik. Eine kommentierte Anthologie Bern: aart verlag

Harenberg, Michael (2016). Topologies of an Aesthetics of the Virtual in Music In: Bühlmann, Vera; Hoverstadt, Ludger (eds.) Metalithikum III. Applied Virtuality Book Series: Vol. 3 (pp. 68-98). Berlin/Munich/Boston: Birkhäuser Verlag 10.1515/9783035603798

Di Pietro, Giovanna; Ligterink, Frank; Porck, Henk; De Bruin, Gerrit (2016). Chemical air filtration in archives and libraries reconsidered Studies in Conservation, pp. 245-254. Taylor & Francis

Bärtsch, Manuel (2016). Wer hat das schönste Paradigma? Interpretationsforschung unter der Lupe Dissonance, 135, pp. 2-8.

Kiesler, Julia (2016). "Jede Szene ist ein neues Glück." Verfahren der Texterarbeitung innerhalb des Probenprozesses "Faust" (J.W. Goethe) in der Regie von Claudia Bauer am Konzerttheater Bern. In: Unger, Angela (ed.) Sprechen in unterschiedlichen Kontexten: Radio, Wirtschaft, Theater, Fremdsprachenunterricht : Beiträge zum 2. Doktorandentag der Halleschen Sprechwissenschaft. Reflexionen des Gesellschaftlichen in Sprache und Literatur. Hallesche Beiträge Band 5: Vol. 5 (pp. 51-72). Halle: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg

Arnold, Andrea; Spalinger Zumbühl, Barbara; Van den Heiligenberg, Vai; Zumbühl, Stefan (2016). Pannotypen (sind) unstreitig unter allen Collodiumpositivs die Empfehlenswerthesten. Die Pannotypie - ein Transferverfahren auf schwarzes Wachstuch. Zur Geschichte, Technik, Matrialität und Schadensphänomenen Rundbrief Fotografie, Vol. 2(4), pp. 29-41.

Zumbühl, Stefan; Spalinger Zumbühl, Barbara (2016). Ich weiss, dass man mit Öl etwas in dieser Art nicht malen kann - Maltechnische Experimete in Tempera von Igor Grabar, Alexej von Jawlensky und Dmitry Kardovsky Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung, 30. Ja(Heft 1), pp. 167-171.

Weber, Barbara Balba (2016). Cage für Manager: Plädoyer für die radikale Erneuerung einer bequemen Tradition Dissonance, 3(133), pp. 20-22.

Köpp, Kai (2016). Der Fliegende Holländer an der Dresdner Hofoper 1843. Proben- und Vortragspraxis auf dem Weg zu einer Uraufführung In: Stollberg, Arne; Rentsch, Ivana; Gerhard, Anselm (eds.) Gefühlskraftwerke für Patrioten. Wagner und das Musiktheater zwischen Nationalismus und Globalisierung. Thurnauer Schriften zum Musiktheater: Vol. 26 (pp. 583-619). Würzburg: Königshausen & Neumann

Dobrusskin, Sebastian Hutchings, Jeremy D.; Dobrusskin, Sebastian (eds.) (2016). E.C.C.O. 20th Anniversary Barcelona 2011 Brüssel: E.C.C.O. – European Confederation of Conservator-Restorers' Organisations

Fornari, Davide (2016). Swiss Style Made in Italy. Graphic Design Across the Border In: Lzicar, Robert; Fornari, Davide (eds.) Mapping Graphic Design History in Switzerland (pp. 152-188). Zürich: Triest

Gaberthüel, Martin; Laemers, Frank; Lang, Markus; Meyer, Fabienne; Nettoevel, Andréas (2016). Punkt für Punkt. Ergebnisse eines Forschungsprojekts zur gemeinsamen Vorbereitung sehender und blinder Kinder auf den Schriftspracherwerb Zeitschrift für Heilpädagogik, 67(1), pp. 38-46.

Lzicar, Robert; Fornari, Davide (2016). Mapping Graphic Design History in Switzerland Zürich: Triest

Lzicar, Robert; Fornari, Davide (2016). Writing Graphic Design History in Switzerland In: Lzicar, Robert; Fornari, Davide (eds.) Mapping Graphic Design History in Switzerland (pp. 8-17). Zürich: Triest

Lzicar, Robert; Unger, Amanda (2016). Designed Histories. Visual Historiography and Canonization in Swiss Graphic Design History In: Lzicar, Robert; Fornari, Davide (eds.) Mapping Graphic Design History in Switzerland (pp. 249-276). Zürich: Triest

Scheuermann, Arne (2016). Theories and methods in design research – why we should discuss concrete projects. In: DFG Roundtable. Berlin / Germany. March 2014.

Allenbach, Daniel; Holtz, Corinne; Bennett, Jonathan; Haefely-Sublet, Iris; Maurer, Michaela; Torben-Nielsen, Karen (2016). Mach dich schlau am Instrument. Instrumentalunterricht 50plus. Möglichkeiten, Zielsetzungen und Motive Bern: Eigenverlag

Köpp, Kai (2016). Wagners Gebärden in der Aufführungspraxis In: Eggers, Katrin; Müller-Lindenberg, Ruth (eds.) Richard Wagner: Musikalische Gestik – Gestische Musik. Wagner in der Diskussion: Vol. 14 (pp. 67-91). Würzburg: Königshausen & Neumann

Venzago, Mario; Micieli, Francesco (2016). Schloss Dürande wird renoviert. Othmar Schoecks Oper in einer Neu-Interpretation. Dissonance(135), pp. 28-30.

2015

Ferreira, Ester S. B.; Gros, Danièle; Wyss, Karin; Scherrer, Nadim; Zumbühl, Stefan; Marone, Federica (2015). Faded shine…. The degradation of brass powder in two nineteenth century paintings Heritage Science, 3(1), pp. 1-11. Springer International Publishing 10.1186/s40494-015-0052-3

Lzicar, Robert; Fischbacher, Roland (2015). Fan Talk In: Grand, Lurker (ed.) Die Not hat ein Ende: The Swiss Art of Rock (pp. 443-474). Zürich: Edition Patrick Frey

Renken, Arno (2015). La traduction sans commune mesure In: Félix, François (ed.) Xi Dong /Ouest-est. Voies esthétique (pp. 159-169). Lausanne: L'Âge d'homme

Brockhaus, Immanuel (2015). Impulse zu "Cult Sounds" In: Arbeitstagung "Musikformular und Presets. Musikkulturalisierung und Technik/Technologie. Universität Hildesheim. 29.05.2015.

Köpp, Kai (2015). Komponierende Kapellmeister und dirigierende Konzertmeister: Zur Vorgeschichte des "interpretierenden Dirigenten" In: Hein, Hartmut; Caskel, Julian (eds.) Handbuch Dirigenten. 250 Porträts (pp. 19-29). Kassel: Bärenreiter

Engel, Nina L.; Zumbühl, Stefan (2015). An Evaluation of Selected Retouching Media for Acrylic Emulsion Paint Journal of the American Institute for Conservation, 54(4), pp. 224-237. 10.1179/0197136015Z.00000000060

Weber, Barbara Balba (2015). "Es müsste einfach schick sein, beim Musikhören etwas zu riskieren". Weltbezüge bei Lachenmann: Perspektive der Musikvermittlung In: Hiekel, Jörn Peter (ed.) Zurück zur Gegenwart. Weltbezüge in neuer Musik (pp. 160-169). Mainz: Schott

Orsini, Sibilla; Ribechini, Erika; Modugno, Francesca; Klügl, Johanna; Di Pietro, Giovanna; Colombini, Maria Perla (2015). Micromorphological and chemical elucidation ofthe degradation mechanisms of birch barkarchaeological artefacts Heritage Science, 3(2), pp. 1-11. 10.1186/s40494-015-0032-7

Skamletz, Martin (2015). Weniger ist mehr. Heilige Kühe im Gehörbildungsunterricht In: 2. Symposion für Musikkunde Gehörbildung. Wien / Austria. 13.-14.02.2015.

Baum Fischer, Jacqueline; Jakob, Ursula (2015). Scientific Gardening. Der analytische Blick auf Pflanzen in Kunst und Wissenschaft [Performance or Exhibition]. ERES Stiftung, München. 06.05. - 27.6.2015.

Bäschlin, Nathalie; Läuchli, Matthias; Palmbach, Cornelius; Fankhauser, Thomas; Sautter, Katharina (2015). Monitoring vibration Impact during Painting Transportation: controlling and Reducing Resonance Behaviour within the Museum Context In: ICOM-CC Joint Interim Meeting - Physical Issues in the Conservaton of Paintings: Monitoring. 29.9.2016.

Hofmann, Rita (2015). Surface science in photography Nanotechnology Perceptions, 11(1), pp. 5-19. 10.4024/N01HO15R.ntp.011.01

Klingemann, Harald; Scheuermann, Arne (2015). Public art and public space: Waiting stress and waiting pleasure Time and Society, 27(1), pp. 69-91. 10.1177/0961463X15596701

Scheuermann, Arne (2015). The active poster: On the visual rhetoric of the hand on advertising posters Postercollection, 27(2015), pp. 46-51.

Schmid, Jimmy (2015). PedVis: Pedestrian Flow Visualisations. In: Traffic and Granular Flow '15. Delft / Netherlands. 28.-30.10.2015.

Würsch, Markus (2015). Die Klappentrompete – Von Weidingers «Geheimtrompete» bis zum modernen Nachbau. Geschichtliche, didaktische und instrumententechnische Reflexionen In: Bacciagaluppi, Claudio; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 4 (pp. 281-289). Schliengen: Argus

Skamletz, Martin (2015). "... und gar nichts, wodurch sich der eigene schöpferische Geist des Komponisten beurkundete". Cherubini, Hummel, Konzerte, Opern, Quodlibets und Trompeten in Wien zu Beginn des 19. Jahrhunderts. Teil I: Reminiszenzen und ein Zitat. In: Bacciagaluppi, Claudio; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 4 (pp. 40-58). Schliengen: Argus

Läuchli, Matthias; Bäschlin, Nathalie; Palmbach, Cornelius; Ryser, Marcel; Fankhauser, Thomas; Hoess, Anita (2015). Vibrationen – kleine Erschütterungen millionenfach Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung, 29(2), pp. 223-236.

Bäschlin, Nathalie; Läuchli, Matthias; Palmbach, Cornelius; Hoess, Anita; Ryser, Marcel; Fankhauser, Thomas; Sautter, Katharina (2015). Der Teufel steckt im Detail – Zur Praxisanwendung der Forschungsergebnisse Transport fragiler Gemälde Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung, 29(2), pp. 211-222.

2014

Dick, Leopold (2014). Komponierte Sprechereignisse In: Rey, Anton; Toro Pérez, Germán (eds.) Disembodied Voice subTex (pp. 93-103). Berlin: Alexander Verlag

Baum Fischer, Jacqueline; Jakob, Ursula (2014). Jardin d'images - Bildergarten. [Performance or Exhibition]. Neues Museum Biel / Biel. 16.10.2014 - 18.1.2015.

Zumbühl, Stefan; Scherrer, Nadim; Müller, Wolfgang (2014). Derivatisation technique for infrared spectroscopy - characterisation of oxidative ageing products in modern oil paints In: Van den Berg, Klaas Jan; Burnstock, Aviva; de Keijzer, Mathijs; Krueger, Jay W.; Learner, Tom; de Tagle, Alberto; Heydenreich, Gunnar (eds.) Issues in Contemporary Oil Paint (pp. 213-225). Springer Verlag

Blumenroth, Diana; Zumbühl, Stefan; Scherrer, Nadim; Müller, Wolfgang (2014). Sensitivity of modern oil paints to solvents: effects on synthetic organic pigments In: Van den Berg, Klaas Jan; Burnstock, Aviva; de Keijzer, Mathijs; Krueger, Jay W.; Learner, Tom; de Tagle, Alberto; Heydenreich, Gunnar (eds.) Issues in Contemporary Oil Paint (pp. 351-361). Springer Verlag

Köpp, Kai (2014). Wagner historisch. Methoden und Ergebnisse eines interpretationsgeschichtlichen Forschungsansatzes Wagnerspectrum, 10(1), pp. 261-277. Würzburg Königshausen & Neumann

Baum Fischer, Jacqueline; Jakob, Ursula (2014). Spreading the Word. [Performance or Exhibition]. Terminal P / Balsberg-Kloten. 7.3. - 30.6.2014.

Dick, Leopold (2014). Eine Art "veredeltes Variété" - Das Erbe der Diseusen im Neuen Musiktheater Dissonance, 127, pp. 31-39.

Keller, Edith; Saborowski, Stefan; Reichert, Florian (2014). Gesten auf dem Prüfstand. Ein Werkstattbericht In: Schaffer, Anette; Keller, Edith; Moeckli, Laura; Reichert, Florian; Saborowski, Stefan (eds.) Sänger als Schauspieler. Zur Opernpraxis des 19. Jahrhunderts in Text, Musik und Bild. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 5 (pp. 74-86). Schliengen: Argus

Zumbühl, Stefan (2014). Parametrization of the Solvent Action on Modern Artists’ Paint Systems. Studies in Conservation, 59(1), pp. 24-37. DOI: 10.1179/2047058413Y.0000000099

Zumbühl, Stefan; Scherrer, Nadim; Eggenberger, Urs (2014). Derivatization Technique to Increase the Spectral Selectivity of Two-Dimensional (2D) Fourier Transform Infrared Focal Plane Array (FT-IR FPA) Imaging: Analysis of Binder Composition in Aged Oil and Tempera Paint. Applied Spectroscopy, 68(4), pp. 458-465. 10.1366/13-07280

Franken, Verena; Heydenreich, Gunnar; Jägers, Elisabeth; Müller, Wolfgang; Schulz, Stefan; Zumbühl, Stefan (2014). Set Back the Race: Treatment Strategies for Running Oil Paint In: van den Berg, Klaas Jan; Burnstock, Aviva; de Keijzer, Mathijs; Krueger, Jay W.; Learner, Tom; de Tagle, Alberto; Heydenreich, Gunnar (eds.) Issues in Contemporary Oil Paint (pp. 213-225). Cham-Heidelberg-New York-Dordrecht-London: Springer

Schaffer, Anette; Keller, Edith; Moeckli, Laura; Reichert, Florian; Saborowski, Stefan (2014). Sänger als Schauspieler. Zur Opernpraxis des 19. Jahrhunderts in Text, Bild und Musik Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 5. Schliengen: Argus

Gartmann, Thomas (2014). Braucht es das Urheberrecht noch? Interview mit Xavier Dayer In: Hände weg? - Freiheit, Kontrolle und Besitz in den Künsten und im Design. Jahrbuch Hochschule der Künste Bern (pp. 27-34). Bern: Hochschule der Künste Bern

Bärtsch, Manuel (2014). L'orage implacable pour lui dvient l'éternité / Die Geisterschiffe von Pierre-Louis Dietsch und Richard Wagner begegnen sich Wagnerspectrum, 10(1), pp. 317-330. Würzburg Königshausen & Neumann

Scheuermann, Arne (2014). Medienrhetorik, Wirkungsintentionlität, Affekttechniken. Zur Konzeption von 'Design als Rhetorik' als notwendige Ergänzung der Kunstgeschichte. In: Ueding, Gert; Kalivoda, Gregor (eds.) Wege moderner Rhetorikforschung. Klassische Fundamente und interdisziplinäre Entwicklung (pp. 807-820). Berlin/Boston: de Gruyter https://doi.org/10.1515/9783110309577

Schoon, Andi (2014). sujet imaginaire. Ein Figurenentwurf. 10. Matthes & Seitz Berlin

Schoon, Andi (2014). Geräusch als Spektakel: Zu den plurimedialen Kompositionen von Marios Joannou Elia. Neue Zeitschrift für Musik, 1, pp. 56-59.

Zumbühl, Stefan; Scherrer, Nadim (2014). Derivatisation Strategies for micro-FTIR and Chemical Imaging FTIR-FPA – Fluorination Reagents to Discriminate Spectral Interferences in Paint Samples. In: 11th Infrared and Raman Users Group Conference. Boston / USA. 5.-7.11.2014.

Ferreira, Ester S. B.; Gros, Danièle; Scherrer, Nadim; Zumbühl, Stefan (2014). Faded Shine... Use and Degradation of Metal Brass Powder in two 19th Century Paintings. In: CHEMCH - Third Int. Congress on Chemistry for Cultural Heritage. Wien / Austria. 1.-5.7.2014.

Savary, Jean-Nicolas; Watts, Lyndon; Torbianelli, Edoardo; Treupel-Franck, Marion (2014). The Stradivari of the Bassoon [Audio]. Heidelberg: Pan Classics

Perrin, Suzanne (2014). Les énoncés dispositionnalisants dans la prescription : le cas des méthodes de pianoforte entre 1800 et 1850 In: Mueller, Alain; Plazaola Giger, Itziar (eds.) Dispositions à agir, travail et formation (pp. 161-187). Toulouse: Octarès

Zumbühl, Stefan; Scherrer, Nadim; Engel, Nina L.; Müller, Wolfgang (2014). The Kinetics of Dissolution of Varnishes: The Influence of Vapour Pressure on the Rate of Solvent Action. In: ICOMCC 17th Triennial Conference Preprints. Melbourne / Australia. 15.-17.9.2014.

Köpp, Kai (2014). Museumsinstrumente ohne Repertoire? Gambenartige Diskantininstrumente ca. 1690-1760 aus organologischer und interpretationsgeschichtlicher Perspektive In: Darmstaedeter, Beatrix; Hoheisel, Ina (eds.) Unisonus. Musikinstrumente erforschen, bewahren, sammeln (pp. 75-98). Wien: Praesens

Läuchli, Matthias; Bäschlin, Nathalie; Hoess, Anita; Fankhauser, Thomas; Palmbach, Cornelius; Ryser, Marcel (2014). Packing systems for paintings: Damping capacity in relation to transport-induced shock and vibration In: ICOM-CC 17th Triennial Conference. Melbourne, Australia. 15.-17.9.2014.

2013

Segieth, Floria; Zumbühl, Stefan; Dobrusskin, Sebastian (2013). Möglichkeiten und Grenzen der Beurteilung gefälschter Kunst – ein Situationsbericht (nicht nur) aus der Schweiz Kriminalistik – Unabhängige Zeitschrift für die kriminalistische Wissenschaft und Praxis, 67(1), pp. 55-62. C.F. Müller GmbH

Dick, Leopold; Tesche, Tassilo (2013). How to do things...: Sprechaktexperimente im intermedialen Musiktheaterlabor In: LaborARTorium. Forschung im Denkraum zwischen Wissenschaft und Kunst. Eine Methodenreflexion, 06.-07.12.2013 (pp. 301-320). Transcript 10.14361/9783839429693-021

Zumbühl, Stefan; Ferreira, Ester S. B.; Scherrer, Nadim; Schaible, Volker (2013). The nonideal action of binary solvent mixtures on oil and alkyd paint: influence of selective solvation and cavitation energy In: Mecklenburg, Marion F.; Charola, A. Elena; Koestler, Robert J. (eds.) New Insights into the Cleaning of Paintings 3 (pp. 1-243). Valencia: Smithsonian institution scholarly press 10.5479/si.19492359.3.1

Blumenroth, Diana; Zumbühl, Stefan; Scherrer, Nadim; Müller, Wolfgang (2013). Sensitivity of modern oil paints to solvents - effects on synthetic organic pigments In: Symposium Issues in Contemporary Oil Paint (ICOP). Book of Abstracts (pp. 126-128). Amersfoort, Netherlands: Cultural Heritage Agency, Ministry of Education, Culture and Science

Blumenroth, Diana; Zumbühl, Stefan; Scherrer, Nadim; Mueller, Wolfgang (2013). Lösemittelsensitivität moderner Ölfarben - Empfindlichkeit synthetisch-organischer Pigmente in Künstlerfarben des 20. Jahrhunderts Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung, 27, pp. 127-135.

Glaus, Daniel (2013). Klangraum Berner Münster In: Renggli, Hanspeter (ed.) Jubilate. 100 Jahre Abendmusiken im Berner Münster 1913–2013. Geschichte – Repertoire – Perspektiven (pp. 28-50). Bern: Musikverlag Müller & Schade

Corr, Susan; Hutchings, Jeremy D.; van der Burg, Jaap; Aguilella Cueco, David; Noll Minor, Mechthild; Gall Ortlik, Agnès; Dobrusskin, Sebastian (2013). Kompetenzen für den Zugang zum Beruf des Konservator-Restaurators Brüssel: E.C.C.O. – European Confederation of Conservator-Restorers' Organisations

Corr, Susan; Hutchings, Jeremy D.; van der Burg, Jaap; Aguilella Cueco, David; Noll Minor, Mechthild; Gall Ortlik, Agnès; Dobrusskin, Sebastian (2013). Compétences requises pour l’accès à la profession de Conservateur-Restaurateur Brüssel: E.C.C.O. – European Confederation of Conservator-Restorers' Organisations

Corr, Susan; Hutchings, Jeremy D.; van der Burg, Jaap; Aguilella Cueco, David; Noll Minor, Mechthild; Gall Ortlik, Agnès; Dobrusskin, Sebastian (2013). Competencias necesarias para acceder a la profesión de Conservador-Restaurador Brüssel: E.C.C.O. – European Confederation of Conservator-Restorers' Organisations

Corr, Susan; Hutchings, Jeremy D.; van der Burg, Jaap; Aguilella Cueco, David; Noll Minor, Mechthild; Gall Ortlik, Agnès; Dobrusskin, Sebastian (2013). Competenze per l’accesso alla professione di Conservatore-Restauratore Brüssel: E.C.C.O. – European Confederation of Conservator-Restorers' Organisations

Schmid, Jimmy (2013). Signaletik - die zielführende Orientierung. In: Erschliessungsräume. im Detail: Vol. 2 (pp. 40-47). De Gruyter

Palmbach, Cornelius; Bäschlin, Nathalie; Läuchli, Matthias; Fankhauser, Thomas; Hoess, Anita (2013). Transportmonitoring bei Gemäldetransporten – Neue Datensammlung zur Charakterisierung der Schock- und Vibrationsimmissionen In: 23. Tagung des Österreichischen Restauratorenverbandes 2012. Konservieren, Restaurieren: Vol. 14 (pp. 30-41). Wien: Österreichischer Restauratorenverband

Tsiranidou, Elsa; Bernikola, Eirini; Tornari, Vivi; Fankhauser, Thomas; Läuchli, Matthias; Bäschlin, Nathalie; Palmbach, Cornelius (2013). Studying transportation effects on canvas paintings by full field digital holographic techniques In: LACONA IX - Lasers in the conservation of artworks. London. 7. - 10. Sept. 2011.

2012

Soulier, Jacques Balthazar; Zumbühl, Stefan; Echard, Jean-Philippe; Scherrer, Nadim; Wyss, Karin (2012). Resonanzen vergessener Oberflächen: Lautenfirnisse der Renaissance Teil 2 Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung, 26, pp. 462-471.

Scherrer, Nadim (2012). Raman analysis of 19th & 20th century synthetic organic colorants In: Infrared & Raman Users Group: Raman Spectroscopy Workshop. Philadelphia Museum of Art, USA. 27-28 September 2012.

Renken, Arno; Groupe de la Riponne; Rebetez, Augustin (2012). Gilles Deleuze, peut-être Paris: Van Dieren

Renken, Arno (2012). Plus de ‘Gong’. Lectures versées et inversées d’un poème de Rilke et de ses traductions (Jaccottet, Masson) Figurationen. gender – literatur – kultur. Numéro: Kippfiguren / Figures réversibles(2), pp. 97-108.

Renken, Arno (2012). Faut-il ‘commencer’ ? Deleuze et Lenz, indirects et imperceptibles In: Groupe de la Riponne (ed.) Gilles Deleuze, peut-être (pp. 53-65). Paris: Van Dieren

Renken, Arno (2012). Babel heureuse. Pour lire la traduction Paris: Van Dieren

2011

Bäschlin, Nathalie; Läuchli, Matthias; Fankhauser, Thomas; Palmbach, Cornelius; Hoess, Anita (November 2011). Backing boards and glazing on paintings: Their damping capacity in relation to shock impact and vibration In: ICOM-CC 16th Triennial Conference. Lisbon, Portugal. 19. - 23.9.2011.

Scherrer, Nadim (6 September 2011). Laser dependent shifting of Raman bands with phthalocyanine pigments In: 6th international Congress on the Application of Raman Spectroscopy in Art and Archaeology. Parma, Italy. 5.-8. September 2011.

Zumbühl, Stefan; Scherrer, Nadim; Ferreira, Ester S. B.; Hons, Sandra; Müller, Martina; Kuehnen, Renate; Navi, Parviz (2011). Accelerated ageing of drying oil paint - an FTIR study on the chemical alteration: problems of accelerated ageing under variable conditions of light, temperature and relative humidity Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung, 25, pp. 339-351.

Köpp, Kai (2011). Musikalisches Geschichtsbewusstsein um 1900. Ansätze zu einer historischen Interpretationsforschung In: von Loesch, Heinz; Weinzierl, Stefan (eds.) Gemessene Interpretation Computergestützte Aufführungsanalyse im Kreuzverhör der Disziplinen. Klang und Begriff: Vol. 4 (pp. 65-82). Mainz: Schott

Jutzeler, Denis Gregorio, Francesco; Jutzeler, Denis; Renken, Arno; Shubs, Elise (eds.) (2011). On nous tue en silence Paris: Van Dieren

Corr, Susan; Hutchings, Jeremy D.; van der Burg, Jaap; Aguilella Cueco, David; Noll Minor, Mechthild; Gall Ortlik, Agnès; Dobrusskin, Sebastian (2011). Competences for Access to the Conservation-Restoration Profession Brüssel: E.C.C.O. – European Confederation of Conservator-Restorers' Organisations

Tsiranidou, Elsa; Bernikola, Eirini; Tornari, Vivi; Fankhauser, Thomas; Läuchli, Matthias; Palmbach, Cornelius; Bäschlin, Nathalie (2011). Holographic monitoring of transportation effects on canvas paintings SPIE Newsroom SPIE 10.1117/2.1201106.003767

2010

Zumbühl, Stefan; Scherrer, Nadim (2010). Die Auswirkungen der morphologischen Strukturveränderungen auf die Materialeigenschaften von Dispersionsfarben Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung, 24, pp. 76-87.

Köpp, Kai (2010). Historische Streichbögen als Interfaces In: Harenberg, Michael; Weissberg, Daniel (eds.) Klang (ohne) Körper. Spuren und Potenziale des Körpers in der elektronischen Musik (pp. 147-172). Bielefeld: transcript

Weissberg, Daniel (2010). Klangerzeugung als Drama und Resonanzphänomen In: Harenberg, Michael; Weissberg, Daniel (eds.) Klang (ohne) Körper. Spuren und Potenziale des Körpers in der elektronischen Musik (pp. 173-182). Bielefeld: transcript

Weissberg, Daniel (2010). Gestorben! Aufzeichnungsmedien als Friedhöfe. Warum Aufnahmen sterben müssen In: Harenberg, Michael; Weissberg, Daniel (eds.) Klang (ohne) Körper. Spuren und Potenziale des Körpers in der elektronischen Musik (pp. 201-216). Bielefeld: transcript

Harenberg, Michael; Weissberg, Daniel (2010). Klang (ohne) Körper. Spuren und Potenziale des Körpers in der elektronischen Musik Bielefeld: transcript

Weissberg, Daniel; Harenberg, Michael (2010). Einleitung In: Harenberg, Michael; Weissberg, Daniel (eds.) Klang (ohne) Körper. Spuren und Potenziale des Körpers in der elektronischen Musik (pp. 7-18). Bielefeld: transcript

Harenberg, Michael (2010). Mediale Körper – Körper des Medialen In: Harenberg, Michael; Weissberg, Daniel (eds.) Klang (ohne) Körper. Spuren und Potenziale des Körpers in der elektronischen Musik (pp. 19-44). Bielefeld: transcript

Brockhaus, Immanuel; Weber, Bernhard (2010). Inside The Cut. Digitale Schnitttechniken und Populäre Musik. Entwicklung – Wahrnehmung – Ästhetik Bielefeld: transcript

Brockhaus, Immanuel; Harenberg, Michael; Sägesser, Marcel (2010). Schnittmuster in der Populären Musik In: Brockhaus, Immanuel; Weber, Bernhard (eds.) Inside The Cut. Digitale Schnitttechniken und Populäre Musik. Entwicklung – Wahrnehmung – Ästhetik (pp. 31-80). Bielefeld: transcript

Aloe, Wanja Carlo; Roberts, Claire (2010). Wie kirnbergerisch muss ungleichstufige Stimmung sein? Tonartwahl und Satzcharaktere in Franz Schuberts Liedern als Indikatoren für verwendete Temperaturen Dissonance(111), pp. 30-35. Dissonance

Renken, Arno (2010). Traduction et étrangeté In: Prix Raymond Aron pour les traductions franco-allemandes en sciences humaines et sociales (pp. 45-52). Stuttgart: DVA-Stiftung

Renken, Arno; Vejdovsky, Boris (2010). Translation and Strangeness or the Strangeness of Translation Genre. Forms of Discourse and Culture, XLIII(3 & 4), pp. 459-465. University of Oklahoma https://doi.org/10.1215/00166928-43-3-4-459

Waldenfels, Bernhard (2010). Topographie de l’étranger. Essais pour une phénoménologie de l'étranger Paris: Van Dieren

Van Eck, Cathy (2010). A good servant dismissed for becoming a bad master. Zur Geschichte der gleichstufigen Temperatur Dissonance(110), pp. 34-43. Dissonance

Roy, Eugène; von Steiger, Adrian; Torbianelli, Edoardo (2010). 4 Airs de Bravoure pour trompette à clefs (1824) [Sheet Music]

Bacciagaluppi, Claudio; Caffari, Marie; Kappeler, Annette (2010). Opéras suisses en voyage - de Bätely à Betly Cahiers du CTL: Vol. 53. Lausanne: Centre de Traduction Littéraire de Lausanne

2009

Zumbühl, Stefan; Scherrer, Nadim; Eggenberger, Urs; Berger, Alfons; Gross, Markus; Ferreira, Ester S. B. (14 May 2009). Early viridian pigment composition found in paintings by Van Gogh and contemporary artists: chemical and morphological characterisation of a vitreous (hydrated) chromium oxide borate pigment In: Eu-ARTECH Symposium on Van Gogh and Contemporaries. Amsterdam, Netherlands. 14-15 May 2009.

Zumbühl, Stefan; Scherrer, Nadim; Berger, Alfons; Eggenberger, Urs (2009). Early Viridian pigment composition characterization of a (hydrated) chromium oxide borate pigment Studies in Conservation, 54, pp. 149-159. DOI: 10.1179/sic.2009.54.3.149

Scherrer, Nadim; Zumbühl, Stefan; Delavy, Françoise; Fritsch, Annette; Kuehnen, Renate (2009). Synthetic organic pigments of the 20th and 21st century relevant to artist's paints: Raman spectra reference collection Spectrochimica Acta Part a-Molecular and Biomolecular Spectroscopy, 73(3), pp. 505-524. 10.1016/J.Saa.2008.11.029

Scherrer, Nadim; Ferreira, Ester S. B. (2009). Cobalt blue spectral - cobalt blue deep - Pigment Blue 74 in artist's paints: one more argument against authenticity? In: Madariaga, Juan Manuel (ed.) 5th International Congress on the application of Raman spectroscopy in Art and Archaeology Book o (pp. 20-21). Bilbao, Spain: Servicio Editorial de la Universidad del Pais Vasco

Ferreira, Ester S. B.; Boon, Jaap J.; van der Horst, Jerre; Scherrer, Nadim; Marone, Federica; Stampanoni, Marco (2009). 3D Synchrotron x-ray microtomography of paint samples Proceedings of SPIE, 7391, 73910L. 10.1117/12.827511

Hart Nibbrig, Christiaan L. (2009). Voix fantômes. La littérature à portée d’oreille Paris: Van Dieren

Renken, Arno (2009). Oui – et non. Traduction, herméneutique et écriture du doute In: Cercel, Larisa (ed.) Übersetzung und Hermeneutik. Traduction et herméneutique (pp. 117-134). Bucarest: Zetabooks

Renken, Arno (2009). Comment tomber dans un livre? . Le ‘Tunnel’ de Dürrenmatt en bilingue et en biface Figurationen. gender – literatur – kultur, numéro spécial mehrsprachiges Denken – penser en langues – thinking in language(1&2), pp. 149-157.

Lichtblau, Dirk; Dobrusskin, Sebastian; Blüher, Agnes (2009). Das SurveNIR-System zur Bewertung des Zustands und des Alterungsverhaltens von Papier Bern: Eigenverlag

Börner, Dirk (2009). Carl Czerny – oder: Was würde passieren, wenn wir ihn wirklich ernst nähmen? In: Bacciagaluppi, Claudio; Brotbeck, Roman; Gerhard, Anselm (eds.) Zwischen schöpferischer Individualität und künstlerischer Selbstverleugnung Zur musikalischen Aufführungspraxis im 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 2 (pp. 26-36). Schliengen: Argus

Bärtsch, Manuel (2009). Chopins Schlafrock. Von der Selbstauflösung der Romantik nach 1850 In: Bacciagaluppi, Claudio; Brotbeck, Roman; Gerhard, Anselm (eds.) Zwischen schöpferischer Individualität und künstlerischer Selbstverleugnung Zur musikalischen Aufführungspraxis im 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 2 (pp. 109-131). Schliengen: Argus

Herbut, Tomasz (2009). Chopins Pedal. Bemerkungen eines heutigen Interpreten In: Bacciagaluppi, Claudio; Brotbeck, Roman; Gerhard, Anselm (eds.) Zwischen schöpferischer Individualität und künstlerischer Selbstverleugnung Zur musikalischen Aufführungspraxis im 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 2 (pp. 132-140). Schliengen: Argus

2008

Kilchhofer, Matthias; Scherrer, Nadim (2008). Konservierung von Malereien auf Lehmputzen Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung, 22, pp. 343-354.

Renken, Arno (2008). ‘Vous parlez pour les autres et ils pensent pour vous ?’ La traduction et l’étrangeté de la philosophie Variations. Literaturzeitschrift der Universität Zürich, 16 Peter Lang

2006

Zumbühl, Stefan; Attanasio, Francesca; Scherrer, Nadim; Müller, Wolfgang; Fenners, Nicolai; Caseri, Walter (2006). Solvent action on dispersion paint systems and the influence on the morphology-changes and destruction of the latex microstructure In: Learner, Tom; Smithen, Patricia; Krueger, Jay W.; Schilling, Michael R. (eds.) Modern Paints Uncovered. Proceedings (pp. 257-268). Tate Modern, London: The Getty Conservation Institute

Groupe de la Riponne; Renken, Arno (2006). Europes intempestives Paris: Van Dieren

Eidenbenz, Michael; Glaus, Daniel; Kraut, Peter (2006). Frischer Wind – Fresh Wind. Die Forschungsorgeln der Hochschule der Künste Bern – The Research Organs of Bern University of the Arts Saarbrücken: Pfau

2005

Berger, Alfons; Scherrer, Nadim; Bussy, Francois (2005). Equilibration and disequilibration between monazite and garnet: indication from phase-composition and quantitative texture analysis Journal of Metamorphic Geology, 23(9), pp. 865-880. Wiley 10.1111/j.1525-1314.2005.00614.x

Waldenfels, Bernhard Gregorio, Francesco; Moinat, Frédéric; Renken, Arno; Vanni, Michel (eds.) (2005). Bernhard Waldenfels. Une philosophie de la réponse. choix de textes 137. Lausanne: Revue de théologie et de philosophie

2004

Baumberger, Christa; Kolberg, Sonja; Renken, Arno (2004). Polyphonies littéraires en Suisse Berne: Peter Lang

Renken, Arno (2004). Distanz des Lesens. Zur hermeneutischen Funktion der Autor- und Übersetzerstimmen am Beispiel von Ludwig Hohls ‘Distanz des Sehens’ und dessen Übersetzung von Walter Weideli ‘Distance du regard’ In: Baumberger, Christa; Kolberg, Sonja; Renken, Arno (eds.) Literarische Polyphonien in der Schweiz. Variations: Vol. 6 (pp. 145-163). Bern: Peter Lang

2003

Krase, Andreas; Dobrusskin, Sebastian; Koch, Mogens S.; Oggenfuss, Daniel; Pollmeier, Klaus; Spalinger Zumbühl, Barbara (February 2003). Timeline of Photography TU-Dresden

Dobrusskin, Sebastian; Hesse, Wolfgang; Jürgens, Martin; Pollmeier, Martin; Schmidt, Marjen (2003). Fundamentals of Photograph Archiving [Textbook] . Sonderheft des Rundbrief Fotografie – Sammeln, Bewahren, Erschliessen, Vermitteln: Vol. 1. Esslingen: Museumsverband Baden-Württemberg, c/o Stadtmuseum Esslingen

Zumbühl, Stefan; Scherrer, Nadim (2003). Aktive Passivierung der Degradation cellulotischer Strukturgefüge Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung, 17, pp. 387-396.

2002

Renken, Arno Weber Henking, Irene (ed.) (2002). La représentation de l'étranger. Une réflexion herméneutique sur la notion de traduction Théorie: Vol. 42. Lausanne: Centre de traduction littéraire

2001

Dobrusskin, Sebastian; Hesse, Wolfgang; Jürgens, Martin; Pollmeier, Klaus; Schmidt, Marjen (2001). Faustregeln für die Fotoarchivierung: ein Leitfaden [Textbook] . Sonderheft des Rundbrief Fotografie – Sammeln, Bewahren, Erschliessen, Vermitteln: Vol. 1. Esslingen: Museumsverband Baden-Württemberg, c/o Stadtmuseum Esslingen

1998

Pollmeier, Klaus; Dobrusskin, Sebastian; Koch, Mogens S.; Oggenfuss, Daniel; Spalinger Zumbühl, Barbara (1998). Glossar zu den Lehrtafeln von Hermann Krones Historischem Lehrmuseum für Photographie In: Hermann Krone. Historische Lehrmuseum für Photographie – Eperiment. Kunst. Massenmedium. (pp. 321-359). Dresden: Verlag der Kunst

Dobrusskin, Sebastian (1998). Fotografische Farbstoffrasterverfahren: Prinzip, Technologie und Identifizierung In: Farbfehler – gegen das Verschwinden der Farbfotografien. Sonderheft des Rundbrief Fotografie – Sammeln, Bewahren, Erschliessen, Vermitteln: Vol. 1 (pp. 53-87). Esslingen: Museumsverband Baden-Württemberg, c/o Stadtmuseum Esslingen

1997

Hesse, Wolfgang; Schmidt, Marjen; Dobrusskin, Sebastian; Pollmeier, Klaus (1997). Faustregeln für die Fotoarchivierung: ein Leitfaden [Textbook] . Sonderheft des Rundbrief Fotografie – Sammeln, Bewahren, Erschliessen, Vermitteln: Vol. 1. Esslingen: Museumsverband Baden-Württemberg, c/o Stadtmuseum Esslingen

1991

Dobrusskin, Sebastian; Singer, Hannah; Banik, Gerhard (1991). Humidification with Moisture Permeable Materials In: 7th International Congress of Restorers of Graphic Art (pp. 143-148). Uppsala: IADA

Singer, Hannah; Dobrusskin, Sebastian; Banik, Gerhard (1991). Behandlung wasserempfindlicher Objekte mit GORE-TEX – Anwendungen, Möglichkeiten und Grenzen Restauro – Zeitschrift für Kunsttechniken, Restaurierung und Museumsfragen, 2(97), pp. 102-111. Georg D. W. Callwey, München

1990

Flamm, Verena; Hofmann, Christa; Dobrusskin, Sebastian; Banik, Gerhard (1990). Conservation of Tracing Papers In: 9th Triennial Meeting, Dresden, German Democratic Republic, 26-31 August 1990 2 (pp. 463-467). ICOM Committee for Conservation, Los Angeles

Hendriks, Klaus B.; Dobrusskin, Sebastian (1990). The conservation of painted photographs In: 9th Triennial Meeting, Dresden, German Democratic Republic, 26-31 August 1990 1 (pp. 249-254). ICOM Committee for Conservation, Los Angeles

1988

Dobrusskin, Sebastian (1988). Abnahme von Kugelschreiberfarbstoff – ein Fallbericht Restauro – Zeitschrift für Kunsttechniken, Restaurierung und Museumsfragen, 4(94), pp. 292-296. Georg D. W. Callwey, München

This list was generated on Sun Jun 13 03:38:00 2021 CEST.
Provide Feedback