Bern University of the Arts > Institute of Design Research

Up a level
Export as [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0
Group by: Date | Name | Item Type | Refereed | No Grouping
Jump to: 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2004 | 2001
Number of items at this level: 220.

2021

Frischknecht, Max (26 March 2021). An Artistic Research Into The Use of Personal Data for Political Communication In: Deep City: Climate Crisis, Democracy, and the Digital. EPFL Lausanne. 24.03 – 26.03.2021.

Kaufmann, Beatrice (2 March 2021). Die Bilder der Pandemie In: Learning from Corona – Blog.

Kaufmann, Beatrice (2 March 2021). The Pictures of the Pandemic In: Learning from Corona – Blog.

Felsing, Ulrike; Frischknecht, Max (2021). Critical Map Visualizations (In Press). In: Shifts in Mapping Maps as a tool of knowledge. Bielefeld: Transcript

Lzicar, Robert; Scheuermann, Arne (2021). Introduction: New Perspectives on Swiss Graphic Design Design Issues, 37(1), pp. 4-9. MIT Press

Lzicar, Robert (2021). Swiss Graphic Design: A British Invention? Design Issues, 37(1), pp. 51-63. MIT Press

2020

Stetter, Bitten Anja (2020). Design für das Lebensende, Podcast «Das Observatorium», Bitten Stetter im Gespräch mit von Prof. Dr. Jacqueline Otten [Audio].

Odermatt, Jean (12 December 2020). Blogbeitrag «Maske auf!»

Sieghart, Sabina (2020). The Influence of Macrotypography on the Comprehensibility of Texts in Easy-to-Read Language Visible Language, 54(3), pp. 48-95.

Küffer, Simon Renato (26 November 2020). Towards the Social Relevance of Design Research In: Masterstudio Design. FHNW Basel.

Stetter, Bitten Anja (26 November 2020). Things of Dying In: Nationaler Palliative Care Kongress. 26.11.2020.

Pfister, Eugen (22 November 2020). The Austrian games industry and the free market economy 1991-2006. A political history of ideas (Keynote Speech) In: FROG Konferenz. Wien. 22.11.2020.

Kaufmann, Beatrice (12 November 2020). Blogbeitrag «Design for Distancing»

Kaufmann, Beatrice (12 November 2020). “Design for Distancing” In: Learning from Corona – Blog.

Schmid, Jimmy (4 November 2020). Blogbeitrag "Datenjournalismus – Made in Switzerland"

Küffer, Simon (November 2020). Hat die Linke ein Kunstprogramm? Das Denknetz (Zeitung)(8), pp. 37-39. Denknetz

Odermatt, Jean (21 October 2020). Blogbeitrag "Dicke Luft (Teil 3) – Innenluftqualität, SARS-CoV-2 und Heilungsprozesse in Spitälern"

Pfister, Eugen (21 October 2020). Der Kalte Krieg im digitalen Spiel In: Forschungskolloqium zur Geschichte nach 1800. Historisches Institut der Universität Bern. 21.10.2020.

Odermatt, Jean (16 October 2020). Blobeitrag "Dicke Luft (Teil 2) – Innenraumklima und SARS-CoV-2"

Kilchör, Fabienne (2020). Archäologie visualisieren. Entwicklung einer standardisierten Zeichenschrift zur Analyse und Vermittlung archäologischer Funde und Befunde Schriften zur vorderasiatischen Archäologie: Vol. 15. Harrassowitz Verlag

Odermatt, Jean (6 October 2020). Blogbeitrag "Dicke Luft (Teil 1) – Luftverschmutzung und SARS-CoV-2"

Stetter, Bitten Anja (2020). Werkschau im Waid, Ausstellung Palliative Care & Design [Performance or Exhibition]. Stadtspital Waid, Zürich. 26.10.2020-21.11.2020.

Scheuermann, Arne (15 September 2020). Blogbeitrag «Das Coronavirus ist noch da.»

Berthod, Jonas (September 2020). Read More Weltformat Magazin: Not (Yet) Cancelled, pp. 25-29.

Stetter, Bitten Anja (September 2020). Things of Dying In: 13. DGP Kongress, Deutsche Gesellschaft für Palliativmedizin «Kontroversen am Lebensende». 09.-12.09.2020.

Görgen, Arno (31 August 2020). Blogbeitrag "…und es hat Zoom gemacht! Wie die Corona-Pandemie neue Formen der Fernsehunterhaltung erzwingt."

Pfister, Eugen (28 August 2020). Erinnern mit Games In: Gamescom Conference 2020. 28.08.2020.

Afzali, Minou; Scheuermann, Arne (27 August 2020). The Design of Health Care Environments: Examples of Evidence-Based Design In: SSPH+ Lugano Summer School. Swiss School of Public Health

Stetter, Bitten Anja (26 August 2020). Things of Dying In: Swiss Summer Academy in Palliative Care Research. 26.08.2020.

Pfister, Eugen (29 July 2020). Blogbeitrag "Corona Erinnern"

Sieghart, Sabina (2020). Angemessene Kommunikation mit Leichter Sprache In: Bildgestalten. Topographien medialer Visualität (pp. 132-159). Marburg: Büchner-Verlag

Odermatt, Jean (7 July 2020). Blogbeitrag «Wie klingt Heilung» – zu den Klangprojekten von Yoko K. Sen

Kaufmann, Beatrice; Simon, Marika Anja; Helfer, Tannys (July 2020). “It somehow worked in the end”: Managing demanding communication situations between nurses and migrant families in the paediatric hospital setting through the use of communication aids Proceedings of the 6th International Conference on Design4Health, 2, pp. 47-56. Lab4Living

Pfister, Eugen (30 June 2020). Which Button do I have to Press if I Want To Play Europe? Imaginationen der europäischen Integration im digitalen Spiel In: Digitales Forschungskolloquium an der Universität Regensburg. 30.06.2020.

Afzali, Minou (29 June 2020). Superheroes in the Hospital?

Kaufmann, Beatrice (29 June 2020). Blogbeitrag "Popcorn im Waschbecken oder Piktogramme lesbar gestalten"

Kaufmann, Beatrice (29 June 2020). Popcorn in the Washbasin or Making Pictograms Legible In: Learning from Corona – Blog.

Afzali, Minou (29 June 2020). Superheld*innen im Spital?

Pfister, Eugen (June 2020). Narrative und Mythen in Computerspielen In: Ringvorlesung: Germanistik digital. Universität Wien.

Berthod, Jonas (June 2020). Time and the Essence Swiss Design Awards blog

Görgen, Arno; Simond, Stefan H. (2020). Krankheit in Digitalen Spielen Bielefeld: transcript

Schmid, Jimmy (25 May 2020). Blogbeitrag "Von der Pandemie zur Parodie"

Odermatt, Jean; Blum, Alexa (19 May 2020). Blogbeitrag "Architektur statt Antibiotika"

Schmid, Jimmy (15 May 2020). Blogbeitrag "Datengetriebener Journalismus"

Kaufmann, Beatrice (13 May 2020). Blogbeitrag "Wie sag ich’s meinem Kind?"

Pfister, Eugen (12 May 2020). Blogbeitrag "Nobody expects the Spanish flu! – Die von der Populärkultur vergessene Epidemie"

Küffer, Simon Renato (11 May 2020). Das einzige, was interessiert, ist die grösstmögliche Profitrate Bieler Tagblatt

Küffer, Simon Renato (5 May 2020). Rap as Activism – from a musician & fan perspective In: The Empire Writes Back (English Seminar). Universität Zürich.

Scheuermann, Arne (4 May 2020). Blogbeitrag "Wie Design die Arbeit in Krisensituationen verbessern kann"

Schmid, Jimmy (4 May 2020). Blogbeitrag "Out of the Box"

Kaufmann, Beatrice; Helfer, Tannys; Simon, Marika Anja; Pedemonte, Daniela; Colvin, Sarah Joanne (2020). Communication challenges between nurses and migrant paediatric patients Journal of Research in Nursing, 25(3), pp. 256-274. Sage Publications 10.1177/1744987120909414

Schmid, Jimmy (3 May 2020). Blogbeitrag "Der Tradition folgend"

Berthod, Jonas (May 2020). Careers and the cultural field Swiss Design Awards blog

Kaufmann, Beatrice (29 April 2020). Blogbeitrag "#CombatCovid – die Rolle von Autorenplakaten in Krisenzeiten"

Scheuermann, Arne (15 April 2020). Blogbeitrag «Neues Coronavirus. So schützen wir uns.»

Pfister, Eugen (15 April 2020). Blogbeitrag "Aus Horror-Spielen lernen"

Blum, Alexa (15 April 2020). Blogbeitrag "Farbe auf der Intensivstation"

Klingemann, Harald (2020). Behandlungsysteme im Wandel – « Ein Blick hinter die Kulissen» (Editorial) SUCHT, 66(2), pp. 69-70. hogrefe

Küffer, Simon Renato (20 February 2020). Preisverleihung in der Echokammer Wochenzeitung WOZ WOZ Die Wochenzeitung

Klingemann, Harald (2020). Behandlungssysteme im Wandel – Internationale Bezugspunkte (Editorial) SUCHT, 66(1), pp. 9-11. hogrefe 10.1024/0939-5911/a000644

Görgen, Arno (13 January 2020). Playing Sickness. Das Problem der Darstellung von Krankheit im Digitalen Spiel In: Forum Medizin & Ethik. Universitätsklinikum Aachen. 13.01.2020.

Pfister, Eugen; Winnerling, Tobias (2020). Digitale Spiele Docupedia-Zeitgeschichte http://dx.doi.org/10.14765/zzf.dok-1718

Simond, Stefan H. (2020). Mental Health als Authentifikationsfiktion im Digitalen Spiel In: Spielzeichen III. Kulturen im Computerspiel / Kulturen des Computerspiels. Game Studies (pp. 406-434). Glückstadt: Verlag Werner Hülsbusch

Sieghart, Sabina; Bock, Bettina M. (2020). Wie Unternehmen und Behörden barrierefrei kommunizieren könnten. Eine Anleitung für Design und Marketing: In neun Schritten zu barrierefreiem Kommunikationsdesign. unbekannt

Küffer, Simon (2020). Das massenmediale Bild als konstitutives Moment des Geldes In: Ötsch, Walter Otto; Graupe, Silja (eds.) Imagination und Bildlichkeit der Wirtschaft (pp. 297-316). Springer VS

Pfister, Eugen (2020). ‘MmmRRRrr UrrRrRRrr!!’: Translating political anxieties into zombie language in digital games In: Italiano, Federico (ed.) The Dark Side of Translation (pp. 161-175). London: Routledge

Pfister, Eugen; Zimmermann, Felix (2020). Erinnerungskultur In: Falk, Felix; Zimmermann, Olaf (eds.) Handbuch Gameskultur: über die Kulturwelten von Games (pp. 110-115). Berlin: Deutscher Kulturrat

Pfister, Eugen (2020). Why History in Digital Games matters. Historical Authenticity as a Language for Ideological Myths In: Lorber, Martin; Zimmermann, Felix (eds.) History in Games. Contingencies of an Authentic Past (pp. 47-72). Bielefeld: Transcript 10.14361/9783839454206-004

Görgen, Arno (2020). Geschichtsdenken im Digitalen Spiel In: Geschichtsdenken heute? Inszenierte Geschichte – historische Differenz – kritisches Bewusstsein. Universität Bremen. 06.-08.02.2020.

Caduff, Corina (2020). Autobiografische Sterbeliteratur In: Steger, Florian (ed.) Jahrbuch Literatur und Medizin (JLM) 12 (pp. 167-176). Heidelberg: Winter

Schmid, Jimmy (2020). HCCD-Blog «Learning from Corona» In: Raumwelten 2020 – Panel Hochschulen und Wirtschaft: Scenography & Experience Design: Quo vadis?. D-Ludwigsburg/Stuttgart. 19. 11. 2020.

Inderst, Rudolf; Görgen, Arno (2020). Wissenschaft und Technologie in digitalen Spielen Marburg: Büchner Verlag

Klingemann, Harald; Flückiger, Michael; Bongard, Thierry; Büchi, Marlen Eva; Carrara, Marco (2020). Design and Content Quality of Alcohol-Related German, French and Italian Self-Tracking Applications Substance Use & Misuse, 55(5), pp. 851-859. Taylor & Francis 10.1080/10826084.2019.1708117

Sulzer, Stefan (2020). Swiss Centre for Design and Health In: Gartmann, Thomas; Pauli, Christian (eds.) Arts in Context – Kunst, Forschung, Gesellschaft (pp. 146-157). Bielefeld: Transcript-Verlag 10.14361/9783839453223-018

Lzicar, Robert; Koban, Miriam (2020). »Ich habe mich nie wirklich für diese beiden Labels interessiert« Forschende Unternehmer*innen und unternehmerische Forscher*innen im Design In: Gartmann, Thomas; Pauli, Christian (eds.) Arts in Context – Kunst, Forschung, Gesellschaft (pp. 164-171). Bielefeld: Transcript-Verlag 10.14361/9783839453223-020

Schmid, Jimmy; Streuli, Beat (2020). Rapport du jury «Signalétique Campus Energypolis à Sion» Service des Bâtiments, Monuments et Archéologie (Canton du Valais)

Afzali, Minou; Schmid, Jimmy; Odermatt, Jean (2020). Bericht «Optimierung Innenraumgestaltung» Basel: Universitäre Altermedizin Felix Platter

Schmid, Jimmy (2020). Abschlussbericht Studienauftrag «Signaletik für die Friedhöfe der Stadt Zürich» Grün Stadt Zürich

Caduff, Corina (2020). Bilder einer Pandemie / Images of a Pandemic In: Sulzer, Jan (ed.) Abgeriegelt. Schweizer Grenzen im Corona-Lockdown 2020 (pp. 35-42). Salenstein: Benteli

Schmid, Jimmy (2020). Blogreihe zum Thema Infografiken HCCD-Blog «Learning from Corona»

Stetter, Bitten Anja (2020). Hospiz & Design -– eine Pop-up-Ausstellung in Aarau Palliative.ch(1), pp. 31-34.

Stetter, Bitten Anja (2020). «Zukunft. Bitte Berühren! Über Spekulatives Design im Zeitalter des Post-Materialsimus» Swissfuture, Magazin für Zukunftsmonitoring(3), pp. 29-33.

Pfister, Eugen; Görgen, Arno (2020). Politische Transferprozesse in Digitalen Spielen. Eine Begriffsgeschichte In: Görgen, Arno; Simond, Stefan Heinrich (eds.) Krankheit in Digitalen Spielen. Interdisziplinäre Betrachtungen. Medical Humanities: Vol. 6 (pp. 51-74). Bielefeld: transcript Verlag 10.14361/9783839453285-004

Stetter, Bitten Anja (2020). Sterbe-Dinge, „Objekte können uns die Angst vor dem Sterben nehmen.“ Designerin und Forscherin Bitten Stetter im Gespräch über Tod und Design und die „Aura des Lebensendes“ Zett-Magazin(3), pp. 24-27. Zürcher Hochschule der Künste

Görgen, Arno (2020). Zwischen Pathologisierung und Enhancement. Formen der Medikalisierung digitaler Spiele In: Simond, Stefan Heinrich; Görgen, Arno (eds.) Krankheit in Digitalen Spielen. Interdisziplinäre Betrachtungen. Medical Humanities (pp. 17-49). Bielefeld: transcript Verlag 10.14361/9783839453285-003

Inderst, Rudolf (2020). Die Darstellung von Wissenschaft und Technologie in Digitalen Spielen. Ein Editorial In: Görgen, Arno (ed.) Wissenschaft und Technologie in Digitalen Spielen (pp. 9-24). Marburg: Büchner Verlag

Klingemann, Harald (2020). Successes and failures in treatment of substance abuse: Treatment system perspectives and lessons from the European continent Nordic Studies on Alcohol and Drugs, 37(4), pp. 323-337. Sage 10.1177/1455072520941977

2019

Küffer, Simon Renato (7 December 2019). Visuelle Rhetorik als Bildanalyse, Interpretation & Ideologiekritik In: Imagining the New Economy – Bildlichkeit in der Ökonomie am Beispiel der Schul- und Lehrbücher,. Cusanus Hochschule / Eutopia Bonn.

Caduff, Corina (2019). Warum soll es nicht genauso viele Erzählungen übers Sterben geben wie übers Verlieben? palliative H, 4, pp. 35-38.

Pfister, Eugen (2019). Kingdom Come: Deliverance. A Bohemian Forest Simulator Gamevironments, 11, pp. 142-148.

Görgen, Arno; Pfister, Eugen; Berger, Guido; Bopp, Julia A.; Galliker, Helen (8 November 2019). Was haben Games mit Politik zu tun? In: Was haben Games mit Politik zu tun?. Polit-Forum Bern, Marktgasse 26. 08.11.2019.

Küffer, Simon Renato (3 September 2019). Die Nationalbank hat heute die Hunderter Note vorgestellt (Radio-Interview SRF 2)

Berthod, Jonas (September 2019). Framed Reality Poster Tribune(11), p. 12.

Berthod, Jonas; Koban, Miriam (September 2019). Symposium Poster Tribune(11), p. 2.

Schmid, Jimmy; (2019). Wegleitsysteme Fussverkehr. Empfehlungen. [Textbook] . Bundesamt für Strasssen ASTRA

Schmid, Jimmy (2019). Auf schnellstem Weg zum Ziel. VSAO Journal, 4, pp. 35-37. VSAO

Berthod, Jonas (June 2019). Geometries of Collaboration Bundesamt für Kultur BAK

Berthod, Jonas (June 2019). Mapping Design Territories Bundesamt für Kultur BAK

Pfister, Eugen (2019). Press X to Unify Europe: Digitale Spiele und ihr Potenzial für eine kollektive europäische Identität. ÖGfE Policy Paper

Görgen, Arno Simond, Stefan Heinrich (ed.) (2019). Pixeldiskurs-Podcast #140 – A Plague Tale: Innocence (mit Dr. Arno Görgen) [Audio]. Simond, Stefan Heinrich (ed.)

Caduff, Corina (19 January 2019). Der Tod bricht überall durch Tages-Anzeiger, p. 47.

Zeller, Sara (13 January 2019). Between Educational Program and Diplomatic Entertainment: The Exhibition “The Swiss Poster” Travelling the Global South During the 1950s and 1960s". (Unpublished). In: Journées d’étude, "Relectures d’une exposition au Musée dynamique de Dakar : La Suisse présente la Suisse".

Kaufmann, Ueli (13 January 2019). "The Haas Typefoundry in Africa: Economic Pressure, New Markets, and the Prestige of Development Aid". (Unpublished). In: Journées d’étude, "Relectures d’une exposition au Musée dynamique de Dakar : La Suisse présente la Suisse".

Caduff, Corina (2019). Vergänglichkeit In: Rehmann-Sutter, Christoph (ed.) Was uns der Tod bedeutet (pp. 17-30). Berlin: Kulturverlag Kadmos

Afzali, Minou (2019). Wohnzufriedenheit dank kultursensiblem Umfeld: Die „mediterranen“ Abteilungen als Vorbild? In: Age Report IV – Wohnen in den späten Lebensjahren: Grundlagen und regionale Unterschiede (pp. 249-256). Zürich und Genf: Seismo Verlag

Afzali, Minou (2019). Les unités méditerranéennes sont-elles un modéle de soins à suivre? In: Age Report IV – Habitat et vieillissement. Réalités et enjoux de la diversité (pp. 257-264). Zurich et Genève: Éditions Seismo https://doi.org/10.33058/seismo.20725

Scheuermann, Arne (2019). Graphic design as rhetoric: towards a new framework for theory and practice in graphic design In: Atzmon, Leslie; Triggs, Teal (eds.) The Graphic Design Reader (pp. 441-448). London: Bloomsbury

Scheuermann, Arne; Nett, Jachen; Mahdessian, Maria; Gerber, Eliane (2019). Applying rhetorical design analysis on hate-speech memes Tangram(43), pp. 111-117. Eidgenössische Kommission gegen Rassismus EKR

Berthod, Jonas (2019). Command Lineto: Functions and Paths of an Emerging Digital Foundry Revue annuelle de design / Design Annual Review, 1, pp. 169-184. Mudac / T&P Publishing

Görgen, Arno (2019). Medikale Kulturen: Medikalisierung im Computerspiel GAIN - Das unabhängige Magazin für Spielekultur(9), pp. 72-75.

Görgen, Arno; Krischel, Matthis (2019). Autonomy, Heteronomy, and Bioethics in BioShock In: Görgen, Arno; Nunez, German Alfonso; Fangerau, Heiner (eds.) Handbook of Popular Culture and Biomedicine (pp. 283-300). Cham: Springer International Publishing 10.1007/978-3-319-90677-5_21

Görgen, Arno; Nunez, German Alfonso; Fangerau, Heiner (2019). Handbook of Popular Culture and Biomedicine: Knowledge in the Life Sciences as Cultural Artefact Cham: Springer International Publishing 10.1007/978-3-319-90677-5

Görgen, Arno (2019). The horror, the horror: Zur (Un-)Fassbarkeit des Horrors. Annäherung an das Politische im Horror — Teil 1

Görgen, Arno (2019). Horrific Spaces: Raum und Horror: Annäherungen an das Politische im Horror — Teil 3

Görgen, Arno (2019). Horrific Bodies. Der Körper als Symptom einer epistemischen Krise: Der Körper als Symptom einer epistemischen Krise: Annäherungen an das Politische im Horror — Teil 2

Schmid, Jimmy; Netthoevel, Andreas (2019). Abschlussbericht Studienauftrag «Neue Signaletik Davos» Gemeinde Davos

Schmid, Jimmy; Netthoevel, Andreas; Odermatt, Jean (2019). Bericht zum Handbuch «Personenleitsystem» Inselgruppe Bern

Schmid, Jimmy (2019). Arriver au but le plus rapidement possible In: Conférence Signalisation dans les bâtiments hospitalisers. Crissier-Lausanne. 19. 09. 2019.

Schmid, Jimmy (2019). Signaletik – wie Zeichen uns beeinflussen und leiten. In: Fachtagung Langsamverkehr 2019 von graubündenMOBIL. Chur. 28. 05. 2019.

Schmid, Jimmy; Bernasconi, Nicolo; Tschuppert, Ramona Larissa (2019). Digitale Gesamtausgabe Jeremias Gotthelf In: E-Day Humanities 2019. Universität Bern. 16. 10. 2019.

Afzali, Minou (2019). "When Designers become Researchers...The Research Unit Communication Design" (Unpublished). In: Design Research (Conference). Department of Visual and Material Culture in collaboration with the Center for Art and Design Teaching, Bezalel Academy of Arts and Design, Jerusalem, Israel. 23 May 2019.

Afzali, Minou (2019). Teaching Design Research (workshop) (Unpublished). In: Design Research (Conference). Department of Visual and Material Culture in collaboration with the Center for Art and Design Teaching, Bezalel Academy of Arts and Design, Jerusalem, Israel. 23 May 2019.

Pfister, Eugen (2019). „Das Beste, was wir von der Geschichte der Computerspiele haben, ist der Enthusiasmus, den sie erregt“ – Eine kurze Bestandsaufnahme aktueller Publikationen zur Computerspielhistoriografie" Neue Politische Literatur, 63(3), pp. 385-394. Springer

Pfister, Eugen (2019). 'Man spielt nicht mit Hakenkreuzen!' Imaginations of the Holocaust and Crimes Against Humanity During World War II in Digital Games In: Historia Ludens: The Playing Historian (pp. 267-284). London: Routledge

Pfister, Eugen (2019). Zombies Ate Democracy: The myth of a systemic political failure in video games In: "The Playful Undead and Video Games Critical Analyses of Zombies and Gameplay" (pp. 216-231). London: Routledge

2018

Afzali, Minou (2018). Zur Rolle des Designs in kultursensiblen Alters- und Pflegeeinrichtungen (Dissertation, Universität Bern, Institut für Sozialanthropologie)

Berthod, Jonas (2018). The 2002 Relaunch of the Swiss Design Awards: Key Changes and their Influence on Designers’ Careers and Networks In: Gartmann, Thomas; Schäuble, Michaela (eds.) Beiträge der Graduate School of the Arts II. Beiträge der Graduate School of the Arts: Vol. 2 (pp. 9-20). Bern: Graduate School of the Arts

Pfister, Eugen (2018). Of Monsters and Men. Shoah in Digital Games Public History Weekly: The International Blogjournal, 2018(23) 10.1515/phw-2018-12271

Görgen, Arno; Nunez, German Alfonso; Fangerau, Heiner (2018). Handbook of Popular Culture and Biomedicine Handbook of Popular Culture and Biomedicine. Cham: Springer International Publishing

Afzali, Minou (2018). CommuniCare. Communication Design in Culturally Sensitive Nursing Homes In: Unfrozen - a Design Research Reader by the Swiss Desing Network (pp. 99-114). Zürich: Triest

Baur, Ruedi; Felsing, Ulrike (2018). Visual Translations. Typography and Information Design for Intercultural Communication In: Unfrozen - a Design Research Reader by the Swiss Desing Network (pp. 303-312). Zürich: Triest

Görgen, Arno (2018). Die Vulnerabilität des Anderen. Marginalsierungen des Non-Playable Characters in digitalen Spielen In: Hust, Christoph; Borchert, Ineke (eds.) Digitale Spiele. Interdisziplinäre Perspektiven zu Diskursfeldern, Inszenierung und Musik (pp. 73-87). Bielefeld: Transcript

Görgen, Arno (2018). The Medical, Social, and Cultural Construction and Production of Post-Traumatic Stress Disorder In: Görgen, Arno; Nunez, German Alfonso; Fangerau, Heiner (eds.) Handbook of Popular Culture and Biomedicine (pp. 351-369). Cham: Springer International Publishing 10.1007/978-3-319-90677-5_26

Pfister, Eugen (2018). Der politische Mythos als diskursive Aussage im digitalen Spiel. Ein Beitrag aus der Perspektive der Politikgeschichte In: Junge, Thorsten; Clausen, Dennis (eds.) Digitale Spiele im Diskurs. Hagen: medien-im-diskurs.de

Pfister, Eugen (2018). Narrative und Mythen in digitalen Spielen In: Börner, Ingo; Straub, Wolfgang; Zolles, Christian (eds.) Germanistik Digital. Digital Humanities in der Sprach- und Literaturwissenschaft (pp. 62-77). Wien: facultas

Schneller, Annina (2018). Scratching the Surface. "Appearance" as a Bridging Concept between Design Ontology and Design Aesthetics In: Vermaas, Pieter E.; Vial, Stéphane (eds.) Advancements in the Philosophy of Design (pp. 33-49). Berlin: Springer

Pfister, Eugen (2018). "In a world without gold, we might have been heroes!" Cultural Imaginations of Piracy in Video Games Forum for Inter-American Research FIAR, 11(2), pp. 30-43.

Lzicar, Robert; Früh, Roland; Kaufmann, Ueli; Zeller, Sara (2018). Swiss Graphic Design: A British Invention? (Unpublished). In: DHS 2018: Design and Displacement. New York, USA. 6.–8.Sep.2018.

Lzicar, Robert (2018). Swiss Graphic Design and Typography Revisited (Unpublished). In: NIKE Kongress 2018: Kulturerbe, ein gemeinsames Gut. Für wen und warum?. Biel, Schweiz. 15.–16. Mar. 2018.

Berthod, Jonas (2018). Casting the net: Early career projects and network creation In: Back to the Future. The Future in the Past: ICDHS 10th + 1 Conference (pp. 773-777). Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona

Görgen, Arno; Nunez, German Alfonso; Fangerau, Heiner (2018). The Medicalization of Popular Culture: Epistemical, Ethical and Aesthetical Structures of Biomedical Knowledge as Cultural Artefact. In: Görgen, Arno; Nunez, German Alfonso; Fangerau, Heiner (eds.) Handbook of Popular Culture and Biomedicine (pp. 1-12). Cham: Springer International Publishing 10.1007/978-3-319-90677-5_1

Pfister, Eugen (2018). gewöhnlicher WASD Magazin, 13, pp. 94-103.

Pfister, Eugen (2018). Der Holocaust in Games. Ein ganz gewöhnlicher Krieg? Spiegel online

Stirnemann, Julia Mia (2018). Über Projektionen: Weltkarten und Weltanschauungen Von der Rekonstruktion zur Dekonstruktion, von der Konvention zur Alternative Bielefeld: Transcript

Klingemann, Harald; Flückiger, Michael (2018). Quality assessment of alcohol-related smartphone applications in German, Italian and French. Self-tracking and self-governance in the limelight In: 44th Annual Alcohol Epidemiology Symposium of the Kettil Bruun Society. Chiang Mai / Thailand. 28.04.-01.05.2018.

Köstlbauer, Josef; Pfister, Eugen (2018). Vom Nutzen und Nachteil einer Historie digitaler Spiele In: Hust, Christoph (ed.) Digitale Spiele. Interdisziplinäre Perspektiven zu Diskursfeldern, Inszenierung und Musik (pp. 89-106). Bielefeld: Transcript

Köstlbauer, Josef; Pfister, Eugen; Winnerling, Tobias; Zimmermann, Felix (2018). Weltmaschinen. Digitale Spiele als globalgeschichtliches Phänomen Wien: Mandelbaum

Barbieri, Chiara (2018). The Scuola del Libro at the Center of a Typographic Quarrel Between Risorgimento Grafico and Campo Grafico In: 11th ICDHS Conference. Barcelona / Spain. 29.-31.10.2018.

Barbieri, Chiara; Fornari, Davide (2018). The Lost Typefaces of Xanti Schawinsky. From the Bauhaus to Italy In: 11th ICDHS Conference. Barcelona / Spain. 29.-31.10.2018.

Barbieri, Chiara; Fornari, Davide (2018). Uncovering and Questioning Unidesign. Archival Research and Oral History at Work In: 11th ICDHS Conference. Barcelona / Spain. 29.-31.10.2018.

Berthod, Jonas (2018). Changes in the role of Swiss graphic designers’ self-promotion In: Swiss Graphic Design and Typography Revisited Experts' Panel Meeting. Zurich / Switzerland. 03.-05.05.2018.

Kaufmann, Beatrice; Drack, Murielle; Scheuermann, Arne (2018). Communication aids for nursing staff, foreign-language patients and their relatives in paediatric care In: Design4Health 2018 conference. Sheffield / UK. 04.-06.09.2018.

2017

Berthod, Jonas (1 July 2017). Swiss Graphic Design at the Turn of the 21st Century: Practices, Styles and Attitudes (Unpublished). In: 17. Kolloquium »Design promoviert«. ZHDK, Zurich. 01.07.2017.

Stirnemann, Julia Mia (2017). Worldmapcreator. Create your Worldmap! [Software & Other Digital Items]

Lzicar, Robert; Fischbacher, Roland; Lerch, Silvan (2017). Papierkrieg: Flugblätter, Pamphlete, Artefakte In: Bichsel, Peter K.; Lerch, Silvan (eds.) Autonomie auf A4: Wie die Zürcher Jugendbewegung Zeichen setzte. Flugblätter 1979– 1982 (pp. 177-184). Zürich: Limmat Verlag

Felsing, Ulrike (2017). Wechselwirkungen zwischen digitalen und analogen Repräsentationslogiken NEUE kunstwissenschaftliche forschungen, 3, pp. 38-47. 10.11588/nkf.2017.3.33430

Schmid, Jimmy; Klingemann, Harald; Bandyopadhyay, Boris; Scheuermann, Arne (2017). The Rumor Mill or 'How Rumors Evade the Grasp of Research'. Design Issues, 33(4), pp. 30-43.

Scheuermann, Arne; Vidal, Francesca Kalivoda, Gregor (ed.) (2017). Handbuch Medienrhetorik Handbücher Rhetorik: Vol. 6. Berlin/Boston: De Gruyter https://doi.org/10.1515/9783110318258-002

Smolarski, Pierre (2017). Undergroundmedien. Entwurf einer Rhetorik der Subversion In: Scheuermann, Arne; Vidal, Francesca (eds.) Handbuch Medienrhetorik (pp. 359-386). Berlin: De Gruyter

Scheuermann, Arne (2017). Die rhetorische Designanalyse und Buchanans ›Design-Argument‹ – am Beispiel des Lego Star Wars AT-AT Walker 4483. In: Vidal, Francesca (ed.) Rhetorik. Ein internationales Jahrbuch (pp. 109-127). Berlin/Boston: De Gruyter https://doi.org/10.1515/rhet.2017.008

Kaufmann, Beatrice; Drack, Murielle; Steinlin, Maja; Bigi, Sandra; Scheuermann, Arne (2017). Picture sheets as visual aids for medical consultations Information Design Journal, 23(3), pp. 290-309. 10.1075/idj.23.3.03kau

Okyere, Mark (2017). The graphic design workforce in Ghana. A case study of Asafo, Kumasi Journal of Communication Design, 5(1-2), pp. 183-202. 10.1080/20557132.2017.1398926

Kaufmann, Beatrice; Drack, Murielle; Steinlin, Maja; Bigi, Sandra; Scheuermann, Arne (2017). «What did the Doctor say?» Picture Sheets as Visual Aids for Communicating Information to Patients During Medical Consultations. Information Design Journal, 23(3), pp. 290-309. John Benjamins Publishing Company 10.1075/idj.23.3.03kau

Schneller, Annina (2017). Imperfektion kann Authentizität erzeugen Sprache für die Form, 10(Frühja)

Schneller, Annina (2017). Grafikdesign: Visuelle Überzeugungsarbeit zwischen digitaler Perfektion und dem Charme des Handgemachten In: Scheuermann, Arne; Vidal, Francesca (eds.) Handbuch Medienrhetorik (pp. 331-357). Berlin, Boston: De Gruyter

2016

Lzicar, Robert; Zeller, Sara (2016). Exporting Swissness: Swiss traditions and visual stereotypes in contemporary graphic design In: 10th Conference of ICHDS – Making Trans/National Contemporary Design History (pp. 110-115). Blucher Proceedings 10.5151/despro-icdhs2016-023.

Lzicar, Robert; Fornari, Davide (2016). Mapping Graphic Design History in Switzerland Zürich: Triest

Fornari, Davide (2016). Swiss Style Made in Italy. Graphic Design Across the Border In: Lzicar, Robert; Fornari, Davide (eds.) Mapping Graphic Design History in Switzerland (pp. 152-188). Zürich: Triest

Lzicar, Robert; Fornari, Davide (2016). Writing Graphic Design History in Switzerland In: Lzicar, Robert; Fornari, Davide (eds.) Mapping Graphic Design History in Switzerland (pp. 8-17). Zürich: Triest

Lzicar, Robert; Unger, Amanda (2016). Designed Histories. Visual Historiography and Canonization in Swiss Graphic Design History In: Lzicar, Robert; Fornari, Davide (eds.) Mapping Graphic Design History in Switzerland (pp. 249-276). Zürich: Triest

Gaberthüel, Martin; Laemers, Frank; Lang, Markus; Meyer, Fabienne; Nettoevel, Andréas (2016). Punkt für Punkt. Ergebnisse eines Forschungsprojekts zur gemeinsamen Vorbereitung sehender und blinder Kinder auf den Schriftspracherwerb Zeitschrift für Heilpädagogik, 67(1), pp. 38-46.

Zürcher, Pascale; Frischknecht, Sanna; Drack, Murielle; Kaufmann, Beatrice; Scheuermann, Arne; Hauri, Roland (2016). Lebenssituationen von Kindern in der Sozialhilfe - Eine Betrachtung aus interdisziplinärer Perspektive (BFH-Forschungsbericht 15). Bern: Berner Fachhochschule BFH, Hochschule der Künste

Scheuermann, Arne (2016). Theories and methods in design research – why we should discuss concrete projects In: Joost, Gesche; Bredies, Katharina; Christensen, Michelle; Conradi, Florian; Unteidig, Andreas (eds.) Design as Research. Positions, Arguments, Perspectives (pp. 137-142). Basel: Birkhäuser

Schmid, Jimmy; Klingemann, Harald; Scheuermann, Arne; Bühling, Judith; Bernasconi, Nicolo; Flückiger, Michael (2016). PedVis – Pedestrian Flow Visualizations. In: Traffic and Granular Flow '15 (pp. 369-376). Cham: Springer International Publishing 10.1007/978-3-319-33482-0

Drack, Murielle; Kaufmann, Beatrice; Scheuermann, Arne (2016). Communication Aids for Medical Personnel and Foreign-Language Patients and Their Relations in Paediatric Care. In: 3rd International Well-Being Conference. Birmingham / UK. 05.-06.09.2016.

Kaufmann, Beatrice (2016). "What did the Doctor say?" Picture Sheets as Visual Aids for Communicating Information to Patients During Medical Consultations. In: 3rd International Well-Being Conference. Birmingham / UK. 05.-06.09.2016.

Scheuermann, Arne (2016). Theories and methods in design research – why we should discuss concrete projects. In: DFG Roundtable. Berlin / Germany. March 2014.

2015

Lzicar, Robert (12 December 2015). Swiss Types: The Invention and Success of a National Typography (Unpublished). In: Face Forward. Dublin, Ireland. 11.-12. Dez. 2015.

Lzicar, Robert; Zeller, Sara (2015). Arts, Crafts and Wealth: An Overview of the “Stealing Swiss” Exhibition In: Oh, Yunsung; Park, Fritz K. (eds.) Stealing Swiss (pp. 38-43). Seoul: CMYK Publications

Lzicar, Robert (2015). „Swiss Graphic Design and Typography Revisited“: Entstehung, Aufbau und Fragestellungen (Unpublished). In: Jahrestagung der Gesellschaft für Designgeschichte – Design mit Geschichte. Geschichtsbilder in Praxis und Theorie. Weil am Rhein, Germany. 27.-28. Nov. 2015.

Lzicar, Robert; Fischbacher, Roland (2015). Fan Talk In: Grand, Lurker (ed.) Die Not hat ein Ende: The Swiss Art of Rock (pp. 443-474). Zürich: Edition Patrick Frey

Klingemann, Harald; Scheuermann, Arne (2015). Public art and public space: Waiting stress and waiting pleasure Time and Society, 27(1), pp. 69-91. 10.1177/0961463X15596701

Kilchör, Fabienne (2015). Graphic Reading: Text Visualization by Means of Information Design 10plus1 - Living Linguistics, 1, pp. 132-155.

Scheuermann, Arne (2015). The active poster: On the visual rhetoric of the hand on advertising posters Postercollection, 27(2015), pp. 46-51.

Scheuermann, Arne (2015). Das handelnde Plakat – Zur visuellen Rhetorik der Hand auf dem Werbeplakat In: Richter, Bettina (ed.) Die Hand / The Hand (pp. 12-17). Zürich: Lars Müller Publishers / Museum für Gestaltung Zürich

Schneller, Annina (2015). Design Rhetoric: Studying the Effects of Designed Objects Nature and Culture, 10(3), pp. 333-356. 10.3167/nc.2015.100305

Schmid, Jimmy (2015). PedVis: Pedestrian Flow Visualisations. In: Traffic and Granular Flow '15. Delft / Netherlands. 28.-30.10.2015.

Stirnemann, Julia Mia (2015). Multiple Perspectives in Design In: 10th Conference of the International Committee for Design History & Design Studies. Taipei / Taiwan. 26.-28.10.2016. 10.5151/despro-icdhs2016-03_003

2014

Lzicar, Robert (December 2014). Schweizer Typen UniPress – das Wissenschaftsmagazin(162), pp. 18-19.

Berthod, Jonas (2014). Researching within Design? IDPure Magazine, 34, pp. 72-77. IDPure

Unger, Amanda (2014). Designer of the Canon: A Case Study of Swiss Graphic Design Historiography and Tastemaking In: 9th Conference of ICDHS – Tradition, Transition, Trajectories: major or minor influences?.

Scheuermann, Arne (2014). Medienrhetorik, Wirkungsintentionlität, Affekttechniken. Zur Konzeption von 'Design als Rhetorik' als notwendige Ergänzung der Kunstgeschichte. In: Ueding, Gert; Kalivoda, Gregor (eds.) Wege moderner Rhetorikforschung. Klassische Fundamente und interdisziplinäre Entwicklung (pp. 807-820). Berlin/Boston: de Gruyter https://doi.org/10.1515/9783110309577

Kilchör, Fabienne (2014). Virtual Cilicia Project: How to Use Google Earth as a Visualization Environment in an Archaeological Context. In: Lindinger, Elisabeth; Sieck, Jürgen (eds.) Kultur und Informatik: Visual Worlds & Interactive Spaces (pp. 255-264). Glückstadt: Verlag Werner Hülsbusch

Hahn, Barbara; Zimmermann, Christine (2014). Von B und C, Bern. Slanted Magazine, 23, pp. 234-235.

Lzicar, Robert; Vögeli, Jonas (2014). The intrinsic logic of editorial design: How it can be understood? How it can be produced? (Unpublished). In: Zurich University of the Arts, Institute of Design Research, International Symposium on Methodology in Design: The Intrinsic Logic of Design. Zürich, Schweiz. 2.–3. Okt. 2014.

Lzicar, Robert; Unger, Amanda (2014). Designing the Past: Visual Canonization in Swiss Graphic Design History. (Unpublished). In: Symposium & Workshop Mapping Graphic Design History in Switzerland. Hochschule der Künste Bern, Switzerland. 27. Feb. 2014.

Hahn, Barbara; Zimmermann, Christine (2014). Visuelle Analyse als Methode zur Untersuchung von Raum. COLLAGE - Zeitschrift des Fachverbands der Schweizer RaumplanerInnen FSU, 5/ 14, pp. 25-27. FSU

Klingemann, Harald (2014). L'autoguérison au quotidien. Alcol, drogue, tabac, jeu, troubles alimentaires. Stratégies pour changer son parcours de vie. Lausanne: Favre

Schneller, Annina (2014). Die Rhetorik des Selbstgemachten im Grafikdesign In: Oestereich, Christopher; Breuer, Gerda (eds.) Seriell - individuell: Handwerkliches im Design (pp. 193-207). Weimar: VDG

Schneller, Annina (2014). Drei Fragezeichen zur rhetorischen Evidentia. Warum es um Bildlichkeit geht und sie nicht alles ist Sprache für die Form, 4(Frühja)

Schneller, Annina (2014). Drei Fragzeichen zur rhetorischen Evidentia - Warum es um Bildlichkeit geht und sie nicht alles ist. In: 1. Berner Arbeitstreffen zur visuellen Rhetorik. Bern / Switzerland. 23.-25.1.2014.

2013

Noppeney, Claus; Endrissat, Nada; Lzicar, Robert (17 April 2013). Design Driven Innovation in Artistic Perfumery: A Case Study on the Value of Design and Designers in Product Development In: 10th European Academy of Design Conference: Crafting the Future. Gotheburg, Sweden. 17.-19. Apr. 2013.

Schmid, Jimmy (2013). Signaletik - die zielführende Orientierung. In: Erschliessungsräume. im Detail: Vol. 2 (pp. 40-47). De Gruyter

Lzicar, Robert (2013). Practitioners’ histories: Chances and challenges of a historiographical model in Swiss graphic design history (Unpublished). In: dgtf: 9. Kolloquium Design promoviert. Hochschule Luzern – Design & Kunst. Luzern, Schweiz. 1.Jun.2013.

Görgen, Arno (2013). Die "Cleveland Crisis" 1987: Medikalisierung und Skandalisierung des Kinderschutzes Medizinhistorisches Journal, 48(1), pp. 67-97. Farnz Steiner Verlag

Schneller, Annina (2013). The Visual Rhetoric of Signs: A Practice-Based Project on the Effects of Public Transport Information Design In: Annie W.Y. Ng and Alan S. Chan (eds.): Signs and Symbols for Workplace and Public Use (pp. 43-62). New York: Nova Science

2012

Noppeney, Claus; Lzicar, Robert; Endrissat, Nada (11 September 2012). Seeing Trust – Smelling Trust: Communicating emotions in a Design Process In: 8th International Conference on Design and Emotion: OUT OF CONTROL. London, UK. 11.-14.09.2012.

Scheuermann, Arne (2012). Schriftbild In: Ueding, Gert (ed.) Historisches Wörterbuch der Rhetorik 10 (pp. 1193-1208). Tübingen: De Gruyter https://doi.org/10.1515/9783110260151

Schneller, Annina; Scheuermann, Arne (2012). Visuelle Rhetorik 2 – Regeln, Spielräume und rhetorischer Nullpunkt im Informationsdesign am Beispiel des öffentlichen Verkehrs Hochschule der Künste Bern

Scheuermann, Arne (2012). Medienrhetorik In: Ueding, Gert (ed.) Historisches Wörterbuch der Rhetorik 10 (pp. 649-659). Tübingen: De Gruyter https://doi.org/10.1515/9783110260151

Noppeney, Claus; Endrissat, Nada; Lzicar, Robert (2012). Consistent, Authentic & Emotional: Design-based innovation in Artistic Perfumery In: Leading Innovation through Design: Proceedings of the Design Management Institute 2012 International Research Conference.. Boston, USA. 8.-9.Aug.2012.

2010

Scheuermann, Arne (2010). Mr. Spielberg, wie haben Sie das gemacht? – vom wissenschaftlichen Umgang mit dem professionellen Erzählen In: Engler, Balz (ed.) Erzählen in den Wissenschaften (pp. 23-30). Fribourg: Academic Press

2009

Brotbeck, Roman; Dombois, Florian; Kraut, Peter; Meier, Thomas D. (2009). Forschung. Jahrbuch Nr. 4/2009 der Hochschule der Künste Bern Bern: Hochschule der Künste Bern

Mareis, Claudia (2009). Etappen einer Geschichte von Kunst und Design als Forschung In: Hochschule der Künste Bern, HKB (ed.) Forschung. Jahrbuch Nr. 4/2009 der Hochschule der Künste Bern (pp. 46-59). Bern: Hochschule der Künste Bern

Scheuermann, Arne (2009). Gestaltung in der Gesellschaft. Der Forschungsschwerpunkt Kommunikationsdesign In: Hochschule der Künste Bern, HKB (ed.) Forschung. Jahrbuch Nr. 4/2009 der Hochschule der Künste Bern (pp. 74-80). Bern: Hochschule der Künste Bern

2008

Scheuermann, Arne (2008). RailCity oder Hauptbahnhof? Eine designtheoretische Interpretation von Transportströmen und Einkaufserlebnissen im Hauptbahnhof Bern archimaera, 1(1), pp. 105-111.

2007

Scheuermann, Arne; Mareis, Claudia (2007). 50 Ways to leave your Poster – Versuch einer Anweisungsästhetik der Designperformance In: Jahrbuch der Hochschule der Künste Bern 2007 «Performance» (pp. 40-51). Bern: Hochschule der Künste Bern

2004

Scheuermann, Arne (2004). Weiß auf Schwarz – über Wilson A. Bentley und das Verhältnis von Wirklichkeit und Fotografie In: Boström, Jörg; Jäger, Gottfried (eds.) Kann Fotografie unsere Zeit in Bilder fassen? Eine zeitkritische Bilanz / Can Photography Capture our Time in Images? A time-critical balance (pp. 178-180). Bielefeld: Kerber

Scheuermann, Arne (2004). Moving Picture Audience – Affektkommunikation im populären Film In: Zika, Anna (ed.) the moving image – Beiträge zu einer Medientheorie des bewegten und bewegenden Bildes (pp. 113-130). Weimar/Kromsdorf: VDG

2001

Scheuermann, Arne (2001). Spoken Emotions – Conference Report on the Interdisciplinary Symposium «Representing Emotions: Evidence, Arousal, Analysis» The Gazette(25), pp. 3-5. Society for the Social History of Medicine

This list was generated on Mon Jun 21 03:35:16 2021 CEST.
Provide Feedback