Bacciagaluppi, Claudio

Up a level
Export as [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0
Group by: Item Type | No Grouping
Number of items: 55.

Journal Article

Bacciagaluppi, Claudio; Laterza, Marilena (2021). Introduzione Studi Pergolesiani / Pergolesi Studies, 11, vii-xi. Bern: Peter Lang https://doi.org/10.3726/b18803

Roberts, Claire (2021). Traces of Integrative Methods of Aural Skill Training in the Teachings of Niccolò Zingarelli Studi Pergolesiani / Pergolesi Studies, 11, pp. 203-215. Bern: Peter Lang https://doi.org/10.3726/b18803

Skamletz, Martin (2021). Eine frühe französische Abschrift von Nicola Salas Regole del contrappunto pratico Studi Pergolesiani / Pergolesi Studies, 11, pp. 319-348. Bern: Peter Lang https://doi.org/10.3726/b18803

Meidhof, Nathalie (2021). Alexandre-Étienne Choron's Adaption of Nicola Sala's Regole del contrappunto pratico as a Contribution to the Cultural Transfer between Naples and Paris Studi Pergolesiani / Pergolesi Studies, 11, pp. 349-362. Bern: Peter Lang https://doi.org/10.3726/b18803

Carlisi, Lydia (2021). The canone armonico and Fifty Ways of Harmonizing a Scale in Gaspare Selvaggi's Trattato di armonia (1823) Studi Pergolesiani / Pergolesi Studies, 11, pp. 217-270. Bern: Peter Lang https://doi.org/10.3726/b18803

Giovani, Giulia (2021). La biblioteca del Conservatoire di Parigi e le fonti napoletane Studi Pergolesiani / Pergolesi Studies, 11, pp. 297-317. Bern: Peter Lang https://doi.org/10.3726/b18803

Bacciagaluppi, Claudio (2019). Vorüberlegungen zu einem Verzeichnis der Werke Luigi Cherubinis Il Saggiatore musicale, 26, pp. 251-263.

Bacciagaluppi, Claudio (2018). Pedagogia e cultura die Conservatori nell'ottocento. Un convegno all'Università delle Arti di Berna Musica +. Formazione e ricerca a + voci(53), pp. 17-20.

Bacciagaluppi, Claudio (2016). Kirchenmusik von Pergolesis Landesgenossen Musik & Ästhetik, 20(2016), pp. 99-101.

Book Section

Bacciagaluppi, Claudio (2016). Introduzione: L'autore, L'opera, La Musica, Criteri Editoriali, Bibliografia. In: Bettin, Ivano (ed.) Giovanni Battista Fasolo OFMConv : Motetti a due et tre voci con una messa a 3 voci pari : Libro secondo, Opera sesta : Napoli 1635. Padova: Centro Studi Antoniani

Skamletz, Martin (2015). "... und gar nichts, wodurch sich der eigene schöpferische Geist des Komponisten beurkundete". Cherubini, Hummel, Konzerte, Opern, Quodlibets und Trompeten in Wien zu Beginn des 19. Jahrhunderts. Teil I: Reminiszenzen und ein Zitat. In: Bacciagaluppi, Claudio; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 4 (pp. 40-58). Schliengen: Argus

Kováts, Krisztián (2015). Zwei Wiener Weiterentwicklungen der Klappentrompete In: Bacciagaluppi, Claudio; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 4 (pp. 59-70). Schliengen: Argus

von Steiger, Adrian (2015). Von der "trompette avec clefs", der Klappentrompete und dem "flageolet". Neue Recherchen zu den Schulen für Klappentrompeten und deren Autoren. In: Bacciagaluppi, Claudio; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert. Symposium 1. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 4 (pp. 92-110). Schliengen: Argus

Bacciagaluppi, Claudio (2015). Trompeter (und Hornisten) an der Mailänder Scala vor 1850 In: Bacciagaluppi, Claudio; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass: Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 4 (pp. 173-187). Schliengen: Argus

Allenbach, Daniel (2015). Frühe Ventilhornschulen in Frankreich In: Bacciagaluppi, Claudio; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 4 (pp. 199-213). Schliengen: Argus

Egger, Rainer (2015). Charakteristik der modernen Orchestertrompete im Vergleich zur Klappentrompete In: Bacciagaluppi, Claudio; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 4 (pp. 271-280). Schliengen: Argus

Bacciagaluppi, Claudio; Skamletz, Martin (2015). Vorwort In: Bacciagaluppi, Claudio; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass: Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 4 (pp. 7-9). Schliengen: Argus

Würsch, Markus (2015). Die Klappentrompete – Von Weidingers «Geheimtrompete» bis zum modernen Nachbau. Geschichtliche, didaktische und instrumententechnische Reflexionen In: Bacciagaluppi, Claudio; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 4 (pp. 281-289). Schliengen: Argus

Klaus, Sabine Katharina; Tarr, Edward H.; Egger, Rainer (2015). Sabine K. Klaus im Gespräch mit Edward H. Tarr und Rainer Egger In: Bacciagaluppi, Claudio; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 4 (pp. 290-305). Schliengen: Argus

Bacciagaluppi, Claudio (2011). Die «Pflicht» des Cellisten und der Generalbaß in der Romantik In: Bacciagaluppi, Claudio; Brotbeck, Roman; Gerhard, Anselm (eds.) Spielpraxis der Saiteninstrumente in der Romantik. Bericht des Symposiums in Bern, 18.–19. November 2006. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 3 (pp. 138-155). Schliengen: Argus

Brotbeck, Roman (2011). Aschenmusik. Heinz Holligers Re-Dekonstruktion von Robert Schumanns Romanzen für Violoncello und Klavier In: Bacciagaluppi, Claudio; Brotbeck, Roman; Gerhard, Anselm (eds.) Spielpraxis der Saiteninstrumente in der Romantik. Bericht des Symposiums in Bern, 18.–19. November 2006. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 3 (pp. 167-181). Schliengen: Argus

Bacciagaluppi, Claudio; Kappeler, Annette (2010). Helvetische Freiheit und patriarchale Disziplin In: Bacciagaluppi, Claudio; Caffari, Marie; Kappeler, Annette (eds.) Schweizer Opern en voyage. Von Bätely zu Betly. Cahiers du CTL: Vol. 53 (pp. 87-98). Lausanne: Centre de Traduction Littéraire de Lausanne

Brotbeck, Roman (2010). Vorwort In: Bacciagaluppi, Claudio; Caffari, Marie; Kappeler, Annette (eds.) Schweizer Opern en voyage. Von Bätely zu Betly. Cahiers du CTL: Vol. 53 (pp. 11-14). Lausanne: Centre de Traduction Littéraire de Lausanne

Caffari, Marie; Kappeler, Annette; Bacciagaluppi, Claudio (2010). Einleitung: Schweizer Opern auf Reisen In: Bacciagaluppi, Claudio; Caffari, Marie; Kappeler, Annette (eds.) Schweizer Opern en voyage. Von Bätely zu Betly. Cahiers du CTL: Vol. 53 (pp. 15-22). Lausanne: Centre de Traduction Littéraire de Lausanne

Caffari, Marie; Kappeler, Annette; Bacciagaluppi, Claudio (2010). Introduction: Opéras suisses en voyage In: Bacciagaluppi, Claudio; Caffari, Marie; Kappeler, Annette (eds.) Schweizer Opern en voyage. Von Bätely zu Betly. Cahiers du CTL: Vol. 53 (pp. 23-30). Lausanne: Centre de Traduction Littéraire de Lausanne

Donizetti, Gaetano; Micieli, Francesco (2010). Betly. Deutsche Übersetzung In: Bacciagaluppi, Claudio; Caffari, Marie; Kappeler, Annette (eds.) Schweizer Opern en voyage. Von Bätely zu Betly. Cahiers du CTL: Vol. 53 (pp. 217-282). Lausanne: Centre de Traduction Littéraire de Lausanne

Scribe, Eugène; Urweider, Raphael (2010). Le chalet / Das Hüttchen. Deutsche Übersetzung In: Bacciagaluppi, Claudio; Caffari, Marie; Kappeler, Annette (eds.) Schweizer Opern en voyage. Von Bätely zu Betly. Cahiers du CTL: Vol. 53 (pp. 283-358). Lausanne: Centre de Traduction Littéraire de Lausanne

Bacciagaluppi, Claudio (2010). Prima di Welte: il melografo da utopia illuminista a prodotto industriale In: Illiano, Roberto; Sala, Luca Lévi (eds.) Instrumental Music and the Industrial Revolution. Ad Parnassum Studies: Vol. 5 (pp. 543-572). Bologna: Ut Orpheus Edizioni

Bacciagaluppi, Claudio (2010). Aus der Zeit vor Welte: Der Melograph – von einer Utopie der Aufklärung zum industriellen Erzeugnis In: Harenberg, Michael; Weissberg, Daniel (eds.) Klang (ohne) Körper. Spuren und Potenziale des Körpers in der elektronischen Musik (pp. 119-146). Bielefeld: transcript

Brotbeck, Roman (2009). Einleitung In: Bacciagaluppi, Claudio; Brotbeck, Roman; Gerhard, Anselm (eds.) Zwischen schöpferischer Individualität und künstlerischer Selbstverleugnung Zur musikalischen Aufführungspraxis im 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 2 (pp. 9-12). Schliengen: Argus

Börner, Dirk (2009). Carl Czerny – oder: Was würde passieren, wenn wir ihn wirklich ernst nähmen? In: Bacciagaluppi, Claudio; Brotbeck, Roman; Gerhard, Anselm (eds.) Zwischen schöpferischer Individualität und künstlerischer Selbstverleugnung Zur musikalischen Aufführungspraxis im 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 2 (pp. 26-36). Schliengen: Argus

Bärtsch, Manuel (2009). Chopins Schlafrock. Von der Selbstauflösung der Romantik nach 1850 In: Bacciagaluppi, Claudio; Brotbeck, Roman; Gerhard, Anselm (eds.) Zwischen schöpferischer Individualität und künstlerischer Selbstverleugnung Zur musikalischen Aufführungspraxis im 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 2 (pp. 109-131). Schliengen: Argus

Herbut, Tomasz (2009). Chopins Pedal. Bemerkungen eines heutigen Interpreten In: Bacciagaluppi, Claudio; Brotbeck, Roman; Gerhard, Anselm (eds.) Zwischen schöpferischer Individualität und künstlerischer Selbstverleugnung Zur musikalischen Aufführungspraxis im 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 2 (pp. 132-140). Schliengen: Argus

Bacciagaluppi, Claudio (2009). Die Kunst des Präludierens In: Bacciagaluppi, Claudio; Brotbeck, Roman; Gerhard, Anselm (eds.) Zwischen schöpferischer Individualität und künstlerischer Selbstverleugnung Zur musikalischen Aufführungspraxis im 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 2 (pp. 169-188). Schliengen: Argus

Brotbeck, Roman (2009). Das Forschungsfeld «Interpretationspraxis des 19. Jahrhunderts» an der Hochschule der Künste Bern In: Bacciagaluppi, Claudio; Brotbeck, Roman; Gerhard, Anselm (eds.) Zwischen schöpferischer Individualität und künstlerischer Selbstverleugnung Zur musikalischen Aufführungspraxis im 19. Jahrhundert. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 2 (pp. 189-200). Schliengen: Argus

Book

Sigismondo, Giuseppe Bacciagaluppi, Claudio; Giovani, Giulia; Mellace, Raffaele (eds.) (2016). Apoteosi della musica del Regno di Napoli [Edited Textbook] . Roma: Società Editrice di Musicologia

Sigismondo, Giuseppe Bacciagaluppi, Claudio; Giovani, Giulia; Mellace, Raffaele (eds.) (2016). Apotheosis of Music in the Kingdom of Naples [Edited Textbook] . Roma: Società Editrice di Musicologia

Bacciagaluppi, Claudio; Skamletz, Martin (eds.) (2015). Romantic Brass. Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert. Symposium 1 Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 4. Schliengen: Argus

Bacciagaluppi, Claudio; Brotbeck, Roman; Gerhard, Anselm (eds.) (2011). Spielpraxis der Saiteninstrumente in der Romantik. Bericht des Symposiums in Bern, 18.–19. November 2006 Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 3. Schliengen: Argus

Bacciagaluppi, Claudio; Caffari, Marie; Kappeler, Annette (eds.) (2010). Opéras suisses en voyage - de Bätely à Betly Cahiers du CTL: Vol. 53. Lausanne: Centre de Traduction Littéraire de Lausanne

Bacciagaluppi, Claudio; Brotbeck, Roman; Gerhard, Anselm (eds.) (2009). Zwischen schöpferischer Individualität und künstlerischer Selbstverleugnung Zur musikalischen Aufführungspraxis im 19. Jahrhundert Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 2. Schliengen: Argus

Report

Bacciagaluppi, Claudio (2021). Beethoven and the Piano: Philology, Context and Performance Practice. Lugano, 4.-7.11.2020 Gesellschaft für Musikforschung

Conference or Workshop Item

Bacciagaluppi, Claudio (17 September 2021). Die Schweizerische Musikgesellschaft (1808–1891) zwischen lokalen Möglichkeiten und nationalen Ansprüchen In: Chorleben in der Schweiz 19.-21. Jahrhundert. Universität Bern. 17.-18. September 2021.

Bacciagaluppi, Claudio (6 September 2021). Die Rezeption von Fétis’ Historisierung der Tonalität In: Narrating Musicology: Fachgeschichte(n) der Musikwissenschaft. Universität Bern. 6.9.2021.

Bacciagaluppi, Claudio (21 May 2021). Per un catalogo delle opere di Francesco Pollini In: Francesco Pollini e il mondo musicale milanese di primo Ottocento. online. 20.-21. Mai 2021.

Bacciagaluppi, Claudio; Pugin, Laurent (October 2020). An Analysis of Musical Work Datasets and their Current Level of Linkage In: DLfM '20: 7th International Conference on Digital Libraries for Musicology (pp. 32-39). New York, NY, USA: ACM 10.1145/3424911.3425518

Bacciagaluppi, Claudio (2020). Hans Georg Nägeli as Publisher and Bookseller In: Beethoven and the Piano: Philology, Context and Performance Practice. Lugano / online. 4.-7.11.2020.

Bacciagaluppi, Claudio (2020). Lehrende und Lernende an den Deutschschweizer Musikschulen, ca. 1860–1914 In: Zur musikalischen Ausbildung im 19. Jahrhundert. Bern/online. 3./4.12.2020.

Bacciagaluppi, Claudio; Fiore, Angela; Zitellini, Rodolfo (25 October 2019). ‘Musico napolitano’ et ‘MIME’ : d’une base de données locale à un réseau international de recherche prosopographique (Unpublished). In: 9es Rencontres Muséfrem : « Musicien d’église au XVIIIe siècle : un travail de clerc ? ». Maison des Sciences de l’Homme, 4, rue Ledru, F-63000 Clermont-Ferrand. 25.10.2019.

Bacciagaluppi, Claudio (24 October 2019). Musiciens d’église dans la Suisse catholique : enjeux dans une confédération biconfessionnelle (Unpublished). In: 9es Rencontres Muséfrem : « Musicien d’église au XVIIIe siècle : un travail de clerc ? ». Maison des Sciences de l’Homme (salle 220) 4, rue Ledru, F-63000 Clermont-Ferrand. 24.10.2019.

Bacciagaluppi, Claudio; Meidhof, Nathalie; Roberts, Claire; Zirwes, Stephan; Ramos Regino, Luis Antonio; Lehner, Michael (6 October 2019). Verortung und Geschichte der Gehörbildung im 19. Jahrhundert zwischen Laienausbildung und Konservatorium (Panel mit 4 Beiträge und Podiumsdiskussion) (Unpublished). In: Notation als Schnittstelle zwischen Komposition, Interpretation und Analyse. XIX. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie. Zürcher Hochschule der Künste, Pfingstweidstrasse 96, 8005 Zürich. 6.10.2019.

Bacciagaluppi, Claudio (23 January 2019). Biographical Information from Swiss Music Education Institutions, ca. 1860-1914 In: European Music Training Insitutions in the Long 19th Century (1789-1914): Pedagogical Politics and Cultural Exchange. Bern. 23.-25.1.2019.

Bacciagaluppi, Claudio; Kappeler, Annette (2009). Liberalità elvetica e disciplina patriarcale: Un contributo gender su Bettly in Scribe e in Donizetti In: Saggiatore musicale Università di Bologna. Bologna. 2009.

Journal or Series

Bacciagaluppi, Claudio; Laterza, Marilena (2021). Studi Pergolesiani / Pergolesi Studies, 11. Peter Lang

Software & Other Digital Items

Giovani, Giulia; Bacciagaluppi, Claudio (2021). NeapolitanCanon [Software & Other Digital Items] 10.26045/neapolitancanon

This list was generated on Sun Dec 5 03:48:56 2021 CET.
Provide Feedback