Repository logo
  • English
  • Deutsch
  • Français
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. CRIS
  3. Publication
  4. Personality development as part of social work studies—Results from a panel study with data from the beginning of the study programme
 

Personality development as part of social work studies—Results from a panel study with data from the beginning of the study programme

URI
https://arbor.bfh.ch/handle/arbor/43533
Version
Published
Date Issued
2021-07-09
Author(s)
Pulver, Caroline  
Matti, Thomas
Type
Article
Language
German
Abstract
Persönlichkeitsentwicklung in der Sozialen Arbeit ist ein zentrales Thema. Für eine gezielte Förderung der Entwicklung im Rahmen des Studiums ist ein besseres Verständnis, wer sich für ein Studium in Sozialer Arbeit entscheidet und welche Vorerfahrungen diese Studierenden mitbringen, notwendig. Diese Überlegungen markieren auch den Beginn der Verlaufsstudie der Berner Fachhochschule (BFH), aus welcher im folgenden Artikel erste Ergebnisse präsentiert werden.

Im Vordergrund der ersten Teilstudie, der als Kohorten- und Panelstudie konzipierten Verlaufsstudie, stehen Fragen zur soziokulturellen Herkunft, zum Bildungshintergrund, zu Persönlichkeitsmerkmalen und zur Motivation des Studienentscheids der Studierenden.

Aus den gewonnenen Daten lassen sich verschiedene Themen herauslesen, die für die Persönlichkeitsentwicklung an der Hochschule voraussetzungsvoll sind: Der Studiengang Soziale Arbeit ist auffällig geschlechtersegregiert. Zudem deuten die schulische Vorbildung der Studierenden und der Bildungshintergrund der Eltern auf eine starke Berufsorientierung hin (im Gegensatz zu einer stark akademischen Orientierung), was für die Planung der Lernstrategien und -erfahrungen an der Hochschule wichtig ist. Ausgehend von den Persönlichkeitsmerkmalen der Studierenden können Fähigkeiten und Stärken von Studierenden detektiert werden und als Einstiegs- oder Anschlusspunkt für die weitere Persönlichkeitsentwicklung genutzt werden. Die Studienwahlmotive von Studierenden hängen immer auch mit Lebenserfahrungen und Lebensrealitäten zusammen. Die Motivation sich zu entwickeln, ist bereits Bestandteil der Studienwahlmotivation und kann für eine tragfähige Persönlichkeitsentwicklung nutzbar gemacht werden.
Personal development is important in social work. To support students in working on their personal development, a better understanding of who studies social work and what previous experience did they make are vital. These considerations also mark the beginning of the Bern University of Applied Sciences (BFH) progress study, which is presented in the following article.

The first sub study of the progress study, which is designed as a cohort and panel study, focuses on questions about socio-cultural background, educational background, personality traits and the motivation behind the students’ decision to study.

From the data obtained we can identify several topics which are important for personality development in a study programme: The degree programme in social work is conspicuously gender-segregated. In addition, the students’ educational background and the educational background of their parents indicate a strong career orientation (as opposed to a strong academic orientation), which is important for planning learning strategies and opportunities. Based on the students’ personality traits, students’ strengths can be detected and used as an entry point for further personality development. Students’ motives for choosing to study are always related to life experiences. The motivation to grow as a person is already part of the motivation to choose social work as a course of study and can be used for further personal development.
Subjects
H Social Sciences (General)
LC Special aspects of education
LF Individual institutions (Europe)
DOI
10.24451/arbor.15226
https://doi.org/10.24451/arbor.15226
Publisher DOI
10.1007/s35834-021-00312-8
Journal
Zeitschrift für Bildungsforschung
ISSN
2190-6890
Organization
S Lehre  
Soziale Arbeit  
Volume
11
Issue
2
Publisher
Springer
Submitter
PulverC
Citation apa
Pulver, C., & Matti, T. (2021). Soziodemografische Herkunft, Persönlichkeitsmerkmale und Studienwahlmotive von Studierenden der Sozialen Arbeit – Anregungen und Hinweise für die Ausgestaltung der Förderung der Persönlichkeitsentwicklung in der Hochschulausbildung. In Zeitschrift für Bildungsforschung (Vol. 11, Issue 2). Springer. https://doi.org/10.24451/arbor.15226
File(s)
Loading...
Thumbnail Image

open access

Name

Pulver-Matti2021_Article_SoziodemografischeHerkunftPers.pdf

License
Attribution 4.0 International
Version
published
Size

668.52 KB

Format

Adobe PDF

Checksum (MD5)

cbd7e334f9e2763c3be97ce5703dd3e1

About ARBOR

Built with DSpace-CRIS software - System hosted and mantained by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback
  • Our institution