Repository logo
  • English
  • Deutsch
  • Français
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. CRIS
  3. Publication
  4. Ein Babel der Gehörbildung? Tonsilben um 1800
 

Ein Babel der Gehörbildung? Tonsilben um 1800

URI
https://arbor.bfh.ch/handle/arbor/35436
Version
Published
Date Issued
2023
Author(s)
Bacciagaluppi, Claudio  
Lehner, Michael  
Meidhof, Nathalie  
Ramos, Luis
Roberts, Claire  
Zirwes, Stephan  
Editor(s)
Kocher, Philippe
Type
Book Chapter
Language
German
Abstract
To this day, the discipline of ear training in general and the use of syllables in basic music education in particular have been informed by different country-specific characteristics and teaching traditions. This article provides an overview of different developments in the 18th and early 19th centuries, which alternate between the maintenance, reform and rejection of Guidonian solmisation practice. The variety of possible methods is demonstrated by four case studies from France, Italy, Spain, and Germany. In France, fixed-do solmisation was already established during the 18th century, although there were several attempts to maintain or reactivate the practice of relative solmisation, for example in the ‘Méthode Galin-Paris-Chevé’ of 1844. In Spain we find, in addition to a lively Gregorian practice with mutations (con mutanzas), a variety of different solmisation systems, an apparent peculiarity being the close connection with an education of clef-reading through the practice of clef simulation (fingimiento de clave). Solfeggi by Niccolò Zingarelli exemplify the coexistence of old and new teaching traditions in Naples, the old system of hexachord solmisation progressively being replaced by the octave-based variant of the scala composta. In German-speaking countries, the practice of singing and thinking in hexachords was already of marginal importance in the 18th century; instead of the Guidonian syllables, the Latin letters, new syllable names or numbers were used. The methods shown here became consolidated and unified during the 19th century, in particular due to the increasing institutionalisation of professional music education. During the emergence of modern nation states, the differences became all the more visible along national or language borders.
Bis auf den heutigen Tag ist das Fach Gehörbildung im Allgemeinen und der Gebrauch von Tonsilben in der basalen Musikausbildung im Besonderen durch unterschiedliche länderspezifische Ausprägungen und Lehrtraditionen geprägt. Dieser Beitrag stellt überblicksartig unterschiedliche Entwicklungen im 18. und frühen 19. Jahrhundert dar, die zwischen Beibehaltung, Reform und Abschaffung der guidonischen Solmisationspraxis wechseln. Anhand von vier Fallbeispielen aus Frankreich, Italien, Spanien und Deutschland wird die Vielfalt der Lösungsansätze aufgezeigt. In Frankreich hat sich zwar bereits im 18. Jahrhundert das absolute Solmisieren durchgesetzt, daneben existierten jedoch mehrere Versuche, die Praxis der relativen Solmisation zu erhalten oder zu reaktivieren, etwa in der ›Méthode GalinParis-Chevé‹ von 1844. In Spanien zeigt sich neben einer lebendigen gregorianischen Praxis mit Mutationen (con mutanzas) eine Vielfalt unterschiedlicher Solmisationssysteme, eine Eigenheit scheint die enge Verbindung mit dem sicheren Erlernen des Schlüssellesens durch die Praxis der Schlüsselsimulation (fingimiento de clave) zu sein. Am Beispiel von Niccolò Zingarelli lässt sich für Neapel die Gleichzeitigkeit alter und neuer Lehrtraditionen nachweisen, dabei wurde das alte System der Hexachord-Solmisation zunehmend von der oktavbasierten Variante der scala composta ersetzt. Im deutschsprachigen Raum spielte im 18. Jahrhundert das Singen und Denken in Hexachorden nur noch eine marginale Rolle, statt der guidonischen Silben wurden die lateinischen Buchstaben, neue Silbenbezeichnungen oder Ziffern verwendet. Die aufgezeigten Methoden konsolidierten und vereinheitlichten sich zwar im Verlauf des 19. Jahrhunderts insbesondere durch die zunehmende Institutionalisierung der professionellen Musikausbildung. Im Zuge der Ausbildung moderner Nationalstaaten wurden die Unterschiede dafür umso deutlicher entlang der Landes- bzw. Sprachgrenzen sichtbar.
Subjects
MT Musical instruction and study
ISBN
978-3-9822858-7-0
DOI
10.24451/arbor.20856
https://doi.org/10.24451/arbor.20856
Publisher DOI
10.31751/p.268
Series/Report No.
GMTH Proceedings
Publisher URL
https://www.gmth.de/proceedings/artikel/268.aspx
Organization
Hochschule der Künste Bern  
Musiktheorie  
Sponsors
Swiss National Science Foundation
Volume
2019
Project(s)
Integrative Listening
Publisher
Gesellschaft für Musiktheorie
Submitter
Bacciagaluppi, Claudio
Citation apa
Bacciagaluppi, C., Lehner, M., Meidhof, N., Ramos, L., Roberts, C., & Zirwes, S. (2023). Ein Babel der Gehörbildung? Tonsilben um 1800 (P. Kocher, Ed.; Vol. 2019). Gesellschaft für Musiktheorie. https://doi.org/10.24451/arbor.20856
File(s)
Loading...
Thumbnail Image

open access

Name

gmth-proceedings-artikel-268.pdf

License
Attribution 4.0 International
Version
published
Size

2.06 MB

Format

Adobe PDF

Checksum (MD5)

56d148b4f1983869ce254540a7a9398c

About ARBOR

Built with DSpace-CRIS software - System hosted and mantained by 4Science

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback
  • Our institution