Browsing by Department "Abteilung Lehre"
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Publication Ambidextrie – der organisationale Drahtseilakt. Synergie zwischen Exploration und Exploitation als Voraussetzung für die digitale TransformationSich disruptiv verändernde Rahmenbedingungen können dazu führen, dass bisher erfolgreiche Geschäftsmodelle innert weniger Jahren obsolet werden. Geschuldet ist dies einer mangelnden Anpassungsfähigkeit, deren Ursache unter anderem in der sogenannten Pfadabhängigkeit wurzeln kann. Die Pfadabhängigkeit bezeichnet eine Situation, in der die Auswirkungen von stark durch die Vergangenheit geprägten Entscheiden dazu führen, dass die Möglichkeit bzw. Notwendigkeit neuer Geschäftsmodelle nicht erkannt, verpasst oder deren Chancen falsch eingeschätzt werden. Das Ausbrechen aus der Pfadabhängigkeit ist für den Fortbestand von Unternehmen daher von zentraler Bedeutung. Das Konzept der organisationalen Ambidextrie widmet sich dieser Problemstellung. Ambidextrie beschreibt die Fähigkeit eines Unternehmens, einerseits das Kerngeschäft stetig weiterzuentwickeln, gleichzeitig aber auch neue Wege und Denkweisen zu etablieren und so sicherzustellen, dass Veränderungen im Umsystem rechtzeitig erkannt und die sich dadurch bietenden Chancen für die Zukunft genutzt werden. Eine Fähigkeit, die gerade im Zeitalter der Digitalisierung an Wichtigkeit gewinnt.1 1 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Angehörigenbetreuung in der SchweizDie demografische Entwicklung macht immer mehr Menschen in der Schweiz zu Betroffenen von Angehörigenbetreuung. Gleichzeitig erschweren gesellschaftliche Veränderungen und der Wandel in der Arbeitswelt eine gelingende Work-Life-Balance, wodurch sich die Gefahr einer permanenten Überbelastung für betreuende Erwerbstätige erhöht. Es wird deutlich, dass die Vereinbarkeitsproblematik von Betroffenen ohne geeignete betriebliche Unterstützungsmaßnahmen nicht lösbar ist. Dieser Beitrag gibt Aufschluss darüber, wie Firmen in der Deutschschweiz die Thematik Angehörigenbetreuung aktuell managen. Auf der Grundlage der Erkenntnisse werden Handlungsempfehlungen für Betriebe formuliert, die die langfristige Verankerung der Thematik Angehörigenbetreuung unterstützen sollen - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication The Art Biennial’s Dilemma: Political Activism as Spectacle in Aesthetic CapitalismIn recent decades, the biennial has become the most widespread mode of showcasing contemporary art. Rather than acting as mere aesthetic containers, these shows aspire to be socially relevant by raising questions about capitalism, colonialism, inequality, environmental devastation, and gender imbalances. In this chapter, we draw from ethnographic observation of the 7th Berlin Biennale (2012) that took place in the context of a rising anti-capitalist discourse reflected in the Occupy movement and the movement of the squares. We explore the outcome of curators’ attempts to disrupt existing practices by introducing the logic of activism. Drawing from empirical vignettes, we identify three institutional rationales that coexisted, clashed, and mutually displaced this logic, reaffirming rather than disrupting the idea that art has to preserve some distance from social reality, that neo-anarchist activism should prefigure social reality in the here and now, and that the configuration of the above through the organization’s politics of visibility that promotes the spectacle of the Berlin Biennale and itself as a brand. These three rationales concomitantly and decisively structured the event’s public performance and turned the idea of linking art to activism into the spectacle of a human zoo. We discuss our findings and link the micro-institutional logics to broader macro-level logics of aesthetic capitalism and spectacle. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication 2 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication 1 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Back to the Roots: Applying the Concept of Basic Human Values to Understand Family Firm Behavior(2020); ;Wolff, SvenFelden, BirgitThis study examines the influence of individual owner-manager values on the different dimensions of socioemotional wealth in family firms. We theorize that values of owner-managers in family firms are one of the underlying motivators for SEW behaviors. By using structural equation modeling, we show the connection between values and SEW. Results show that different values influence different dimensions of SEW; splitting the FIBER scale into two dimensions, one focused on social interests and the other on personal interests. Our findings help to understand the importance of individual values, advance SEW research and contribute to the understanding of family firm behavior."1 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Back to the Roots: Applying the Concept of Individual Human Values to Understand Family Firm BehaviorThis study examines the influence of individual owner-manager values on the different dimensions of socioemotional wealth in family firms. We argue that values of owner-managers in family firms are one of the underlying motivators for socioemotional wealth behavior and used structural equation modeling to test the assumed connection. The results of our data set with 1,003 cases show, in accordance with Schwartz’s value dimensions, that social- and person-oriented values influence different dimensions of the FIBER scale. Our findings help understand the importance of individual values, advance socioemotional wealth research, and contribute to the understanding of family firm behavior.1 1 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
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Publication Beyond the eye of the beholder. Scent innovation through analogical reconfiguration.(2016-02-11) ;Islam, Gazi; The current paper examines analogical processes as drivers of innovation in the creative industries. Based on a longitudinal case study of a signature perfume label, we argue that analogies embody cultural schemas in diverse material modalities, a process commonly referred to as analogical schematization. We highlight the role of materiality to ground these analogical processes, bridging embodied cognition and material products. We extend knowledge in this area by showing, among perfumers, how analogies work not only vertically from idea to concrete product but also horizontally across modalities, leveraging material affordances in a process that we label analogical reconfiguration. We discuss the implications of understanding innovation as being driven by analogical processes where materiality is key in creating novel, yet seemingly familiar, products in the creative industries.1 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Birds of a Feather Flock Together: Challenges of Organizing for Inclusion in New Work Spaces(2024-05-23) ;Leclercq-Vandelannoitte, Aurélie - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
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Publication Bringing place into meaningful work: The case of location-independent work(2023-08-04); Prior research on meaningful work has identified a variety of resources that are available to people at work, including membership, association, and a sense of belonging. However, as digital technologies have made work more location-independent, the ground for meaningful work is shifting. This begs for a closer examination of how the loss of a stable place to work impacts meaningfulness in the context of new work arrangements. Building on the central tenet of humanistic geography that meaningful work always requires a place for its realization, we present a qualitative study of coworking spaces to explore the intertwinement of work, place, and meaningfulness. Putting participants’ experiences and affective attachments at the center of our inquiry, we distinguish two forms of place-involvement: Being in place and doing place. While both are expressions of the existential spatiality of meaningful life and work, ‘being in place’ gives expression to how people bond with places of work affectively and socially to navigate the insecurities associated with location-independent work, while ‘doing place’ includes human practices geared toward creating the spatial conditions in which meaningful encounters and work can flourish. We discuss the implications of our theorization and its contribution to the literature on meaningful work and coworking. The paper concludes by reflecting on the ethical responsibility for meaningful work under conditions of location-independent work. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Businessmodel Co-working: Der Beitrag von Geschäftsmodellinnovationen zur nachhaltigen Entwicklung von Schweizer Co-Working SpacesIm Kontext neuer Arbeitsformen ist der Trend zum Co-Working sowohl weltweit als auch in der Schweiz ungebrochen. Rund die Hälfte aller Co-Working-Spaces erwirtschaften aber keinen Gewinn und bemühen sich daher, zusätzliche Einnahmequellen zu erschließen. Der Markt hat sich deshalb stark differenziert und zu neuen Geschäftsmodellen geführt, in denen Co-Working in Kombination mit anderen Geschäftsbereichen angeboten wird. Auf Basis dieser Entwicklung stellt sich die Frage, welches die erfolgversprechendsten Geschäftsmodelle von Co-Working-Spaces zur nachhaltigen Existenzsicherung sind. Ausgehend von einer theoretischen Aufarbeitung des Kontextes wurden rund zwanzig Co-Working-Spaces in der Schweiz auf ihr Geschäftsmodell hin untersucht. In der Analyse kristallisierten sich vier unterschiedliche Co-Working-Konzepte heraus. Co-Working pur – der Community Space; Co-Working light – die Bürogemeinschaft; Co-Working professionell – der flexible Büroarbeitsplatz, und Co-Working en passant – das Durchgangsbüro. Besonders erfolgreich sind dabei Anbieter, denen es gelungen ist, zusätzliche Einnahmen zu generieren und einen fixen Kundenstamm aufzubauen. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Businessmodell Co-WorkingIm Kontext neuer Arbeitsformen ist der Trend zum Co-Working sowohl weltweit als auch in der Schweiz ungebrochen. Rund die Hälfte aller Co-Working-Spaces erwirtschaften aber keinen Gewinn und bemühen sich daher, zusätzliche Einnahmequellen zu erschließen. Der Markt hat sich deshalb stark differenziert und zu neuen Geschäftsmodellen geführt, in denen Co-Working in Kombination mit anderen Geschäftsbereichen angeboten wird. Auf Basis dieser Entwicklung stellt sich die Frage, welches die erfolgversprechendsten Geschäftsmodelle von Co-Working-Spaces zur nachhaltigen Existenzsicherung sind. Ausgehend von einer theoretischen Aufarbeitung des Kontextes wurden rund zwanzig Co-Working-Spaces in der Schweiz auf ihr Geschäftsmodell hin untersucht. In der Analyse kristallisierten sich vier unterschiedliche Co-Working-Konzepte heraus. Co-Working pur – der Community Space; Co-Working light – die Bürogemeinschaft; Co-Working professionell – der flexible Büroarbeitsplatz, und Co-Working en passant – das Durchgangsbüro. Besonders erfolgreich sind dabei Anbieter, denen es gelungen ist, zusätzliche Einnahmen zu generieren und einen fixen Kundenstamm aufzubauen. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Coming to Terms with the Empowerment-Complicity Tension in Social Entrepreneurship(2024-08-08); Lüthy, Christina5 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Consistent, Authentic & Emotional: Design-based innovation in Artistic Perfumery(2012); ; This paper examines an innovative and design-based product development process in artistic perfumery. The growing segment of artistic perfumery is known for innovative designs and concepts. One of the players in this niche segment is a design agency that has developed an alternative design-based approach to developing perfumes. The drivers that lead the perfume-making are a strong sense for aesthetic consistency, a passion for authenticity and an unusual presence of an emotional dimension throughout the process.2 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication 2 1 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Design Driven Innovation in Artistic Perfumery: A Case Study on the Value of Design and Designers in Product Development(2013-04-17); ; This paper examines an innovative and design-based innovation process of a new product in artistic perfumery. The growing segment of artistic perfumery is known for unusual and complex scents. One of the players is a perfume label run by a design agency that has developed an alternative and design-based approach to developing perfumes. The process is driven by a strong sense for aesthetic consistency, a passion for authenticity and an unusual presence of an emotional dimension. The paper particularly focuses on the role of design and the significance of design practices for this product innovation. All in all, it argues that the role of design can hardly be reduced to a problem-solving technique. Instead, design practices involve personal, material and aesthetic dimensions. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Design Thinking im strategischen ManagementEine Strategie soll helfen, die Wettbewerbsposition und Rentabilität einer Organisation langfristig zu sichern. Unsichere und unbeständige Umweltbedingungen erschweren strategische Planungsbemühungen zunehmend. Design Thinking versucht mit iterativen, kreativen und menschen- und kundenzentrierten Methoden Lösungen zu entwickeln und gleichzeitig dabei Risiken zu reduzieren. Das Ziel der vorliegenden Studie untersucht, inwiefern eine Integration von Design Thinking in den Strategieprozess möglich ist. Dafür wurden 16 leitfadengestützte Interviews mit Expertinnen und Experten durchgeführt, um mit ihnen die typischen Elemente bei der Entwicklung einer Strategie und die mögliche Anwendung von Design Thinking dabei zu erörtern. Die Studie zeigt, dass eine Integration einiger Methoden und Ansätze von Design Thinking in den Strategieprozess sinnvoll ist, um flexibler und schneller auf Änderungen im strategischen Umfeld reagieren zu können.1 1