Moritz Hauptmann in München - Hochschuldidaktik im 19. Jahrhundert

Petersen, Birger; Zirwes, Stephan (2015). Moritz Hauptmann in München - Hochschuldidaktik im 19. Jahrhundert ZEITSCHRIFT DER GESELLSCHAFT FÜR MUSIKTHEORIE, 11/2, pp. 177-190. https://doi.org/10.31751/738

[img]
Preview
Text
Petersen_Zirwes_GMTH2015.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons: Attribution (CC-BY).

Download (216kB) | Preview

Dass Moritz Hauptmanns Buch Die Natur der Harmonik und der Metrik zur Basis institutionalisierter musiktheoretischer Unterweisung wurde, wie an der Königlich bayerischen Musikschule in München nachweisbar, mag angesichts des hohen Abstraktionsgrads dieser Schrift verwundern. Besonders der Unterricht in der ersten Dekade an der Musikschule kann als einzigartiges Exempel der systematischen Anwendung Hauptmanns in der Lehre verstanden werden. Der Beitrag erörtert die Bedeutung der Schrift Hauptmanns für die Lehre der wichtigsten Fachvertreter nach Gründung der Musikschule (Peter Cornelius und Josef Gabriel Rheinberger), sowie – als Verfallsgeschichte – in der Zeit nach Cornelius’ frühem Tod und schließlich, anhand der Harmonielehre des Rheinberger-Schülers Cyrill Kistler, um die Jahrhundertwende. Given the high grade of abstraction of the book’s content, it may be seen as surprising that Moritz Hauptmann’s ‘Die Natur der Harmonik und der Metrik’ became the foundation of formalized, academic instruction of music theory, as evidenced at the Königlich bayerische Musikschule in Munich. Especially the conducting of classes in the first decade of the Musikschule can be seen as a unique example of the systematic application of Hauptmann’s doctrine in teaching. This article reflects on the impact of Hauptmann’s book on the teachings of the major representatives of music theory after the foundation of the Musikschule (Peter Cornelius and Josef Gabriel Rheinberger), as well as – as a story of decline – in the time after Cornelius’ early death, and finally, by means of the ‘Harmonielehre’ of Rheinberger’s follower Cyrill Kistler, at the turn of the century.

Item Type:

Newspaper or Magazine Article

Division/Institute:

Bern Academy of the Arts
Bern Academy of the Arts > Institute Interpretation
Bern Academy of the Arts > Institute Interpretation > Music Theory

Name:

Petersen, Birger and
Zirwes, Stephan

Subjects:

M Music and Books on Music > ML Literature of music

ISSN:

ISSN 1862-6742

Language:

German

Submitter:

Stephan Zirwes

Date Deposited:

26 Apr 2021 11:14

Last Modified:

26 Apr 2021 11:14

Publisher DOI:

https://doi.org/10.31751/738

Uncontrolled Keywords:

Cyrill Kistler; Harmonielehre; Josef Gabriel Rheinberger; Moritz Hauptmann; Münchener Schule; Peter Cornelius; theory of harmony

ARBOR DOI:

10.24451/arbor.14035

URI:

https://arbor.bfh.ch/id/eprint/14035

Actions (login required)

View Item View Item
Provide Feedback