Items where Subject is "M Music and Books on Music > M Music"

Up a level
Export as [feed] Atom [feed] RSS 1.0 [feed] RSS 2.0
Group by: Creators | Item Type
Jump to: A | B | C | D | E | G | H | K | L | M | P | R | S | T | V | W | Z
Number of items at this level: 142.

A

Achtman, Jane Valesca (2019). Quellenreader In: Saitenherstellung in Markneukirchen und im Vogtland. Meisterleistungen deutscher Instrumentenbaukunst: Vol. 8 (pp. 10-119). Markneukirchen/Bern: Musikinstrumenten-Museum Markneukirchen / HKB

Achtman, Jane Valesca (2019). Gestank, Chlorbrühe und die Erfindung des Kühlschranks. Rohmaterialaufbereitung für die Saitenindustrien Europas von 1777 bis heute In: Saitenherstellung in Markneukirchen und im Vogtland. Meisterleistungen deutscher Instrumentenbaukunst: Vol. 8 (pp. 120-147). Markneukirchen/Bern: Musikinstrumenten-Museum Markneukirchen / HKB

Achtman, Jane Valesca (November 2019). Casings for Strings: Limelight on a World Trade In: From Field to Fiddle - Historical Gut Strings in Production and Performance.. Bern. 19.-20.11.2019.

Lehner, Michael; Meidhof, Nathalie; Miucci, Leonardo (eds.) (2019). Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 12. Schliengen: Edition Argus

Allenbach, Daniel (2016). Zeit, nochmals anzufangen: Musikunterricht 50 plus Vox Humana, pp. 54-55.

Allenbach, Daniel (2015). Frühe Ventilhornschulen in Frankreich In: Baccagaluppi, C.; Skamletz, M. (eds.) Romantic Brass. Ein Blick zurück ins 19. Jahrhundert (pp. 199-213). Schliengen: Argus

Allenbach, Daniel (2019). Eine ›heroische‹ Neunte? Dmitri Schostakowitschs Neunte Sinfonie im Vergleich mit Ludwig van Beethoenvs Sinfonien Nr. 3 und 9 In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 441-455). Schliengen: Edition Argus

Allenbach, Daniel (2016). Französische Ventilhornschulen im 19. Jahrhundert. In: Allenbach, Daniel; von Steiger, Adrian; Skamletz, Martin (eds.) Romantic Brass. Französische Hornpraxis und historisch informierter Blechblasinstrumentenbau. Symposium 2 (pp. 154-171). Schliengen: Argus

Kilchenmann, Marc (2017). Französische Fagottlehrwerke des 19. Jahrhunderts aus der Sicht der heutigen Instrumentalpädagogik In: Werr, Sebastian; Watts, Lyndon (eds.) Le Basson Savary: Bericht des Symposiums "Exakte Kopie" in Bern 2012. Musikforschung der HKB: Vol. 8 (pp. 143-152). Schliengen: Edition Argus

Andreacchio, Sara (14 February 2020). The intercultural composition education program at the University of Hawaiʻi Mānoa (Unpublished). In: Colloque - Festival d'improvisation. Haute Ecole de Musique Genève - Neuchâtel, Salle de Spectacle IJD, Terrassière 44, Genève. 11.-14. Februar 2020.

B

Bacciagaluppi, Claudio (2016). Introduzione: L'autore, L'opera, La Musica, Criteri Editoriali, Bibliografia. In: Bettin, Ivano (ed.) Giovanni Battista Fasolo OFMConv : Motetti a due et tre voci con una messa a 3 voci pari : Libro secondo, Opera sesta : Napoli 1635. Padova: Centro Studi Antoniani

Bacciagaluppi, Claudio (24 October 2019). Musiciens d’église dans la Suisse catholique : enjeux dans une confédération biconfessionnelle (Unpublished). In: 9es Rencontres Muséfrem : « Musicien d’église au XVIIIe siècle : un travail de clerc ? ». Maison des Sciences de l’Homme (salle 220) 4, rue Ledru, F-63000 Clermont-Ferrand. 24.10.2019.

Bacciagaluppi, Claudio (January 2019). Biographical Information from Swiss Music Education Institutions, ca. 1860-1914 In: European Music Training Insitutions in the Long 19th Century (1789-1914): Pedagogical Politics and Cultural Exchange. Bern. 23.-25.1.2019.

Bacciagaluppi, Claudio; Fiore, Angela; Zitellini, Rodolfo (25 October 2019). ‘Musico napolitano’ et ‘MIME’ : d’une base de données locale à un réseau international de recherche prosopographique (Unpublished). In: 9es Rencontres Muséfrem : « Musicien d’église au XVIIIe siècle : un travail de clerc ? ». Maison des Sciences de l’Homme, 4, rue Ledru, F-63000 Clermont-Ferrand. 25.10.2019.

Bacciagaluppi, Claudio; Meidhof, Nathalie; Roberts, Claire; Zirwes, Stephan; Ramos Regino, Luis Antonio; Lehner, Michael (6 October 2019). Verortung und Geschichte der Gehörbildung im 19. Jahrhundert zwischen Laienausbildung und Konservatorium (Panel mit 4 Beiträge und Podiumsdiskussion) (Unpublished). In: Notation als Schnittstelle zwischen Komposition, Interpretation und Analyse. XIX. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie. Zürcher Hochschule der Künste, Pfingstweidstrasse 96, 8005 Zürich. 6.10.2019.

Bausch, Sebastian (2019). Klavierrollen als Interpretationsdokumente. Ein Erfahrungsbericht als Leitfaden für Einsteiger In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 71-91). Schliengen: Edition Argus

Brotbeck, Roman (2019). CD-Booklet In: Reto Bieri, Brahms-Klarinetten-Quintett. ECM Records

Brotbeck, Roman (2019). CD-Booklet In: Schubert Zyklus von Heinz Holliger, Sinfonien 1 und 5, Ouvertüre zu Fierabras. Sony Records

Brotbeck, Roman (2019). Einfache Ideen mit komplexen Folgen. Die Berner Forschungsprojekte INNOV-ORGAN-UM und CLEX In: Erkundungen. Gegenwartsmusik als Forschung und Experiment. Veröffentlichungen des Instituts für neue Musik und Musikerziehung, Darmstadt: Vol. 59 (pp. 96-106). Mainz: Schott

Brotbeck, Roman (2019). Pot-au-feu - Suppe und Gespräch [Performance or Exhibition]. In: Pot-au-feu. Publikumsnachgespräch. Gare du Nord, Basel. 30.01.19 / 19.03.19

Bärtsch, Manuel (2017). Welte vs. Audio. Chopins vielbesprochenes Nocturne Fis-Dur op. 15/2 im intermedialen Vergleich In: Hänggi, Johannes Christer; Köpp, Kai (eds.) Recording the Soul. Welte-Künstlerrollen für Klavier und Orgel als Interpretationsdokumente (pp. 106-131). Bern und Seewen: Schweizerisches Bundesamt für Kultur

Bärtsch, Manuel (2019). ›Interpretation‹. Beethovens Sonate A-Dur op. 101 in der Sicht von Eugen d’Albert und Frederic Lamond In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 49-70). Schliengen: Edition Argus

Bärtsch, Manuel (2016). Wer hat das schönste Paradigma? Interpretationsforschung unter der Lupe Dissonance, 135, pp. 2-8.

Bärtsch, Manuel; Bausch, Sebastian (23 September 2019). Titans of the piano roll: Ferruccio Busoni and Eugen d’Albert in performance In: Symposium Correct, but not beautiful performance. Wien. 23. - 25.09.2019.

C

Caduff, Corina (2003). Die Literarisierung von Musik und bildender Kunst um 1800 Fink

Carlisi, Lydia; Hogan, Nikhil (2019). The Nikhil Hogan Show 82: Lydia Carlisi [Audio]. In: The Nikhil Hogan Show.

D

Dick, Leopold (2019). Eine Art «veredeltes Variété». Das Erbe der Diseusen im Neuen Musiktheater. In: Performing Voice. Vokalität im Fokus angewandter Interpretationsforschung (pp. 75-87). Büdingen: Pfau

Dick, Leopold (2019). Von Strichmännchen, Wortpyramiden und Buchstabensalat. Analysen von Vokalpartituren des Compsed Theatre aus der Persepktive der visuellen Rhetorik. In: Performing Voice. Vokalität im Fokus angewandter Interpretationsforschung (pp. 109-120). Büdingen: Pfau

Dick, Leopold (2019). Über den späten Beethoven zur ›Postidentität‹. Die Suche nach liminalen Räumen im gegenwärtigenMusiktheater am Beispiel von Matthias Rebstocks Berliner Produktion Büro für postidentisches Leben In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 476-486). Schliengen: Edition Argus

Dick, Leopold (2019). Aus dem Leben einer Matratze. Kammeroper von Leo Dick nach einer Erzählung von Tim Krohn [Performance or Exhibition]. In: Werkstatt Freies Musiktheater. Dampfzentrale Bern. 29.-30. März 2019

Dick, Leopold (30 March 2019). Oper versus Musiktheater. Kompositorischer Umgang mit institutionellen Narrativen und Mythen In: Werkstatt Freies Musiktheater: Strukturelle Grundlagen einer Utopieschmiede.. Bern. 29./30. März 2019.

Dick, Leopold; Krüger, Anne-May (2019). Vorwort In: Performing Voice. Vokalität im Fokus angewandter Interpretationsforschung (pp. 9-15). Büdingen: Pfau

E

Estrada Bascunana, Carolina (2019). Enrique Granados’s Performance Style. Visualising the Audible Evidence In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 150-179). Schliengen: Edition Argus

G

Gartmann, Thomas (2019). Zurückhaltend und sehr innig – Zum Werk des Churers Komponisten Jürg Brüesch. In: Bündner Jahrbuch 2019 (pp. 97-102). Chur: Tardis

Gartmann, Thomas (2019). Eine historisch belastete Oper als «künstlerisches Laboratorium». In: Othmar Schoeck. Das Schloss Dürande. Programmheft. Meininger Staatstheater. Eigenverlag Meininger Staatstheater

Gartmann, Thomas (2019). «Wenn aber diesen äusserlichen, von Burte verschuldeten Schönheitsfehlern abgeholfen wäre, so hätten wir gewiss eine der prachtvollsten Opern der neueren Musik.» In: Othmar Schoeck. Das Schloss Dürande. Programmheft. Meininger Staatstheater. Eigenverlag Meininger Staatstheater

Gartmann, Thomas (2019). Beethoven als sein eigener Interpret. Gedanken zur Bearbeitung der Klaviersonate op. 14/1 für Streichquartett In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 379-398). Schliengen: Edition Argus

Gartmann, Thomas (2019). Künstlerisch-wissenschaftliche Interventionen In: Weiterbildung NIKE, Kulturerbe (ed.) Kulturerbe, ein gemeinsames Gut. Für wen und warum? Schriftenreihe zur Kulturgüter-Erhaltung: Vol. 6 (pp. 42-43). Basel: Schwabe Verlag

Gartmann, Thomas (2019). Benedict Reindl, ein komponierender Mönch aus Disentis In: Bündner Jahrbuch 2020 (pp. 94-102). Chur: Tardis

Gartmann, Thomas; Allenbach, Daniel (2019). Vorwort In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 8-13). Schliengen: Edition Argus

Gartmann, Thomas; Kunkel, Michael (2019). "Extended Belcanto"? Performing Voice. Vokalität im Fokus angewandter Interpretationsforschung. In: Performing Voice. Vokalität im Fokus angewandter Interpretationsforschung (pp. 7-8). Büdingen: Pfau

Gartmann, Thomas; Pfleger, Tobias; Gurtner, Andrea (2019). Wie funktionieren, kommunizieren und interagieren Spezialisten-Teams? Drei Fallstudien zur Hochleistung International Review of the Aesthetics and Sociology of Music (IRASM), 1-2(50), pp. 337-364. Croatian Musicological Society

Gebauer, Peter Johannes (2019). Interpretationspraktische Stemmatik. Philologische Methoden in der Interpretationsforschung am Beispiel annotierter Notenausgaben von Rodes 24 Capricen und Beethovens Violinkonzert In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 334-348). Schliengen: Edition Argus

Gebauer, Peter Johannes (2016). Zur Entstehung eines Klassikers: Die Aufführungen von Beethovens Violinkonzert op. 61 von der Uraufführung bis 1844 In: Cobb Biermann, J.; Ronge, J.; Siegert, C. (eds.) Bonner Beethoven-Studien, Bd. 12. Bonner Beethoven-Studien: Band 12 (Veröffentlichungen des Beethoven-Hauses Bonn Reihe V - Bonner Beethoven-Studien) (pp. 9-26). Bonn: Beethoven-Haus

Gebauer, Peter Johannes (23 September 2019). The string intonation of the Joachim School: A lost nuance of classical-romantic performance practice. In: Symposium Correct, but not beautiful performance II. Wien. 23. - 25.09.2019.

Gebauer, Peter Johannes (November 2019). Historical Gut Strings and Daily Practice: The Performer’s View Today and in the past In: From Field to Fiddle - Historical Gut Strings in Production and Performance.. Bern. 19.-20.11.2019.

Giovani, Giulia (2018). Col suggello delle pubbliche stampe: Storia editoriale della cantata da camera Rom: Società Editrice di Musicologia

Giovani, Giulia (24 November 2019). Giuseppe Sigismondo, Bernard Sarrette e le collezioni musicali di Napoli e Parigi (Unpublished). In: Ventitreesimo Colloquio di Musicologia del «Saggiatore musicale». Bologna, Palazzo Marescotti Brazzetti, via Barberia 4. 22.-24.11.2019.

Giovani, Giulia (2015). La collezione di cantate e serenate di Giuseppe Sigismondo (1739-1826). Dall’Archivio della Pietà dei Turchini alla Biblioteca del Conservatorio “San Pietro a Majella” di Napoli Philomusica on-line, 14(1), pp. 243-272. 10.6092/1826-9001/14.1759

Giovani, Giulia; Cafiero, R. (2018). "Io conosco un dilettante il quale è pazzo per te": Giuseppe Sigismondo e la collezione di musiche di Niccolò Jommeli In: Biggi, M. I.; Cotticelli, F.; Maione, P.; Yordanova, I. (eds.) Le stagioni di Niccolò Jommeli (pp. 141-192). Neapel: Turchini Edizion

Brotbeck, Roman; Sorg, Reto (eds.) (2019). Robert Walser: „Ce que je peux dire de mieux sur la musique“ [Source Edition] . Chêne-Bourg/Genève: Editions Zoé

H

Herbut, Tomasz (2019). Alexander Goldenweiser und Beethovens Sonate op. 110 – eine Spurensuche In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 366-377). Schliengen: Edition Argus

Hirsch, Thilo (2015). Musik der Gardes Suisses für Fifres & Tambours [Sheet Music]

Hirsch, Thilo (2018). Il dolce suono - Zur Transformation der Streichinstrumente im frühen 16. Jahrhundert [Audio]. In: CD: Co’l dolce suono (CD Nr.). Detmold, Deutschland: Audite

Hirsch, Thilo (2018). Artikel „Grande Ecurie“ In: Hofer, Achim; Kramer, Ursula; Sirker, Udo (eds.) Lexikon der Holzblasinstrumente (pp. 310-312). Laaber: Laaber Verlag

Hirsch, Thilo (2018). Artikel „Cromorne“ In: Hofer, Achim; Kramer, Ursula; Sirker, Udo (eds.) Lexikon der Holzblasinstrumente (pp. 194-195). Laaber: Laaber Verlag

Hirsch, Thilo (2017). Die Bogenhauser Künstlerkapelle - Vergessene Avantgarde der Alten Musik In: Forgotten Avant-Garde of Early Music, 97.730. Detmold: Audite

Hirsch, Thilo (2017). Die Instrumente und Notenbücher der Bogenhauser Künstlerkapelle [Audio]. In: "Bogenhauser Künstlerkapelle" - Forgotten Avant-Garde of Early Music (97.730). Detmold: Audite

Hirsch, Thilo (2019). Groß Geigen und Rybeben – Nordalpine Viola da gamba-Ensembles im frühen 16. Jahrhundert (In Press). In: Basler Beiträge zur Historischen Musikpraxis 39. Basel: Schwabe

Hirsch, Thilo (2016). Zur nachweisorientierten Rekonstruktion einer Renaissance-Viola da gamba nach Silvestro Ganassi In: Drescher, Thomas; Kirnbauer, Martin (eds.) Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis 35 (pp. 245-282). Winterthur: Amadeus

Hirsch, Thilo (19 October 2019). Konstanz und Veränderung in der musikalischen Struktur der marokkanischen andalusi-Musik am Beispiel von Aufnahmen aus den Jahren 1932 und 2018 (Unpublished). In: CH-EM, Schweizerische Gesellschaft für Ethnomusikologie, Herbsttagung. Fribourg, Salle de cours de Musicologie. 19.10.2019.

Hirsch, Thilo (3 July 2019). Il dolce suono – Acoustical measurements and practical experiences with ’new’ viols after Ganassi 1542/43 In: 47th Medieval & Renaissance Music Conference 2019. Schola Cantorum Basiliensis / FHNW, Leonhardstrasse 6, CH-4051 Basel. 3.–6.7. 2019.

Hirsch, Thilo (4 July 2019). Evidence-based reconstruction of a Spanish Renaissance vihuela de arco and its “Andalusian” playing technique. (Unpublished). In: 47th Medieval & Renaissance Music Conference 2019. Schola Cantorum Basiliensis / FHNW, Leonhardstrasse 6, CH-4051 Basel. 3.–6.7. 2019.

Hirsch, Thilo (18 October 2019). Evidence-based reconstruction of a Spanish renaissance vihuela de arco and its „andalusian“ playing technique (Unpublished). In: 15th Symposium of the ICTM Study Group on Iconography of the Performing Arts IBERIAN MUSICAL CROSSROADS THROUGH THE AGES: MUSIC, IMAGES AND TRANSCULTURAL EXCHANGES. Barcelona. 17.–19.10.2018.

Hirsch, Thilo (15 June 2018). Geste, voix, mémoire : les gestes rythmiques dans la musique andalouse marocaine (Unpublished). In: Colloque: GESTE DE LA MAIN, MOUVEMENT DE LA VOIX / Musique et gestualité de l’Antiquité à l’âge classique. Paris, Association Musique ancienne en Sorbonne (AMaS). 15.–16.6.2018.

Hirsch, Thilo; Kirnbauer, Martin (2016). Eine Viola da gamba von Ventura Linarol in Nizza? Glareana, 2016(56/1), pp. 11-13.

K

Kilchenmann, Marc (2017). Ben Johnston - Voraussetzungen und Potenzial seiner Extended Just Intonation In: Hochholdinger-Reiterer, Beate; Gartmann, Thomas (eds.) Beiträge der Graduate School of the Arts I. Beiträge der Graduate School of the Arts: Vol. I (pp. 39-51). Bern: Graduate School of the Arts (GSA) 10.7892/boris.106069

Kilchenmann, Marc (2017). Das Auge komponiert: Die graphischen Pläne von Hermann Meier In: Zimmermann, Heidy (ed.) Mondrian-Musik: Die graphischen Welten des Komponisten Hermann Meier (pp. 131-143). Zürich: Chronos Verlag

Kilchenmann, Marc (2019). Hoch hinaus [Performance or Exhibition]. In: Hoch hinaus. Gewölbesaal Daniel Heintz (Münster Bern). 17.5.2019

Kilchenmann, Marc (2019). Beyond Comfort Zone III [Performance or Exhibition]. In: Beyond Comfort Zone III. Altes Schulhaus Bolligen; Bolligenstrasse 113; 3065 Bolligen. 22.11.2019; 23.11.2019

Köhnken, Camilla (2019). Beethoven-Auslegung zwischen Liszts »Deklamationsstil« und Bülows »Vivisektionsversuchen«. Auf den Spuren Liszt’scher Interpretationsideale in Hans von Bülows instruktiver Edition der Klaviersonaten Beethovens In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 92-113). Schliengen: Edition Argus

Köhnken, Camilla (2019). The Liszt Sonata in B minor played by Josef Weiss. Lecture recital. In: Symposium Correct, but not beautiful performance. Wien. 23.09.2019.

Köpp, Kai (2019). Von der Quelle zur Methode. Zum Entwurf einer historischen Interpretationsforschung In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 28-48). Schliengen: Edition Argus

Köpp, Kai (2019). Zur Einführung: ›Authentische‹ Musiksaiten nach historischen Herstellungsverfahren In: Saitenherstellung in Markneukirchen und im Vogtland. Meisterleistungen deutscher Instrumentenbaukunst: Vol. 8 (pp. 7-9). Markneukirchen/Bern: Musikinstrumenten-Museum Markneukirchen / HKB

Köpp, Kai (2019). Darmsaitenherstellung in Markneukirchen nach Quellen des 19. Jahrhunderts In: Saitenherstellung in Markneukirchen und im Vogtland. Meisterleistungen deutscher Instrumentenbaukunst: Vol. 8 (pp. 148-163). Markneukirchen/Bern: Musikinstrumenten-Museum Markneukirchen / HKB

Köpp, Kai (2019). Camerata Bern: Hans im B*A*C*H, on experimental strings. [Performance or Exhibition]. In: Historical Gut Strings in Production and Performance. Bern. 19./20.11.2020

Köpp, Kai (November 2019). String Making in Markneukirchen according to 19th-Century Sources In: From Field to Fiddle - Historical Gut Strings in Production and Performance.. Bern. 19.-20.11.2019.

Köpp, Kai (September 2019). Beautiful performance in practice – inside and outside perspectives: Einführungsvortrag In: Symposium Correct, but not beautiful performance. Wien. 23.-25.9.2019.

Köpp, Kai (5 May 2019). Klangkonserven aus Mozarts Zeit In: Ringvorlesung Mozart: Aspekte - Projekte. Universität Mozarteum Salzburg. 7.5.2019.

Köpp, Kai (2 August 2019). Die Partitur führt Regie – Bühnenpraxis des 19. Jahrhunderts. In: Symposium - Diskurs Bayreuth: „Szenen-Macher“ Richard Wagner – Drama und Inszenierung. Bayreuth. 2.8.2019.

Köpp, Kai (19 September 2019). Tonträger und audiovisuelle Medien in der historischen Interpretationsforschung. In: Jahrestagung der Internationalen Vereinigung der Musikbibliothek IAML. Augsburg. 19.9.2019.

Köpp, Kai; Kainzbauer, Bernhard (2019). Der ›letzte Saitenmachermeister‹ Wolfgang Frank und seine Darmsaitenproduktion In: Saitenherstellung in Markneukirchen und im Vogtland. Meisterleistungen deutscher Instrumentenbaukunst: Vol. 8 (pp. 164-175). Markneukirchen/Bern: Musikinstrumenten-Museum Markneukirchen / HKB

Köpp, Kai; Köhnken, Camilla; Gebauer, Peter Johannes (2019). Hausmusik (wie) bei Paul Klee. Vortrag und musikalisches Reenactment. [Performance or Exhibition]. In: Bach-Biennale Weimar. Weimar. 17.-18.12.2019

L

Lehner, Michael (2019). »Und nun sehe man, was hieraus gemacht werden kann«. Carl Czernys Anleitung zum Fantasieren als implizite Harmonie- und Formenlehre In: Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 69-97). Schliengen: Edition Argus

Lehner, Michael (2019). Das Orchester auf dem Klavier. Welte-Klavierrollen von Gustav Mahler und Richard Strauss als interpretationsanalytische Quellen In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 413-430). Schliengen: Edition Argus

M

Meidhof, Nathalie (2019). Konservatoriumsausbildung von 1795 bis 1945 / Musical Education at Conservatories from 1795 to 1945, Sophie Drinker Institut Bremen, 15.–17. Februar 2019 (Kongress-Review) Die Tonkunst, 13(3), pp. 355-357. Georg Olms Verlag

Meidhof, Nathalie (6 October 2019). «devenir bon musicien, et savoir solfier». Musiktheorie und Gehörbildung in Pariser Instrumentalschulen zu Beginn des 19. Jahrhunderts am Beispiel von Ferdinando Carullis «Solfèges avec accompagnement de guitare très facile» (Unpublished). In: 19. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH). Zürich. 4.-6.10.2019.

Meidhof, Nathalie (2019). Variation, »Harmoniekenntniss« und Improvisation. Beethovens Fünf Variationen über das englische Volkslied »Rule Britannia« für Klavier in D-Dur (WoO 79) In: Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 192-200). Schliengen: Edition Argus

Meidhof, Nathalie (24 January 2019). Music Theory Teaching in Guitar Manuals from Early 19th-Century Paris (Unpublished). In: European Music Training Institutions in the Long 19th Century (1789–1914): Pedagogical Politics and Cultural Exchange. Bern. 23.-25.1.2019.

Meidhof, Nathalie; Lehner, Michael; Miucci, Leonardo (2019). Vorwort In: Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 7-14). Schliengen: Edition Argus

Melzer, Tine (2019). Wie die Digitalsierung auch unsere Sprache verändert. SocietyByte BFH-Zentrum Digital Society

Miucci, Leonardo (2019). Beethoven’s pianoforte damper pedalling: a case of double notational style Early Music, 47(3), pp. 371-392. Oxford University Press 10.1093/em/caz045

Miucci, Leonardo (1 December 2019). The Young Beethoven. Piano Quartets WoO 36 (Bonn, 1785) (In Press).

Miucci, Leonardo (23 September 2019). Beethoven's piano notation: 'dim' vs. 'decrees', some considerations about the agogic (Unpublished). In: Symposium, Correct but not beautiful performance II. Wien. 23-25 September 2019.

Miucci, Leonardo (2019). Completing the Score. Beethoven and the Viennese Piano Concerto Tradition In: Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 98-115). Schliengen: Edition Argus

Miucci, Leonardo (23 September 2019). Beethoven’s piano notation: ‘dim.’ vs. ‘decresc.’, some considerations about the agogics. In: Symposium Correct, but not beautiful performance II. Wien. 23. - 25.09.2019.

Moeckli, Laura (2020). Carmen’s second chance: revival in Vienna (In Press). In: Rowden, Clair (ed.) Carmen Abroad. Cambridge University Press

Moeckli, Laura (July 2019). Bootleg Opera: Sounds and Identities in the Ehrenreich Recordings 1960s-2010s (Unpublished). In: Agency and Identity in Music, IMS Intercongressional Symposium. Luzern. July 7–10, 2019.

Moeckli, Laura (5 September 2019). Sounds and identities of “liveness” in the Ehrenreich recordings. In: Sympoisum New takes on recorded music: performances, creativity and technology. University of Surrey. 5. - 6.9.2019.

Moeckli, Laura; Bassani, Florian; Marcaletti, Livio (2019). 19. Jahrhundert: Stimmkategorien; Deklamations- und Affektmittel; Das Rezitativ und die Differenzierung des deklamatorischen Gesangs; Französische Oper. In: Seedorf, Thomas (ed.) Handbuch Aufführungspraxis: Solo Gesang. Handbuch Aufführungspraxis. Kassel: Bärenreiter

Moor, Christoph (19 March 2019). Richard Wagner und seine Nachfolger in der zentraleuropäischen Dirigiertradition. www.musikforschung.de

Moor, Christoph (2019). »Ein so erklärtes Lieblingsstück der hiesigen Kunstfreunde«. Die Rezeptionsgeschichte der Jupiter-Sinfonie in Beethovens Wien In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 195-204). Schliengen: Edition Argus

Moor, Christoph (2019). „Und spurlos verschollen ist hiervon die Tradition“. Die Aufführungs- und Rezeptionsgeschichte von Mozarts Jupiter-Sinfonie im Prisma der Wagnerschen Dirigier- und Interpretationsästhetik bis zum Einsetzen der historisch informierten Aufführungspraxis (Dissertation, Universität Bern/Hochschule der Künste Bern (Graduate School of the Arts), Phil. hist.)

P

Brotbeck, Roman; Sorg, Reto (eds.) (2019). Robert Walser: „Lo mejor que sé decir sobre la música“ [Source Edition] . Madrid: Siruela

Puhrer, Teresa (2019). Liveness vs. 'Liveness'? Emotions and the operatic reception experience in live performances and in recordings of the Ehrenreich collection. In: Sympoisum New takes on recorded music: performances, creativity and technology. University of Surrey. 5.9.2019.

R

Ralli, Eleni (2019). Vertical Mirror. Instrumentalwerk. [Performance or Exhibition]. In: Plattform Berlin 2019, Konzert und Workshop. Akademie der Künste Berlin. 18.-25.02.2019

Ralli, Eleni (2019). “On the benefit of renotating Harry Partch’s Music for understanding and analyzing his harmonic language” In: Castilla-Avila, Agustin (ed.) Mikrotöne - Small is Beautiful (pp. 35-45). Mackingerverlag

Ralli, Eleni (2019). On the benefit of renotation Harry Partch's music for understanding and analyzing his harmonic language. In: Mikrotöne: Small is Beautiful - Vol. II (pp. 35-45). Mackinger Verlag

Ramos Regino, Luis Antonio (5 December 2019). La Real Capilla de Música y el Real Colegio de Niños Cantores de Madrid. Tradiciones pedagógicas Napolitanas en España (Unpublished). In: Congreso Internacional “Ignacio Jerusalem 250: Músicas Galantes entre Italia, la Península Ibérica y el Nuevo Mundo”. Baeza. 5.12.2019.

Ramos Regino, Luis Antonio (January 2019). Music Theory and Aural Training at the Royal Chapel of Madrid (1750-1830) In: European Music Training Insitutions in the Long 19th Century (1789-1914): Pedagogical Politics and Cultural Exchange. Bern HKB, Fellerstrasse 11, Bern Grosse Aula. 23.-25.1.2019.

Roberts, Claire (January 2019). Integrative methods of aural skills training in 18th-century Naples In: European Music Training Insitutions in the Long 19th Century (1789-1914): Pedagogical Politics and Cultural Exchange. Bern HKB, Fellerstrasse 11, Bern Grosse Aula. 23.-25.1.2019.

S

Schroedter, Stephanie (2019). Paris qui danse. Bewegungs- und Klangräume einer Grossstadt der Moderne Würzburg: Königshausen & Neumann

Schroedter, Stephanie (2019). Tanz-Musik-Theater im Schatten von Platon und Aristoteles:Claude-Frangois Ménestriers Rezeption antiker Philosophen in seiner Tanzpoetik In: "Image d'action". Claude-François Ménestriers fest- und inszenierungstheoretische Schriften. Übersetzung und Kommentar. Eikones (pp. 459-470). Wilhelm Fink

Schürch, Dorothea (2019). Manoeuvre de voix. [Performance or Exhibition]. In: Manoeuvre. Journée d'étude. Insitut supérieur des beaux-arts, Besançon. 10.04.2019

Schürch, Stephan (November 2019). Authentic Sheep Gut Strings for Historically Informed Performance Practice. Challenges and Developments In: From Field to Fiddle - Historical Gut Strings in Production and Performance.. Bern. 19.-20.11.2019.

Skamletz, Martin (2019). Joseph Preindls Klavierfantasien als Echo von Opern- und Oratorienaufführungen in Wien um 1800 In: Das flüchtige Werk. Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 12 (pp. 116-136). Schliengen: Edition Argus

Skamletz, Martin (2019). »Classisches Clavierspiel«. Joseph Lipavsky und das Rondeau-Fantaisie In: Das flüchtige Werk. Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der Hochschule der Künste Bern: Vol. 12 (pp. 137-163). Schliengen: Edition Argus

Skamletz, Martin (2019). »Man hat diese Erweiterung des Tonumfanges seit ein paar Jahren an den Tasteninstrumenten sehr weit getrieben.« Der Umgang mit Grenzen beim späten Mozart und beim frühen Beethoven In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 263-290). Schliengen: Edition Argus

T

Tesche, Tassilo (2019). Presenting Unpresent Voices. Stimme und Computer im experimentellen Musiktheaterlabor. In: Performing Voice. Vokalität im Fokus angewandter Interpretationsforschung (pp. 149-165). Büdingen: Pfau

Tesche, Tassilo (March 2019). Szenographie und Video in der freien Szene In: Werkstatt Freies Musiktheater: Strukturelle Grundlagen einer Utopieschmiede. Bern Dampfzentrale, Marzilistr. 47, HKB, Papiermühlestr. 13, Kammermusiksaal (30.). 29.-30. März 2019.

Thompson, Simeon (2019). Beethoven und der Zweite Weltkrieg in der künstlerischen Reflexion der Nachkriegszeit. Stanley Kubricks A Clockwork Orange und Rolf Liebermanns Leonore 40/45 In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 456-464). Schliengen: Edition Argus

Tägil, Ingela (5 September 2019). Interpretations of Die Zauberflöte at NYCO 1968–2003. In: Sympoisum New takes on recorded music: performances, creativity and technology. University of Surrey. 5. - 6.9.2019.

V

von Steiger, Adrian (2017). Eine Arche Noah der Musik. Eine klingende Instrumentensammlung in Bern. Neue Zeitschrift für Musik, pp. 26-27.

von Steiger, Adrian (2019). Klingende Sammlung Bern und Quartetto Italiano der HKB In: Kulturerbe, ein gemeinsames Gut. Für wen und warum (pp. 66-67). Basel: Schwabe

von Steiger, Adrian (2019). Das Klingende Museum [Performance or Exhibition]. In: Führungen, Workshops und Vorträge.

von Steiger, Adrian (22 November 2019). Die Klarinette mit Elektromotoren und Computer Anzeiger Bern

von Steiger, Adrian; Allenbach, Daniel; Elsener, Bernhard; Ledergerber, Martin; Lombardo, Tiziana; Mannes, David; Mürner, Martin; Skamletz, Martin; Wörle, Marie (2015). To play versus to display - Historische Blasinstrumente aus Messing im Spannungsfeld zwischen Konservierung und Nutzung. Glareana, 2, pp. 4-18.

von Steiger, Adrian; Allenbach, Daniel; Elsener, Bernhard; Ledergerber, Martin; Mannes, David (2018). New Insights into the Conservation of Brass Instruments: Brass Instruments between Preventive Conservation and Use in Historically Informed Performance. Historic Brass Society Journal(30), pp. 85-101.

von Steiger, Adrian; Schmid, Jimmy; Allenbach, Daniel; Skamletz, Martin (2019). Fresh Wind [Performance or Exhibition]. In: Fresh Wind. Klingendes Museum Bern, Kramgasse 66. Oktober 2019

W

Walton, Christopher (2019). Von innen und von außen. Beethovens Neunte Sinfonie und die ›Wagner’sche‹ Dirigiertradition In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 218-237). Schliengen: Edition Argus

(2019). Concert Workshop, Professor Raymond Holden & Students from the Royal Academy of Music and the Bern University of the Arts Perform Mozart [Performance or Exhibition]. In: Maestro: Conductors in Performance. Royal Music Academy London. 6.-7. April 2020

Walton, Christopher (2019). Not Richard and Famous. The Wagner Journal, 13(2), pp. 83-85.

Walton, Christopher (2019). Leonore, Isolde, Lulu: the strange afterlife of Beethoven's 'Immortal Beloved' The Musical Times, 160(1947), pp. 43-53.

Walton, Christopher (2019). Solothurn, Giovanna D'Arco. Opera, 71(2), p. 208.

Walton, Christopher (2019). Meiningen, Das Schloss Dürande Opera, 72, pp. 1412-1413.

Walton, Christopher (2019). The La traviata Affair: Opera in the Age of Apartheid. Opera, 70(9), pp. 1209-1210.

Walton, Christopher (2019). Un holandés por los fiordos. In: Programmheft Der fliegende Holländer. (pp. 149-159). Opera Bilbao

Waterhouse, Elizabeth (2019). Choreographic Re-mix. William Forsythe’s Trio (1996) and Beethoven’s String Quartet No. 15 in a Minor Op. 132 In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 487-504). Schliengen: Edition Argus

Z

Ziegler, Michelle (2019). Rettungsversuch im Jubiläumsjahr. Mauricio Kagels Aufarbeitung der Beethoven-Rezeption in der Ludwig van-Werkgruppe (1970) In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 465-475). Schliengen: Edition Argus

Zimmermann, Heidy; Brotbeck, Roman (2017). Mondrian-Musik: Die graphischen Welten des Komponisten Hermann Meier. Zürich: Chronos Verlag

Zirwes, Stephan (2019). Formale Dispositionen in den komponierten Fantasien zur Zeit Beethovens In: Das flüchtige Werk: Pianistische Improvisation der Beethoven-Zeit. Musikforschung der HKB: Vol. 12 (pp. 175-191). Schliengen: Edition Argus

Zirwes, Stephan (2019). Analyse und Interpretation. Adolph Bernhard Marx’ Beethoven-Analysen In: Rund um Beethoven. Interpretationsforschung heute. Musikforschung der HKB: Vol. 14 (pp. 291-300). Schliengen: Edition Argus

This list was generated on Fri Apr 10 03:30:44 2020 CEST.
Provide Feedback